Inse fakta!!

D

Dimmans_Elaine

En tjej i mitt stall har en häst som har en jättemage, benpipor som putar ut (lite)på baken och revben som syns lite grand. Dessutom har hästen ingenting på ryggen. Det är som om allt hull har tappat fästen och hänger på magen.

Vad jag har lärt mig så är detta tecken på att hon får för lite protein. Jag säjer det till tjejen och att hon dessutom får för lite hö men då säjer hon: Näe, känn själv här (hon drar med handen över revbenen som ligger under "början" av magen), hon har perfekt hull.

Jag kan inte förklara för henne att hon har fel, för jag vet inte heller om jag har rätt så jag tänkte bara kolla om vad ni tycker att detta låter som.

Hlsn Elisabet
 
Du kan ju ge henne adressen till min fodersida. Där finns bildexempel som hon kan jämföra sin häst med. Adressen hittar du i min profil.
 
Hon ska känna uppe i sadelstaden, inte halvvägs ner på sidan på hästen. Dessutom visa bilder på hästar som är i rätt hull hur rygg och rumpa ser ut. Man ska inte se revbenen nånstans!
 
Idag visade jag en bild på en häst i fint hull och en som fick för lite protein för henne. Så här lät det:

Hon: Hon ligger precis mitt emellan.
Jag: Jaa, hon ska ju se ut så (pekarpå bilden), inte mitt emellan. Du ser ju revbenen här(pekar på dem).
Hon: Ja, men man ser mina revben också....
Jag: suck...
Då gick jag därifrån. Jag tänker prata med hennes mamma i stället.

//EB

Jätte bra fodersida förresten.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 730
Senast: Sezziyanen
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 739
Senast: __sofia__
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 838
Senast: Varmblod90
·
Foder & Strö Hur bra är de egentligen? De som man hittar på internet. Jag har äntligen lyckas få iväg en analys på hösilaget som hästen har ätit i...
Svar
3
· Visningar
921
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp