Sv: Inridning-Bete
the_connemara skrev:
Nej det var den ju inte men jag undrar om den hinner bli klar till 3-årstestet.
Nej , den skall inte visas på 3-års . Vi hinner troligen inte med det , och jag undrar om han hade vart redo för det, och nu har han varit halt pga, en broddspark.På bilden har den precis kommit , och då var han verkligen tanig. Han har blivit mkt "rund å go" senaste veckorna, och vi göder honom som attan
Jag vill oxå hellre se en lite rund unghäst än en som man ser revbenen på, och det gjorde man nästan på han när han kom :P
Men som sagt , vi har inte planerat att vara med i 3 års, så det blir ingen hårdkörning med han , bara att han kan grunderna till hösten . Och hela sommaren ska han få växa på sig på bete , för jag ska tävla ponnyn.
:smirk:, Så ni behöver inte oroa er, jag ska inte förstöra han
Men enligt mejj ser han helt OK ut nu , även om han är inte är tidigt utvecklad precis. Haha , det är Ok the_connemara,
Och grejen är att vi inte ens har hunnit börja med inridningen än ,pga av skadan, så jag känner mej lite stressad här. Men det behöver jag nog inte vara.
Men jag tänker så här:
Nu (han är frisk) nästa vecka : Öva uppsittning, och skritta lite
Köra så ett par veckor (typ 2 dgr i veckan) så han får öva upp ryggmusklerna.Rida mkt i skogen . Kombinera det med longering under inspänning, tills han hittar balansen under ryttare.
Då kanske man kan börja trava lite smått , inga långa pass, och rida ut i skogen , klättra lite. Och sen kanske vila två veckor, se hur han mår, man märker om dom kommer i en växtperiod, blir trött etc. Annars hinna köra lite galopp och sedan ställa av honom på bete. (Vi har bra gräs redan i maj). Kanske ta ett par uteritter i juli,,(inga ponnytävlingar då) och sedan vila till i september. Så här finns det gott om växtperioder, och viloperioder sörrni .