A

annizz

När brukar man rida in en islandshäst nu för tiden?
När kan man börja pyssla med den tex vänja den vid sadel m.m.?

Sv: inridning

Ja du...åldern för inridning verkar sjunka med rekord fart..Jag tycker personligen att man måste se på det lite individuellt..hur pass utvecklade dom är..men jag anser absolut tidigast hösten efter att dom har fyllt tre år...om dom är VÄL utvecklade..
När jag började med islandshästar, så började man aldrig rida in dom förens tidigast hösten efter att dom fyllt 4år...

Studier har visat att det är bäst för hästen att ridas in vid 3½års ålder, .. det gäller alla raser!

Jag började hantera min häst vid 3års ålder.. longerade lite, borstade, promenad osv. men nu har jag mer kunskap och skulle det vara idag så hade jag väntat några månader till. Hösten då dem är 3år brukar vara lagom, både gällande hästens psyke och fysik.

Att svara på när "man" rider in islandshästar är nog svårt, eftersom det finns de som har färdiginridna treåringar och de som börjar hantera dem först som femåringar...;)

Min unghäst kunde ledas, verkas, borstas, stå uppbunden etc och när han var ca 3,5 så fick han börja följa med som handhäst. Först på enstaka korta turer ganska sällan men för att miljöträna och lära in röstkommandon. januari det år han skulle fylla 4 började jag vänja vid sadel o träns och longera och någon månad senare red jag. Dock tog jag det väldigt lugnt med honom hela det året eftersom jag märkte att han inte riktigt "vuxit i" sina långa ben utan snubblade på dom mest hela tiden;) Nu när han är 5 har jag börjat träna dressyrarbete mer och börjat med töltträning

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
339
Senast: Sryoqwe
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30