Rialavargen

Trådstartare
Ni som har lämnat bort era hästar på inridning,
-hur länge har hästarna varit borta på inridningen?
-vad har ni betalat?
-vad har ni haft för mål med inridningen?
-hade ni suttit upp på er häst innan inridningen?
-har ni lärt er någonting som ni vill dela med er, någon erfarenhet som var kom lite som en överraskning, kanske?
-vid vilken ålder åkte hästen till inridningen?

Dessutom det här med sadlar och unghästar??? Hur funkar det när de är helt omusklade?

Sv: Inridning

Min dotter har skickat sin unghäst på inridning ,gick inte alls.Hon fick hem den igen,det blev bråk om återbetalning av alla pengar. Många har försökt rida in denna hästen och nu var dottern färdig att ge upp.Till slut bestämde hon sej för att ge honom en chans och åkte tvärs över hela Sverige på en kurs.Nu hade hon hittat rätt och kan äntligen sitta på honom.! Naturligtvis är alla olika,både hästar och inridare,så kolla noga upp referenser och skriv ett mycket tydligt kontrakt.Dottern hade otur,men det betyder ju inte att alla är såna.Lycka till nu!

Ni som har lämnat bort era hästar på inridning,
-vad har ni betalat?
-har ni lärt er någonting som ni vill dela med er, någon erfarenhet som var kom lite som en överraskning, kanske?

Dessutom det här med sadlar och unghästar??? Hur funkar det när de är helt omusklade?

Jag lämnade min 2,5 åring på inridning och hon kom hem för ett par veckors sedan. Hon var i väg 4 veckor och när hon kom hem kunde hon ridas i alla gångarter kortare sträckor. Vi bestämde ingen tid över hur länge hon skulle vara där innan vi lämnade henna, alla hästar tar ju olika tid beroende på mognad o hur de är som hästar. Målet var att hon skulle varit riden i alla gångarter + i skogen innan hon kom hem igen. Tror det kostade ca 4000 för den månaden..

Hon var inte gjort så mycket med innan, haft schabrak på sig men inte mer än så.

Viktigare när man lämnar en häst för inridningen är att man vet att de är bra, de jag lämnade till har jag känt sen jag var liten och jag tränar även för den ena av dom. Men, känner man ingen personligen så är ju referenser ett måste!

Har alltid ridit in själv. men har jobbat på ett ställe där folk skickade sina hästar på inridning.
2 månader har varit "standard"
-vad har ni betalat?
6000kr för hingstar
5500kr för ston/vallack
Hästen brukar då kunna gå fram, stanna, svänga ok och kan/på börjad träning av: flytta bakdelen
Dem allra flesta ägarna hade inte suttit upp på sina hästar. Det går inte fortare för att ägaren suttit upp nån gång, som tränare litar man inte helt på ägaren utan gör om ifrån grunden i vilket fall (pga. sin egen säkerhet och för att det ska bli rätt ifrån grunden)
Många tror att hästarna ska vara ridbara och "klara" efter inridningen, tyvärr. Själva inridningen (ca 2månader) är bara en grund. ex. när du bygger ett hus, efter inridningen har du "cement grunden". Man får själv bygga resten utav huset. (om man inte lämnar hästen på vidare utbildning)
Vanligast är 3½år . har kommit någon enstaka vid 5års ålder, vilket är lite "sent" enligt mina kunskaper. 3½-års ålder är bäst. Då är dem tillräckligt växta för att kunna bära ryttare, samtidigt som dem är lite "svaga?" i psyket och lättpåverkade.

Har alltid ridit in själv. men har jobbat på ett ställe där folk skickade sina hästar på inridning.
2 månader har varit "standard"
-vad har ni betalat?
6000kr för hingstar
5500kr för ston/vallack
Hästen brukar då kunna gå fram, stanna, svänga ok och kan/på börjad träning av: flytta bakdelen
Dem allra flesta ägarna hade inte suttit upp på sina hästar. Det går inte fortare för att ägaren suttit upp nån gång, som tränare litar man inte helt på ägaren utan gör om ifrån grunden i vilket fall (pga. sin egen säkerhet och för att det ska bli rätt ifrån grunden)
Många tror att hästarna ska vara ridbara och "klara" efter inridningen, tyvärr. Själva inridningen (ca 2månader) är bara en grund. ex. när du bygger ett hus, efter inridningen har du "cement grunden". Man får själv bygga resten utav huset. (om man inte lämnar hästen på vidare utbildning)
Vanligast är 3½år . har kommit någon enstaka vid 5års ålder, vilket är lite "sent" enligt mina kunskaper. 3½-års ålder är bäst. Då är dem tillräckligt växta för att kunna bära ryttare, samtidigt som dem är lite "svaga?" i psyket och lättpåverkade.

skrev fel:
ilket är lite "sent" enligt mina erfarenheter.

Ett tips för att du själv skall bli nöjd och du och hästen skall rida på likadant sätt är att du riden in den själv med hjälp av en tränare. Det gjorde jag med min polle och och är kanon go att rida nu och byggt upp ett väldigt starkt förtroende. Om du tar lektion ca 2 dagar i veckan och tränar på det du lär dig själv så tar det lite längre tid men hästen kommer i slutändan bli lika bra + att du lär dig tillsammans med hästen, för alla ryttare är inte likadana:)

Och om du känner att du vågar så kommer du vara super nöjd och stolt när du ser resultatet:)

Liknande trådar

Hästhantering Min häst visade idag att han har grov separationsångest på tävling när hans hagkompis är på samma tävling. Det är inget beteende han...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Ajsing
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka