M

Miil

Hejsan alla westen ryttare.
Själv är jag ingen sådan men fick en chock:confused: när jag va inne på en annonssida och såg att det va en ranch som red på en häst som endast va två år! Den såg verkligen UNG ut! Min fråga är nu, Är det vanligt att man börjar SÅ tidigt??

Sv: Inridning

Jag tror inte det är helt ovanligt att man börjar sitta på tvååringar, men det verkar idiotiskt att börja rida på allvar. Nu vet jag inte, det sägs att quarters är tidigt utvecklade och fullblod börjar väl också ridas som tvååringar. Tycker dock själv att hästar är bebisar då....

vet inte så mycket om det, men det finns en tråd där detta har disskuterats.. ifall du vill läsa mer tänkte jag.. kommer dock inte ihåg vad den hette, men kolla ett par sidor bak så hittar du nog:)

Tycker att det är okej att börja träna hästen för inridning vid 2 års ålder som sadelvänjning o hänga på den, tömköra för att bygga upp muskler. Sen att börja "sitta in den" korta stunder lite då och då men det beror ju på hur hästen ser ut o hur den utvecklat sig. Sen vid 2,5 års ålder kan man kanske börja skritta varannan, var tredje dag ca 15 minuter under några månader men det oxå helt beroende på hur hästen är utvecklad. Bättre att skynda långsamt o låta hästen vänja sig vid ryttarens vikt o bygga muskler ordentligt innan man börjar rida mer. Ang fullblod så rids dom ju ofta in tidigt om dom ska gå galopp...men i övrigt så tror jag inte att dom utvecklas tidigare än nån annan ras. Man ska inte ha för bråttom, det har man tillbaka senare i livet. Har själv haft en unghäst som jag började sitta på vid 2,5 års ålder men före dess hade jag tömkört han under flera månaders tid, i grimma till en början och senare med träns då han vant sig vid det.

Senast ändrad av en moderator:

Personligen ser jag inget som hindrar att man tidigt börjar rida in/köra in unga hästar. Så länge man håller i sär förberedelse för kommande träning och ren träning.

Att sitta in en ung häst och lära den det enklaste... flytta undan för hjälper och framåt och stopp... Lika så med en unghäst som skall köras in.. att gå i skacklar vända höger/vänster framåt och stopp...
Korta pass, enkla övningar som hästen lyckas med...

Min personliga erfarenhet är att unga hästar är mycket mottagliga för denna typ av inlärning.

Men som sagt... man får inte kliva över tröskeln till ren träning...
Då blir det lätt för långa pass och för höga krav.

Tack till er som tagit er tid att svara,:) Jag tror inte att det var bara 'insittning' det ser ut som ridning i galopp på bildena, men vad vet jag som sagt, undra bara om andra reagerat som jag!!

Jag igen, ville bara säga att det va inte galopp utan trav,men som sagt vad vet jag och jag vet ju att på 'galopphästar börjar man ju rida vid 1 1/2- 2 års åldern. Hej hej

Det är tyvärr inte helt ovanligt inom western (och kanske andra inriktningar också?) att hästarna tävlas första året som treåringar. Jag vet två nu i år. Jag vet också attdet finns hästar som galopperas på volter innan två års ålder. Det är fullständigt vansinnigt. Jag tycker att det är så tråkigt att höra att Quarterhästar växer till sig så fort. Hur är det mentalt då? Varför dras många med hältor av olika slag. Själv har jag en treårig nordsvensk som jag precis har börjat sitta på. Och hennes utbildning ska få ta några år. Jag vill att hon ska hålla för ridning när hon är runt tjugo år också.:D Och tycka att det är givande. Sitt du på din häst och utbilda henne med förnuftet så kommer det säkart att bli bra.:)
Det är en dålig PR för westernridningen att ge sig ut med så unga hästar och tävla tycker jag.
Vi har redan rätt mycket emot oss från andra ryttare.
Annika

I hoppning dressyr får man inte tävla en 3årig häst. det är vad jag har lärt mig iaf. kanske är ändrat nu?

Hej
Jo, det hör till vanligheten att rida in quarter när de är 2-2,5, så att man kan tävla dom som 3-åringar. I USA vill man gärna att hästarna föds tidigt på året (jan-feb, kanske mars) så att de har vuxit mera när 3-års tävlandet börjar.
I extremernas land USA, så har de bästa hästarna sin tävlingskarriär som 3-7-åringar, varefter de går till avel. Alternativt (om de inte är bäst) går de som läromästare till glada amatörer /nybörjare. DVS de rids inte på elit-tävlingsnivå i 20 år...
Alla individer håller inte måttet fysiskt/mentalt, och de blir inte bäst heller, alltså är de inte populära i avelsboxen = bra avelsurval.
Även i Sverige rids quartrarna in som två-åringar, mycket skritt vända höger/vänster, mjukhet etc före sommaren, och mer ridning efter sommaren. Fortfarande korta pass, bara så att de kan lära sig grunderna till tävlingsmomenten.

Här vill vi gärna att hästarna ska hålla länge, och vi har generellt inte lika mycket "ekonomi"tänk i hästarna. Där jämför jag industrin i USA med travet här hemma, vissa hästar håller måttet som travare andra gör det inte...

det är som några sakt, att en westernhäst, ofta quartrar, har sina höjdarår mellan 3-7, medan en t.ex. hopphäst börjar sin elithoppning vid 7 år och uppåt, eftersom jag inte är så jättehemma på hoppningen så kan jag inte säga detta exakt hur det är, men att hopphästar är äldre när de börja tävlas på elit vet jag i alla fall. Men det är ju i alla fall att man inte får tävla hästar som är yngre än 3 år i western, eller det finns ju undantag och det är ju halter och showmanship-klasser som du får ha nästan vilken ålder som helst på hästen. Men det är också så att quartern är väldigt tidigt utvecklad, (men jag säger varken att det är bra eller dåligt att rida in en häst vid två års ålder, för den diskusionen tänker jag inte ta nu.. ;)) än vad vissa andra raser är, och en av dessa anledningar är att den redan som föl har väldigt mycket muskler...

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
376
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: Anonym456
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat