Inridning av 3,5 åring

S

scesar

Jag har jobbat min häst i 1,5 månad med tömkörning, skogspromenader och ledarskapsövningar. Allt funkar ypperligt och han är lugn och verkar tillfreds. Igår satt jag upp och blev ledd en stund för första gången, inga problem det heller. Men nu fortsättningsvis - hur ofta kan jag sitta på honom och hur länge?
Lär ju finnas en hel del muskler att bilda och bygga, men vill inte trötta honom. Funderar på att skritta en bit 2 ggr till nästa vecka, och emellan ta skogspromenader (lite hårt i paddocken för longering etc) och sedan låta honom vila 4 dagar med hagvistelse endast, och sedan på´t igen. I de flesta utbildningsböcker går de rätt så fort fram med ridningen, jag tänker nog ta det lite lugnare och skritta mycket ute i skog o mark tills han har lärt sig balansera och byggt lite muskler.
Vad tycker ni?
 
Sv: Inridning av 3,5 åring

Vad pratar vi om för häst?
Och vad har du för mål?

Den är ju i alla fall fyra snart, och är det ett vanligt halvblod så kan du börja med att göra något varannan dag. Tömköra, rida eller longera.

Det där med skog och mark tycker jag låter alldeles ypperligt.
 
Sv: Inridning av 3,5 åring

Jag hade arbetat hästen 20-30 minuter varannan dag i 1-2 månader beroende på hur hästen tar det, sedan hade hästen fått vila helt i minst en månad för att smälta inridningen. Min erfarenhet är att de då mognar och blir mycket bättre att rida när man sätter igång igen, sedan hade jag gjort så 2-3 gånger, arbetat två månader vilat en månad.
 
Sv: Inridning av 3,5 åring

Det låter vettigt!! Vill inte överanstränga honom, men då fungerar det att jobba honom varannan dag även om jag rider/sitter på honom.
 

Liknande trådar

Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 098
Senast: Lickety
·
B
Hästvård För två månader sedan åkte jag med min varmblodstravare till en ganska stor hästklinik med kunniga veterinärer för att göra en...
Svar
9
· Visningar
4 109
Senast: Bergmutt
·
Ridning ...för att nå våra mål?? Hästen är inte i så jättebra kondition och styrka ännu pga konvalescens i somras. Han har varit igång riktigt...
Svar
8
· Visningar
1 301
Senast: Piraja
·
Islandshäst Jag har köpt ett underbart litet islandssto som är 7 år. Hon reds in förrförra året och var med i en verksamhemt på Öland förra sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 418
Senast: Alexander Nilson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp