Inridnig på G här !

Nathalie

Trådstartare
Hej ! Jag ska så fort min pålle är på fötterna efter bölden igen börja rida in honom. Han är 3 nu , men lite ouppfostrad ( gör lite som han själv vill) . Har ni några tips på ledarövningar innan jag hoppar upp ? ;)
 
Sv: Inridnig på G här !

Tänkte följa den här för att se om det dyker upp några tips. Har också en treåring som kommer ridas in under hösten. Det vi har börjat med hittills är att bli ledd i grimma, att stanna på komando och att gå framåt på kommando. Och så har hon fått ha täckesgjord (sån där elastisk) för att vänja sig vid att det är något som sitter runt magen på henne.... Längre än så har vi inte kommit ännu.
 
Sv: Inridnig på G här !

Jag skulle promenera mycket i skog och märk. Och lära in en lagom kort runda som du kan använda dig av när du börjar rida sen. Var noga med att han står still på gången när du borstar osv. Sen tränar du in de kommandon du vill använda från ryggen också, när ni är ute på promenaderna. Halt, start, sakta av (alltså inte samma som halt som ska betyda still). Det kan även vara smart att lära in olika kommandon för skritt, trav och galopp och sen använder du t ex smackning för att be om mer energi eller högre tempo. (Galopp kanske är lite att ta i på en promenad men det kan du lär in på lina på ridbanan). Är han säker på rösthjälperna så kommer det underlätta mycket när du lägger till vikt och röst. Det går ju bra att lära de att svänga för rösthjälper också.

Och var positiv! Gör hellre om än korrigera, det är trevligare att handskas med en häst som vågar prova nya saker än en som är rädd för att göra fel därför att det betyder bannor.

Mina småttingar tömkörs mycket, de är vana vid gjord, svanskappa, sadel med hängande stigbyglar osv. Hänger på allt möjligt bara för att det ska bli normalt. Men inte nya saker varje arbetspass. En mer eller mindre kravlös promenad kan ju vara lång men ska man jobba med många kommandon så får man vara noga med att sluta innan den blir trött i huvudet.
 
Sv: Inridnig på G här !

Ja tack för tipsen :) jag red in en ponny för ca 4 år sedan och han va kanon att jobba med , lugn och lättlärd . Denna häst hat lite mer vilja så tänkte vara väldigt noggrann och gå sakta fram för att allt ska bli bra och framför allt att han ska veta att jag bestämmer . Har lite problem med han i stallet då han gärna inte vill stå still , gå han fram backar jag och korrigera till dit han stod . Jag berömmet ofta men ibland blir jag frustrerad då han går in i så mycket där finns . Hur ska jag göra det på ett bättre sätt ? :) vi tränar nu på att han ska stanna när jag stannar och gå fram när jag säger till . Ibland blir han osäker och dra iväg ( smiter) istället . Men jag hållet kvar och gå tillbaka dit han stack . Likaså övar vi att han ska backa när jag går emot honom men då fuskar han genom att gå åt Sidan , antar att det bara är tålamod som gäller då tills han förstår vad jag menar . Jag har haft träns på honom ca 5 ggr och det har gått bra.
 
Sv: Inridnig på G här !

Om jag vore du skulle jag se till att lära hästen de kommandon som du kommer att använda när du sitter på sedan. Dels kommandona med röst men också tryck-kommandon. Lär hästen att flytta bakdel, framdel, backa, gå fram, gå på lina runt dig (gärna i alla gångarter) och ha fokus på dig, då utan att gå på dig eller vara i din zon. Om hästen är ouppfostrad så är det bästa om du ser till att fostra den först. Då kommer inridningen gå hundra gånger enklare! Om du inte reder ut det, ta hjälp! :)
 
Sv: Inridnig på G här !

Nu har vi varit ute och promenerat både med hästsällskap och utan. Vi har även longerat med träns/sadel och skydd, han förstod precis vad jag ville . Kändes som att han aldrig gjort annat . Idag va jag även ute med full utrustning själv och han bara gick där ! Börjar bli lite orolig över att det inte kommer en minsta reaktion?! Större risk att han exploderar när det väl kommer till ridning ( eller inte alls) . Men har hanterat en hel del unghästar för några år sedan, så känns lite märkligt att han är så cool :) hur går det för er andra ?
 
Sv: Inridnig på G här !

Jag skulle aldrig hoppa upp på hästen innan den kan hanteras mjukt och följsamt. Se till att den respekterar ditt område och var konsekvent, du måste tillrättavisa den varje gång den tränger in i din sfär. Korrektionen måste komma snabbt och likaså berömmet (eftergiften).
Den ska flytta undan för tryck, både bakdel och bog. Jag brukar även tömköra och "tygelstyra" innan jag hoppar upp.

Lycka till! :)
 
Sv: Inridnig på G här !

Nej jag hoppar heller aldrig upp om dem inte förstår att jag är ledaren. Men själva ledarskapet vet han om , stannar jag så stannar han, kommer alltid i hagen. Lyssnar på kommando, står stilla i stallet nu och flyttat på sig för tryck . :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 391
Senast: Cs218
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp