inridning hur göra?

E

etmoria04

hjälp någon.. asså vet hur man gör och så men hade tänkt sitta upp på min 2 åriga arabsto första gångne snart asså bara sitta .. vi har vant henne tidigt me henne så hon accepterar att man håller på med henne hon e sadelvan blivit tömkörd lite och min yngsta son har "ridit" på henne (han e tre år) instrektören som kommer närvara och kom med ideen att vi kunde börja sitta upp på henne sa att det e okej för att jag e så pass liten väger bara mellen 50-53kg men sen så för jag höra från en annan inte instrektör utan en "hästvetare" eller vad vi ska kalla honom för att jag kan förstöra min häst leder och rygg.. vart helt vill rådig men har förtroende för min instrektör som har hjälpt mej så mycket med min tjuriga arab sto btw e han en nh instrektör jobbat några år i usa och allt så om det e nån som orkat läsa detta och kan svara vad ni tycker e jag tacksam

Sv: inridning hur göra?

Asså det beror ju helt på hur utvecklad den är men känns den redo så kan du ju sitta lite men om treåringen redan suttit på den och allt har gått bra.. varför inte låta den få vinter vila? å sen sitta på den senare i vår?

Bara en tanke.
Lycka till!

Vad är syftet med att sitta på tvååringen? Du kan lika gärna vänta ett halvår minst. Du kan ändå inte börja rida den än, och då ser jag ingen som helst anledning att börja sitta på den. Det är inte lättare nu än sen.

Måste bara fråga! Är det Etmoria, ett arabsto du har? Blev himla nyfiken nu!

Jag undrar precis som CK vad du har för syfte med att sitta redan nu? Min 04:a ska sittas in i höst tidigast. Ha inte för bråttom.

Vänta med att sitta på din tvååring, det är för tidigt. Ta det tidigast till hösten.

Om du skall rida in hästen i galoppsadel och lättsitts så borde du kuna börja med hästen, men om du skall rida in hästen som en "vanlig ridhäst" tycker jag du skall vänta till hösten.

Kram

Såklart du kan sitta på din tvååring! Jag har en som jag tänkte sitta på i sommar, det är bara bra att vänja dem vid att man finns däruppe under lugna förhållanden. Bara sitta upp och sitta av skadar ingen häst. Sitt på den då och då som tvååring, det har du igen när du ska börja rida sen.

kenneth skrev:
Vänta med att sitta på din tvååring, det är för tidigt. Ta det tidigast till hösten.

:) När min fyråring var ett, så satt min kompis pojk på henne, han var oxå ett då.....

I höstas tränsade och sadlade jag henne,( 4 i år) hoppade upp och red, inget konstigt alls för henne.....hästar jag själv föder upp är så gott som alltid så här enkla att ha å göra med, så sitta kan man om man inte väger bly i förhållande till hästens kroppsbyggnad.....:D

Nå, att börja sitta in sin tvååriga arab är för mig fullständigt främmande!!:(
Varför??:confused:

Skulle aldrig börja förrän hästen är tre, omän det bara handlade om att sitta in.

Araben är ofta sent utvecklad och växer oftast tills den är fem år. Naturligtvis är det skillnad mellan individerna, men nu snackar jag ällmänt om araber.

Dessutom har jag erfarenheten att de är rätt så långt ifrån mentalt mogna vid två års ålder. I alla fall har det varit så med mina.

Nej, vänta föreslår jag!:bump:
Det finns så mycket annat du kan göra med din unghäst, som att tömköra, köra in den, markträna i övrigt, transportträna, promenera i skog och mark, göra trailövningar, gå på presseningar, löshoppa, you name it...
Var kreativ!! Det finns inga gränser för vad du kunde hitta på med din unga vän, utan att sitta på dess rygg!:banana:

Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka