Inridning?

I

izza

I annonser står det ofta att hästarna säljes inridna vid 4 års ålder, är inte det tidigt? Antagligen är de väl endast grundinridna men ändå :confused: När tycker DU att man ska rida in en unghäst?

Hmm... jag tycker nog inte man ska sätta sig på dem före fem års ålder... fast det är väl individuellt hur de växer. När min gubbe kom från island var han enligt papprena 6 år gammal, och alltså riden ett tag, men så sladdrig och ostyrig som han var så hade man nog önskat att han fått växa till sig lite mer...
Att börja utbilda dem från marken däremot, tycker jag man kan börja tidigare med...

Treårstester, kvalitetstävlan osv gör ju att många vill ha dom ridna redan då - och det är kanske inte alltid hästarna är mogna. Man skulle önska att ägare/ryttare såg till hästens förutsättningar och inte nåt annat.

Nu såg jag att det handlade om islandshäst vilket jag inte vet ett dugg om.... Mitt babbel handlar främst om halvblod.

Men i våran ras, finns inget krav att ha hästen riden så tidigt. Ett potentiellt hingstämne kan exteriörbedömas, för att senare visas under ryttare. En islandshäst får inte delta i tävlingar förrän den är fyllda fem år, däremot kan den avelsvisas något tidigare.

Ville bara säga att jag tycker att det är jätte bra att ha regeln att hästarna ska vara 5 innan man får tävla. nog för att jag skule vilja ha sex för att vara nöjd.

tycker att det är vansinne med treårstest. men det är ju jag det.

Jag tycker personligen det är en stor skillnad att rida in en häst till sig själv vid 4-årsåldern, än att köpa en 4-åring som skall säljas och annonseras ut som inriden.

Då har man ingen koll på om hästen är sk "snabbinriden" bara för att säljaren skall få ut högre köpeskilling vid försäljningen. Kanske t.o.m. utan att ta hänsyn till hästens fysiska och psykiska mognad.

Ja, så känner jag också Moniq! Om man gör det själv så känner man ju hur det går för hästen och tar det efter det. Planerar att ev köpa en 3½ åring som är lite hanterad men inte inriden. Planerar nu markarbete fram till sommaren och ev börja inridning efter sommaren. Då är han 4 år och deeta beror som sagt på, är inte rädd att behöva vänta ytterligare ½-1 år om han inte är mogen.

Ja, så känner jag också Moniq! Om man gör det själv så känner man ju hur det går för h

Visa ord, Moniq. Självklart är det så, vet man vad som gjorts och i vilken takt det gjorts är det en helt annan sak. Risken för att något forcerats år så mycket mindre.

Sedan beror också på vad som läggs i begreppet "inridning" - den fria tolkningen kan här ha stor betydelse.

Vilken ålder hästarna bör påbörjas i beror naturligtvis mycket på fysisk och psykisk mognad, men jag tycker också att t ex miljön spelar roll. Hästen bör ha goda förutsättningar i form av en flock och bra hage för fysisk uppbyggnad, annars bör man kanske börja ta med den som handhäst tidigare t ex. En liten, "händelselös" hage är ju inte heller den idealisk.

Sålde en tvååring till ett mycket stort och känt islandshästföretag för ett par år sedan. Denne annonserades sedan ut som treåring, inriden och klar, efter att ha bytt ägare ännu en gång och flyttat ca 90 mil. Han hade alltså ridits in innan han flyttade. Man blir inte munter när man ser sådant...

En riden häst är lättare att sälja, plus att du kan ta ut mer för den, inte helt oväsentligt om du ska leva på hästeriet. :devil:
Det behöver naturligtvis inte vara så, det finns duktiga människor som kan grundrida en unghäst på ett sätt som är bra. Men med mer än 30 års erfarenhet av "hästeriet" tror jag lätt det värsta.

det beror ju på hur man tolkar ordet inriden. jag tolkar det som att hästen förstår hlälperna -stanna-gå-svänga i grundgångarterna. helt enkelt grundinriden. sen om den är vid det stadiet när den är 4, 5 el 7 år, tycker jag beror helt på hur utvecklad hästen är psykiskt o fysiskt. skall man sälja en sådan häst bör man inte ta samma pris som om hästen var tränad i många år. och man får vara väldigt noga med att välja köpare och verkligen göra klart för köparen att hästen har lång tid med upbyggnad och träning framför sig. Att den förstår hjälperna och är styrbar betyder inte att den är klar som ridhäst och tål att ridas lika hårt.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Piaff
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 545
Senast: miumiu
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar