Inridning av gångartshästar - i teorin

skuggi

Trådstartare
Jag föreställer mig att det finns olika "skolor" för hur man på bästa sätt rider in och gångartstränar en ung islandshäst, har ni(som är vana inridare/utbildare av islandshäst) lust att berätta om era basic steg, do´s&dont´s osv?
Det skiljer sig säkert mellan 4- och 5-gångare, och sedan självklart är varje häst unik. Men säkert har ni några mallar/steg som ni vill göra i någon viss ordning, vad är viktigt att göra före andra grejer, vanliga fallgropar/missar... Berätta allt!

Innan man kan börja träna gångarter, så måste grunden sitta som ett smäck. Att kunna gå fram med energi, kunna svänga för tygel, kunna stanna, kunna flytta sig för skänkel, kort sagt kunna förstå de hjälper ryttaren har att erbjuda.

Fas två för mig beror på vad jag har med att göra, om det krävs töltsättning eller inte. Men eftersom jag har haft en töltsättning nu, så har det växlat mellan att lära hästen vad en överlinje är parallellt med töltsättning. Allt detta måste ske med så god energi som möjligt, så inte hästen börjar tänka bakåt.

Först när jag hittat fyra gångarter, kan man börja utveckla dessa. Men grunden är alltid att hästen fått en grundläggande utbildning, finns inte den så kan man jämställa det med att färdigställa ett hus på en taskig grund. Förr eller senare kommer huset att rasa, och då tvingasan börja om och det är 1000 gånger svårare.

Att lära hästen vad en överlinje är parallellt med töltsättning, innebär det enkelt uttryckt att du både jobbar i en högre och en lägre form? Blandar du i så fall hög och låg form i samma pass eller brukar du skilja på dem?

Hade varit kul att höra från fler :)

Att lära hästen vad en överlinje är parallellt med töltsättning, innebär det enkelt uttryckt att du både jobbar i en högre och en lägre form? Blandar du i så fall hög och låg form i samma pass eller brukar du skilja på dem?

Hade varit kul att höra från fler :)
Töltsättning innebär absolut inte en hög form.
Hästen ska vara framme till handen, ridbar i alla gångarter och därefter jobbar man med att plocka fram ett lateralt rörelsemönster i hästen. Det gör man genom samling, sidförande och med hjälp av sin egen kropp. Kräver en hel del kunskap, känsla och teknik för att det inte ska sättas spänning i hästen.

Töltsättning innebär absolut inte en hög form.
Hästen ska vara framme till handen, ridbar i alla gångarter och därefter jobbar man med att plocka fram ett lateralt rörelsemönster i hästen. Det gör man genom samling, sidförande och med hjälp av sin egen kropp. Kräver en hel del kunskap, känsla och teknik för att det inte ska sättas spänning i hästen.

Men i början behövs (väl?) för den unga hästen iaf en högre form än "lång och låg" under töltsättningen?

Jag sitter alltså inte och töltsätter någon stackars häst enligt några instruktioner från internet, jag lyssnar på hur erfarna tränare beskriver utbildning/inridning och försöker jämföra, förstå. Hitta likheter och skillnader, hitta vad jag tycker låter rimligt och det mest vedertagna. Jag är nyfiken och vill lära mig mer då jag snart får hem en nyligt inriden och töltsatt kille, så jag behöver förstå det här lite bättre rent teoretiskt. Vi kommer självklart träna för tränare, men bara för att en tränare är tränare behöver det inte betyda att just den har rätt/alla svar. Har upptäckt att jag gärna vill jämföra lite olika åsikter och vända och vrida på "do´s and don´ts" innan jag köper det :)

Men i början behövs (väl?) för den unga hästen iaf en högre form än "lång och låg" under töltsättningen?

Jag sitter alltså inte och töltsätter någon stackars häst enligt några instruktioner från internet, jag lyssnar på hur erfarna tränare beskriver utbildning/inridning och försöker jämföra, förstå. Hitta likheter och skillnader, hitta vad jag tycker låter rimligt och det mest vedertagna. Jag är nyfiken och vill lära mig mer då jag snart får hem en nyligt inriden och töltsatt kille, så jag behöver förstå det här lite bättre rent teoretiskt. Vi kommer självklart träna för tränare, men bara för att en tränare är tränare behöver det inte betyda att just den har rätt/alla svar. Har upptäckt att jag gärna vill jämföra lite olika åsikter och vända och vrida på "do´s and don´ts" innan jag köper det :)

Snabbt förklarat: hög form kan ofta bli en dålig genväg till en spänd tölt. Lång och låg är dock inte helt optimalt heller, men å andra sidan behöver ju inte överlinje gå hand i hand med lång och låg heller.
Jag brukar skrölta fram tölten. Älskar det. Från "vanlig" skritt så ökar jag skritten med tanken att jag vill ha lååånga steg. Jag vill inte att de ska korta sig för mkt utan bakbenen ska ta långalånga kliv.
Här är det lättare att ha koll på formwen, och då vill jag ha upp manken och nacke något, nosen framför lod, men viktigast är att kontakten är mjuk och att det inte blir underhals. När det känns bra så ökar jag farten så mkt jag kan, men hästen får inte gå över i tölt eller trav. Det ska vara skrittölt, skrölt. När man kan balansera på gränsen mellan skritt oxh tölt, med bra form och man kan påverka hästen i alla riktningar, så ökar jag upp i tölt ett par steg. Sen tillbaks till skrölt.
Nyckeln för mig är att så fort man tappar kvaliteten, backar man tillbaks till lägre tempo, hittar kommunikationen igen, sen ökar.
Inte universalt, såklart, för det är ju inte någon metod, men det har funkat bra på massor med hästar som både jag och mina elever ridit.

Men, att få upp manken är väl ändå rätt tungt/avancerat på en alldeles nyinriden och kanske ganska omusklad häst?
Hur pass mycket fokuserar man i så fall på arbetet med att få upp manken innan man börjar tölta?
Jag fick intrycket av att man gärna/helst töltsätter tidigt. Typ de som går med på C-tränarprov rids ju in och töltsätts allt inom max 8 v var det väl? Hinner man skola upp manken så fort?

Jag är allergisk mot underhalsar numera, men eftersom de använder underhalsen naturligt i frihet så måste man ju liksom skola bort den också... Hur fort kan man göra det om man gör rätt på en färsking? (på äldre, väl använda underhalsar är det ju mer jobb.. vet jag..)

Men, att få upp manken är väl ändå rätt tungt/avancerat på en alldeles nyinriden och kanske ganska omusklad häst?
Hur pass mycket fokuserar man i så fall på arbetet med att få upp manken innan man börjar tölta?
Jag fick intrycket av att man gärna/helst töltsätter tidigt. Typ de som går med på C-tränarprov rids ju in och töltsätts allt inom max 8 v var det väl? Hinner man skola upp manken så fort?

Alltså, tilläggas skall väl att jag gör mycket på känsla. När jag säger "nacke och manke upp, ingen underhals" så menar jag att det är det man ska sträva efter, den känslan man vill få. Alltså till skillnad mot när manken trycks ner och nosen dyker upp...

Den unga hästen får själv välja vart nacken ska vara, men den måste vara framme till handen och jobba med överlinjen. Annars skapas spänning och ur spänning blir det ömma muskler och sänkta ryggar..
Formen definieras inte utav nackens position, men det tror jag att du resan är medveten om.
Jag har töltsatt flertalet unga hästar i samband med inridning, både fyr och femgångare. Fyrgångarna av olika grad av "svårtöltad".
Grundtanken är - ju svårare hästen har för tölten naturligt, desto mer utbildning kräver hästen innan tölten ens kan komma på tal.

Tinna, som är den absolut "sämsta" (i definitionen tölt naturligt) tölthästen kräver så sjukt mycket dressyrjobb för att ens kunna tänka tölt. Är hon minsta sne i kroppen kan hon inte tölta, är hon inte i form med hela överlinjen men en avslappnad nacke och söker sig jämnt till båda tyglarna finns ingen tölt. Det är den delen många missar (eller inte är medvetna om).
Snappe som har tölten med naturligt kräver fortfarande samma ridning, samma jobb med rakriktning, samma form och samma energi. Men han kan tölta även om inte dessa saker är på plats. I töltsättningen var dock fokus på samma sak som hos Tinna, skillnaden är att Tinna tagit längre tid på sig.

En femgångshäst som töltar av sig själv är på ett sätt "lättare" iochmed att tölten är där redan men många missar istället den viktigaste byggstenen - utbildning, balans och rakriktning. Många hoppar liksom över en hel del bara för att hästen redan töltar, så undrar dom sedan varför takten inte håller sig ren under "utbildningens" gång..

Ska se om jag hittar lite bilder från töltsättningen..

Jobbar ni dem även "lång och låg" ibland?
Lång och låg tycker jag är ett konstigt uttryck..
Många kopplar det till en lång hals och låg nacke - vilket oftast resulterar i en häst på bogarna.

Jag varierar höjden på nacken på snappe (som nu är riden i 1,5år..) med hjälp av samlingsgrad.

Lång och låg är väl vanligt inom dressyren och något man jobbar unga hästar i initialt om jag fattat rätt. Fast då är väl inte meningen att de ska vara på bogarna, utan bara stretcha överlinjen fortfarande i balans.

Lång och låg är väl vanligt inom dressyren och något man jobbar unga hästar i initialt om jag fattat rätt. Fast då är väl inte meningen att de ska vara på bogarna, utan bara stretcha överlinjen fortfarande i balans.

Jag jobbar inte lång och låg, jag använder det för att kolla om jag och hästen är på rätt spår. Dvs, jag gör "överstrykningar" för att se så hästen då verkligen tar det utrymmet på rätt sätt, och i slutet av passet tracar jag av hästen så den får stretcha lång och låg.
Och jag ökar förstås samlingen successivt under passet, så mer fritt /lågt i början.

Alla mina hästar är utbildade i lång och låg från början. Om hästen blir på bogen avgörs ju inte av hur lång halsen är och var nacken är utan av aktiviteten i bakbenen. Det är förvisso inte samlade när de joggar långa och låga, men det är heller inte avsikten, och de kan absolut vara i balans trots det.
Däremot måste ju hästen utbildas rätt i att länga halsen och det är ju inget de travar, skrittar och skröltar runt i långa stunder. Men jag vill att de skall kunna det. Sträcker ut överlinjen i början och slutet av ridpasset och ibland en liten sväng i mitten av det, beroende på hästens ålder och utbildningsgrad.
Men jag vet att det skiljer sig ganska mycket i åsikterna om det och även i åsikterna om hur lång och låg skall se ut och vad det är.
Och det är olika lätt för olika hästar och tar lite olika länge att utbilda i.
Men för mig är det en självklarhet.

/Malin

Jag har först jobbat på marken så de kan gå fram och stanna, flytta bakdel. Har gått bredvid, repgrimma, koncentrationsövningar enligt en metod som görs av Rio Barrett.
http://www.oakwoodhorsemanship.com/index.htm
Mina hästar har varit väldigt okonceterade och i en annan värld så den här metoden har varit fantastisk att jobba med. Efter det är det lätt sitta upp och fortsätta. Kommunikation har varit prio, att vi förstår varandra. När det sitter kommer resten.

Hm, jag ska väl säga hur jag gör när jag sitter upp. När jag sitter på ska hästen lyssna på mig. Inte flocken eller hästar framför eller bakom eller en häst som redan ridit iväg och finns därframme eller de som ridit hem som vi mött. (Det har delvis varit ett problem eftersom jag rider ut ensam mycket och inget ridhus el dyl har).
Hur hästen går i början bryr jag mej inte om, huvudsaken är den följer sits, vikt, flyttar bakdel o framdel för svikt o skänkel o går fram o stannar när jag ber.
Jag lägger inte mycket vikt på hur hästen går i början, ofta vill nyinridna gå med huvudet högt och det är helt okej, tod nog hittar de sin balans med mig på. Jag sitter lite lätt med vikt i stigbyglarna, rak i rygg och ber hästen följa vinkel av bäcken och stanna utan att jag drar i tyglarna, behövs det drar jag uppåt eller böjer halsen. Att hästen bär sig själv är målet.
När hästen bär sig själv kan jag påverka bakbenen och rörligheten i hals, flytta mer exakt och kräva övergångar med vinkel av bäcken. Försöker så lite som möjligt pula med tyglarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka