Inridning av häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Fobell

Hej! Har tänkt att köpa en ung häst på 1½ år väl hanterad men inte inriden. Är det svårt att rida in en häst själv. Vad kan man börja med när de är 1½ år för att underlätta när det är dags?
 
Sv: Inridning av häst

Ja är den 1 ½ tycker inte jag att det är konstigt att den inte är inriden! :(
Men man kan promenera mycket, hantera hästen mycket.
 
Sv: Inridning av häst

Ta det lugnt, umgås med hästen och lär den att vara med där det händer saker. Gå med den i trafik, lek med presseningar, lasta och andra bra miljöträningar. Tänkt på att rusta den för det som komma ska, låt den röra på sig mycket och ställ inte för stora krav på den. Den är ju trots allt liten fortfarande... men för den saken skull inte klena med den.

Den kan börja att ha träns/bettlöst alternativ för att vänja sig vid att ha utrustning och ledande tygeltag och tillslut tömköra lite lätt framåt.

Du har jättebra förutsättningar att skynda långsamt och forma hästen efter dina önskningar och kunskaper.

Lycka till!
 
Sv: Inridning av häst

Tack för tipset! Ungefär så hade jag tänkt mig att börja när jag får hem henne. Samt att ta med henne som hand häst när jag rider min andra häst sen när hon börjat vänja sig vid miljön här. Har Sidepull som jag tänkt använda till henne i stället för grimma. Repgrimma kanske kan vara ett bra allternativ också när man promenerar eller har en handhäst? Eller är den för hård?
Är lite nervös för vad jag skall åta mig. Men samtidigt är det en dröm att få göra detta själv. Jag läste lite också på en annan tråd här.
Massor av bra tips. Blir så avrådd mellan varven men det blev jag även när jag köpte min första häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inridning av häst

Du kan träna den att ha en vojlok på ryggen, sen vojkol med täckesgjord, övergå till longergjord. Inkörning kan börja redan nu tycker jag. Ttravare börjar inkörningen i maj vid 1-årsålder och släpps sedan på bete för att smälta kunskapen, sen efter sommarbetet åker dom iväg på "riktig" inkörning och träning. Jag vet inte varför man inte skulle kunna börja med en ridhäst på samma sätt, förutom att man skickar dom på träning. Det finns mycket att träna innan man börjar ridningen.
 
Sv: Inridning av häst

Hej! Har tänkt att köpa en ung häst på 1½ år väl hanterad men inte inriden. Är det svårt att rida in en häst själv. Vad kan man börja med när de är 1½ år för att underlätta när det är dags?

JA, det är svårt att rida in en häst själv, och man riskerar att stella till en massa problem för sig själv och hästen om man inte har tillräckligt med erfarenhet av inridning. Särskilt det att lära hästen betydelsen av dom olika hjälperna och grundläggande ridövningar är himla viktigt att göra rätt om man ska få en väl fungerande ridhäst.
I övrigt tycker jag inte man ska "träna" för mycket med en så ung häst, om den bara er van vid handtering räcker det länge att man börjar vänja den vid sadel och träns vid 3 års ålder. Jag har ridit in flera hästar som har varit relativt ohanterade tills dom var 4-5 år, och det är sällan problem med dom, medan unghästar som har varit tränade av okunniga folk ofta har lärt sig massor med ovanor...
 
Sv: Inridning av häst

När hästen är så ung så har du ju Jätte mycke tid på dig att bara mysa med hästen! hantera den, göra den orädd för Allt!
Jag tycker man kan börja hänga (några sek) vid 2 års ålder.. Sen vid 2 och ½ år kan man nog böja sitta upp (INTE rida)... Sen vid 3 så kan de vara dags att börja träna rida dem lite smått.. men sen beror de ju på vilken hästras du har... Vissa rider de ju in vid 1 och ½ år. hemskt tycker jag! Sen rids ju vissa in vid 5-6 år (islänningar tex)...
 
Sv: Inridning av häst

Jag håller precis på att rida in en unghäst!.. jag fick honom när han var 2 1/2 år. Då var han leden ganska mycket och var van vid sadel och tränns. När jag fick honom började jag ganska snart med att longera så att han skulle lära sig komandoorden skritt,trav, galopp m.fl.... Felet med honom var att han var så fel behandlad innan (tycker jag) för han trodde att han fick göra som han ville hela tiden och gick över än bäst han ville och så ... så det är nog bra att köpa en välhanterad häst som man också har tid på sig att arbeta med innan longering och sadeltämjning ska påbörjas. I vilket fall som hällst så fortsatte jag i alla fall med att ha sadel och tränns i longeringen och började att sitta på honom, och så löshoppade jag någon gång. Sedan fick han vila några veckor över vinter och så satt jag igång att rida på honom när han var tre år. Då lärde jag honom bara grundläggande hjälper och skritt, trav och galopp och så red jag en del i skogen. Sedan fick han sommarlov och nu håller jag på att sätta igång honom igen. Och under hela inridningen har jag också tränat en del horsemanchip som har förbättrat hans beteende och gjort att jag lärt känna honom bättre.. så det kan jag rekomendera att hålla på med lite gran. Annars är det väl bara att göra lite grundläggande markarbete som att rykta, sadla och tränsa, leda i trafik och att ha med som handhäst är säkert jättebra! Tänk också på att inte tråka ut hästen och att inte hålla på för länge åt gången.. och vilodagar som dom bara går i hagen är viktigt så att dom kan smälta det man lär dom!

Jag tycker absolut att du ska köpa unghäst för det är värkligen jättekul och spännande! :bump:

Lycka till!:D
 
Sv: Inridning av häst

jag vill också bara tillägga att det är till stor hjälp att läsa böcker, både om hantering och ridning! Tre böcker jag värkligen rekomenderar är Kellie Marks bok (handlar mest om inlärning och arbete från marken), Dressyr med Kyra och dressyr med Lussan (handlar mest om ridning och det står mycket bra saker om inridning och om hur man kan gå tillväga!)

Hoppas jag har varit till någon hjälp!! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
784
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp