Men i början behövs (väl?) för den unga hästen iaf en högre form än "lång och låg" under töltsättningen?
Jag sitter alltså inte och töltsätter någon stackars häst enligt några instruktioner från internet, jag lyssnar på hur erfarna tränare beskriver utbildning/inridning och försöker jämföra, förstå. Hitta likheter och skillnader, hitta vad jag tycker låter rimligt och det mest vedertagna. Jag är nyfiken och vill lära mig mer då jag snart får hem en nyligt inriden och töltsatt kille, så jag behöver förstå det här lite bättre rent teoretiskt. Vi kommer självklart träna för tränare, men bara för att en tränare är tränare behöver det inte betyda att just den har rätt/alla svar. Har upptäckt att jag gärna vill jämföra lite olika åsikter och vända och vrida på "do´s and don´ts" innan jag köper det
Den unga hästen får själv välja vart nacken ska vara, men den måste vara framme till handen och jobba med överlinjen. Annars skapas spänning och ur spänning blir det ömma muskler och sänkta ryggar..
Formen definieras inte utav nackens position, men det tror jag att du resan är medveten om.
Jag har töltsatt flertalet unga hästar i samband med inridning, både fyr och femgångare. Fyrgångarna av olika grad av "svårtöltad".
Grundtanken är - ju svårare hästen har för tölten naturligt, desto mer utbildning kräver hästen innan tölten ens kan komma på tal.
Tinna, som är den absolut "sämsta" (i definitionen tölt naturligt) tölthästen kräver så sjukt mycket dressyrjobb för att ens kunna tänka tölt. Är hon minsta sne i kroppen kan hon inte tölta, är hon inte i form med hela överlinjen men en avslappnad nacke och söker sig jämnt till båda tyglarna finns ingen tölt. Det är den delen många missar (eller inte är medvetna om).
Snappe som har tölten med naturligt kräver fortfarande samma ridning, samma jobb med rakriktning, samma form och samma energi. Men han kan tölta även om inte dessa saker är på plats. I töltsättningen var dock fokus på samma sak som hos Tinna, skillnaden är att Tinna tagit längre tid på sig.
En femgångshäst som töltar av sig själv är på ett sätt "lättare" iochmed att tölten är där redan men många missar istället den viktigaste byggstenen - utbildning, balans och rakriktning. Många hoppar liksom över en hel del bara för att hästen redan töltar, så undrar dom sedan varför takten inte håller sig ren under "utbildningens" gång..
Ska se om jag hittar lite bilder från töltsättningen..