Inridning??

Dahlia

Trådstartare
Jo det är som så att jag är ute i god tid nu känner jag:)

Jag har köpt mig en halvblodsdam som ska ridas in om ca 1 år..Jag har aldrig ridit in ett halvblod tidigare, jag har faktiskt knappt hanterat unghästar tidigare. Det är det senaste året som jag har börjat med unghästar och ridit in en nordis..

Jag har ridit i 16 år och haft egen häst de senaste 9 åren...

Ska jag då jag nu har blivit lite osäker hellre lämna bort hästen för inridning eller ska jag ge göra mitt bästa?

Alla talar ständigt om för mig att:Man får aldrig göra fel med en unghäst!!

Vill bara ha lite objektiva råd i frågan..det är ju ett tag kvar men jag vill hinna tänka på det i lugn och ro..tacksam för alla svar!:bow::bow:

Sv: Inridning??

Du kan inte få hjälp av någon som ridit in tidigare, men känner du dig osäker så skulle jag också, om det skulle ske mig, lämna bort hästen till inridning. Men har du ridit in grunderna på en nordis så lär det väl inte vara så mkt problem med ett halvblod?

Har ingen aning egentligen så jag förstår inte varför jag svarar :o:angel:

Tja saken är den att jag har fått poängterat för mig den gigantiskt stora skillnaden mellan att rida in en "vanlig" nordis och ett halvblod!:confused:

Hjälp kan jag få i massor dock inte hela tiden..Jag har ridit in grunderna på vår nordis och även påbörjat inridning av våran fjording(en annan tjej tog över då han lämnades ut över sommaren för sällskap)

Sen är tanken att jag ska rida in och visa en till Nordsvensk unghäst nästa sommar innan det är dags för mig och min tös..

Men min stora fråga är..vad det är stora skillnaden mellan dessa två hästar inridningsmässigt?:bow:

Tja saken är den att jag har fått poängterat för mig den gigantiskt stora skillnaden mellan att rida in en "vanlig" nordis och ett halvblod!

En häst är väl en häst oavsett ras?:confused: Visst en nordis kke är lite lugnare men det beror väl på hästens personlighet?
Hjälpte till att rida in en halvblods hingst för några år sen och han var lugn som en filbunke, sen red jag själv in ett ponnysto (korsning nordis/new forest, tjuvbet.) och hon var helnipprig.:devil:

Givetvis är det bäst om man gör allt rätt med en gång men även de som hållit på ett halvt liv med unghästar råkar ju ut för bakslag ibland när nåt går fel...Man kan ju aldrig förutse 100% hur en häst ska reagera...
Om du har möjlighet att få hjälp med inridningen så tycker jag att du ska ge det en chans och göra ditt bästa. Som sagt så får du ju hjälp av människor som vet vad de gör säger du ju.
Sen att du inte har "tillgång" till dessa människor precis hela tiden är ju ingen katastrof. Rider in en häst gör man ju inte i ett nafs, dom behöver ju semester ibland så det kan du ju lägga när du vet att du blir ensam.
Det blev rätt långt det här märker jag...men men hoppas du får en trevlig häst i slutändan hur du än gör:)

Hantera den mycket, genom att promenera med den mm.
Försök hänga på den och sitta på den med hjälp, om den är bråkig att ens komma upp på så skulle jag lämna bort den för inridning av erfaren ryttare.
Annars är det väl bäst om du kan rida in den och sen lämna bort den för tillridning, känns onödigt dyrt att lämna bort en häst som är helt oriden.

Hej!
Jag det är alltid en stor fråga om den rätta metoden när det gäller inridning :)
Men eftersom att du har gjort det förut med goda resultat så tycker jag att du ska försöka sjäv. Man kan ju som sagt alltid fråga om tips och goda råd, men är man bara lugn och försöker att inte stressa fram nåt så borde det vara lungt.
Jag tror personligen inte att rasen spelar någon stor roll, det är väl mest induviduellt från häst till häst, hur dom är i psyket.
Jag har själv ridit in min häst, som är en korsning av halvblods typ, inga problem alls bara man inte ställer några krav. Jag tycker inte heller att det finns någon "rätt" metod för hur man rider in en unghäst. Bara man lyssnar mycket på vad hästen vill och orkar för dagen så är det ingen svår konst tycker jag!
Lycka till lillen!

Går man varsamt fram borde det inte vara några problem. Hantera den så mycket att den är väldigt väl förberedd sedan när det är dags att sitta upp. Longera, tömkör och promenera, gärna ofta med sadel eller gjord på så borde det inte vara några problem.

Sedan när du kommit så långt att du kan skritta den utan problem skulle jag ta hjälp av en tränare med erfarenhet av unghästar och god förståelse för hur man lämpligast går fram i utbildningen och ta kortare lektioner så blir det nog en jättefin ridhäst.

Kan du rida in en nordsvensk borde inte ett halvblod vara nåt problem om den har ett gott psyke.

Jag har ridit in 3 hästar (Ponny,Frieser och Fullblod)
Alla dessa har vart helt olika i skallen men grunderna är desamma...... Det är svårt att förklara en hel inridningsfas så här men mitt råd är att ha en kunnig tränare med dig som kan ge dig "hemläxa" varje vecka att träna på till nästa gång! Gå sakta frammåt och med possetiv inställning! Lycka Till!!!

Tack för alla svar!en av mina bättre kompisar erbjöds sig idag att hjälpa mig. Och jag vet att hon fortf. kommer göra det när det är dags:)(det är ju ett tag kvar)

Fick dock ett bakslag i dag..Brisall(nordisen) som går ihop med min Corona fick en snéflipp idag..Han som är snäll som en filbunke i vanliga fall, slänger sig framåt och över Lennart min svärfar. Springer över honom så Lennart hamnade i en lerpöl..jag hade ju inte en chans att hålla corona som nyss lärt sig gå i grimskaft..Båda hästarna sprang över lennart, genom stängslet dom letade inte ens upp ingången..och sen tog det en stund innan vi fick tag i dom..Jag vart alldeles förstörd:(

Nu när det äntligen har gått så bra..Men vi ska på det igen imorgon så att hon inte lär sig några dumheter!:smirk:

Men herregud....hur gick det för din stackars svärfar då??:crazy:
Stackarn.....
Igenom staketet....det kanske var en jätte-broms som tog sig en tugga eller nåt.:d
/ J.

Jag har ingen aning om vad det var för spel Brisall fick..Det har aldrig hänt förut han är oftast lugn och foglig. Det gick bra med Lennart som tur var..Han fick sig en smäll i skallen men inget allvarligt, han tuppade nog av en stund för han minns inte incidenten men han knallar och går som vanligt...:smirk:Men fy vad rädd jag blev!:(

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 622
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka