Inridning-Bete

Sv: Inridning-Bete

Skritt, trav, galopp och Halt. Tycker iaf jag är fullt tillräckligt för en treåring, innan bete.

Lycka till

mitt mål med min 2003:a är skritt, trav, galopp och halt.
förhoppningsvis innan maj, då hon skall visas på 3-års...

Min 03:a kan skritt, trav, är påbörjad galopp och kan göra halt, svänger bra, och jag har checkat av så sidförande faktiskt fungerar lite grann. Underlättar om man möter en bil t.ex. och hästen vinglar ut lite.

Hon ska visas i maj om hon är ok och klar då. Så då ska det ovan fungera i princip felfritt.

Målet för min lilla är skritt, trav, höger och vänstergalopp, halt och sidförande innan betessläpp (som brukar ske i början av juni). Vi har utan problem klarat av skritt, trav samt halt, och sidförande sitter hjälpligt. Just nu vilar hon helt pga min tidsbrist, sen är planen att under mars bygga upp vidare, under april utbilda vidare och sen i slutet av maj kunna klara det ovan både på grusväg ute och på ridbana.

Hon är arab så hon kommer inte visas på treårs (tyvärr), och jag har inte bråttom men jag behöver tydliga mål med den damen då hon är av typen 'vill, vill, VILL' och det skulle vara otroligt lätt att ta det för fort med henne om jag inte håller mig till givna tidsramar. Tidsplaneringen är alltså för att det ska ske tillräckligt LÅNGSAMT :devil:

Kul att se en 03:a efter Rubinrot, jag har också en född den 29/5-03, han är e. Rubinrot-Ganesco-Gaspari-Immer ca 162 cm nu, har mätt att han ska bli 168 cm. Hur som helst så reds han i i september, vilade sedan ett par månader och reds sedan i november, detta gjordes av proffs, så han kan skritt trav och galopp. Han kommer att sättas igång i mars av mig för att gå 3-års i början av maj ( visas av proffs) om allt går som jag har tänkt, han ska sedan få ett långt bete. Blir din ljusare med åren? tycker mig se att han är lite grå. Min blir vit om några år då mamman var vit, han föddes som fux.Här är några bilder på min.

Bovve

Bovve

Bovve

Är det bara jag som tycker din ser "tanig" ut för att ridas mkt på? Iofs så rider jag ponnyer men connemaror är ändå rätt sena. En sådan hade vi kallat "spink" och låtit vila längre, tagit senare alltså. Dvs visst rida lite trav om vi hade haft tid över men inte mer.

Men så vill jag oxå hellre ha en unghäst lite rundare än tunnare, det ska lixom inte råda minsta tvekan om att de får tillräckligt för att kunna växa, utvecklas och få muskler. Men jag är ju som sagt van vid ponnyer och inte stora hästar.

Enligt mig (och andra i stallet) är min häst mycket lättfödd och har alltid varit lite för tjock, det ligger i släkten på mödernets sida, det var först när vi satte igång honom som han fick lite mer form på kroppen. Men sedan har man olika referenser till vad som är tjock och smal, en ponny är väl generellt lite rundare än ett halvblod.
När han reds i november månad så var det ca 20 minuter varannan dag, så jag tycker inte att det är så mycket. Det blir samma upplägg i mars när han sätts igång för att öka på lite fram till testet så att han orkar. Naturligtvis blir han inte välmusklad som en vuxen häst av att ridas en månad, han är ju inte färdigväxt förrän han är ca 5 år.Han kommer därefter att gå på bete till september.
Det är intressant att man kan ha så olika uppfattning, han gick t o m under namnet "den rultige" ett tag, och han har alltid varit och är fortfarande rundast av de fyra jämnåriga hästarna han går med. Men det är väl det som är meningen med detta forum också, att man ska få höra andras åsikter.

Tror att the_connemara syftade på hästen som den som startade tråden har.
Och den ser inte alls färdig ut att ridas på, nej. Men den var ju inte riden på ännu heller.

Din häst ser ju ut som min gör, mer klar i kroppen. Men de har några månaders försprång också i ålder och är en annan typ av häst. Min blir också tjock bara av att titta på mat :D men hon har faktiskt blivit bättre under vintern när jag arbetat henne mer, och hon inte haft gräset som extra näring.

inan 3 års testet, skritt, trav, galopp, höger, vänster, halt :)

Sorry! Svarade på den som startade tråden, den hästen tyckte jag inte såg färdig ut att ridas mer än lite trav rakt fram följt av lång vila typ. Din såg tvärtemot het ok ut, fin!

the_connemara skrev:
Sorry! Svarade på den som startade tråden, den hästen tyckte jag inte såg färdig ut att ridas mer än lite trav rakt fram följt av lång vila typ. Din såg tvärtemot het ok ut, fin!

OK, då missuppfattade jag dig. Då har vi i alla fall lite liknande syn på hur hästarna ser ut. Man tycker väl antagligen alltid att ens egen är fin eftersom man känner den, men som sagt så har jag tidigare haft det lite jobbigt med att han har varit väl rund innan han började ridas.

Fast den kanske inte ska visas? Hon undrade ju vad den "bör" kunna innan betet och inte testet :)

Men man får ju hoppas att hästen får ta sin takt.

Mitrolle skrev:
Fast den kanske inte ska visas? Hon undrade ju vad den "bör" kunna innan betet och inte testet :)

Men man får ju hoppas att hästen får ta sin takt.

Oj! :o Sorry! Andra som skrev om tre-års jue! Förlåt Beccizz om jag låtit otrevlig men jag tycker bara du ska ta det lite lugnt med din häst. Tycker det hade räckt med lite trav dvs att hästen accepterar ryttare någrolunda innan betet så kommer den nog vara kanon att rida mer på efter betet :)

the_connemara skrev:
Nej det var den ju inte men jag undrar om den hinner bli klar till 3-årstestet.
Nej , den skall inte visas på 3-års . Vi hinner troligen inte med det , och jag undrar om han hade vart redo för det, och nu har han varit halt pga, en broddspark.På bilden har den precis kommit , och då var han verkligen tanig. Han har blivit mkt "rund å go" senaste veckorna, och vi göder honom som attan ;) Jag vill oxå hellre se en lite rund unghäst än en som man ser revbenen på, och det gjorde man nästan på han när han kom :P
Men som sagt , vi har inte planerat att vara med i 3 års, så det blir ingen hårdkörning med han , bara att han kan grunderna till hösten . Och hela sommaren ska han få växa på sig på bete , för jag ska tävla ponnyn. :) :smirk:, Så ni behöver inte oroa er, jag ska inte förstöra han ;) Men enligt mejj ser han helt OK ut nu , även om han är inte är tidigt utvecklad precis. Haha , det är Ok the_connemara, :D
Och grejen är att vi inte ens har hunnit börja med inridningen än ,pga av skadan, så jag känner mej lite stressad här. Men det behöver jag nog inte vara.
Men jag tänker så här:
Nu (han är frisk) nästa vecka : Öva uppsittning, och skritta lite
Köra så ett par veckor (typ 2 dgr i veckan) så han får öva upp ryggmusklerna.Rida mkt i skogen . Kombinera det med longering under inspänning, tills han hittar balansen under ryttare.
Då kanske man kan börja trava lite smått , inga långa pass, och rida ut i skogen , klättra lite. Och sen kanske vila två veckor, se hur han mår, man märker om dom kommer i en växtperiod, blir trött etc. Annars hinna köra lite galopp och sedan ställa av honom på bete. (Vi har bra gräs redan i maj). Kanske ta ett par uteritter i juli,,(inga ponnytävlingar då) och sedan vila till i september. Så här finns det gott om växtperioder, och viloperioder sörrni . ;)

Senast ändrad av en moderator:

Låter kanon! Visste ju inte att du nyligen fått hoonm heller ;)

Är bara lite tveksam till longering. Vill helst bara longera unghästar ett fåtal gånger för kommandon eller ev mkt kort korrigering (framåtbjudning ett par gånger max). Skulle hellre tömköra ute o lite volter på bana. Eftersom jag är kass på att tömköra så skulle jag dock aldrig hitta ngn "arbetsform" för dem att bygga muskler i men jag ser det inte som ngt större problem. Iaf så har de jag ridit in inte haft ngra problem att hitta balans i form under ryttare utan tidigare arbete. Självklart är det bra att hinna jobba dem mer fråm marken, ju mer desto bättre men just longering är iaf jag lite tveksam till. Men alla hittar sin gyllene medelväg! Lycka till, tror det kommer gå kanon med din inställning! :)

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 403
Senast: ghost
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar