Inridning av unghäst - tips på bra böcker och metoder

M

Mitzi

Håller på att rida in min unghäst, ett litet arabsto.
Tänkte fixa grunderna själv, men skall ta hjälp av tränare längre fram.
Det mesta klarar jag av att lära henne själv och hon fattar väldigt snabbt. Det jag behöver hjälp med är framförallt olika inlärningsmetoder.
Tänkte rådfråga er om tips på bra böcker med inriktning mot dressyr. Har läst Kyra K:s bok och tyckte väl att den var bra men vill gärna ha fler infallsvinklar.

Ni får gärna komma med egna tips och ideer också :)

Sv: Inridning av unghäst - tips på bra böcker och metoder

Det finns ju miljoner olika böcker om unghästridning, så börja med att bestämma inrikting:western, klassiskt, barock osv.

Jag har ridit in ett par hästar och jag vill påstå att det mest grundläggande/utbildande är alltid gas och broms. Både från backen och sedan från ryggen. Och det går alltid att utveckla gas och broms-kunskapen. Tex om det enklaste inom gas och broms är skritt-halt-skritt, som sedan blir tex trav-skritt-trav, så är det bara att succesivt höja svårighetsgraden, såg en gång Isabelle Wert göra en travökning-piaff-travökning, där kan man snacka om gas och broms!

När gas och broms är bra befäst så börjar jag med höger-vänster på samma sätt, från backen och på ryggen. Där kan man säga att steg 1 är flytta undan för tryck när Brunte står på stallgången och att typ steg 627 (eller nåt sånt) är saxen i Grand Prix, dvs sluta åt höger, omställ och sluta åt vänster.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama