Inreda vind med snedtak

Utrymmet ÄR pyttelitet. Man gör helt enkelt inget med golvyta där takhöjden är typ 50 cm.

Du kan utnyttja golvytan genom att göra djupa hyllor nere, men det vill du inte, så jag förstår inte riktigt hur man ska kunna hjälpa dig förutom att höja taket.
 
Jo, men själva utrymmet blir ju pyttelitet då? Ingen golvyta att röra sig på. Det känns inte som att det är det optimala sättet att utnyttja ytan helt enkelt.


Jag har gärna hyllor, men jag får inte riktigt grepp om hur ni menar att det skulle fungera?


Jag ser gärna andra lösningar än just hyllor.
Hur skulle du fästa en stång? Utrymmet är ju ganska långt så vägg till vägg kommer nog inte funka..

Frågan är kanske hur mycket golvyta du behöver? I vanliga, äldre klädkammare är det ju oftast bara en smal gång och maxat med förvaring 🙂
 
Jo, men själva utrymmet blir ju pyttelitet då? Ingen golvyta att röra sig på. Det känns inte som att det är det optimala sättet att utnyttja ytan helt enkelt
Men om du har en begränsad yta så finns det inte så många sätt. Det optimala är antagligen att bygga om hela rummet men det kostar antagligen mer än vad det ger. Vad behöver du mest, förvarings utrymme eller yta att röra dig på? Jag misstänker förvaringsutrymme, alltså måste du fundera på hur mycket plats du behöver för att ta dig fram och få fram det du vill ha. Fördelen med plastlådor med lock är att du slipper riskera möss bland tygerna och de håller sig renare.
Jag skulle göra hyllplan och ställa plastlådor på.
 
Frågan är kanske hur mycket golvyta du behöver? I vanliga, äldre klädkammare är det ju oftast bara en smal gång och maxat med förvaring 🙂

Jag måste ju komma in i rummet.
Utrymmet ÄR pyttelitet. Man gör helt enkelt inget med golvyta där takhöjden är typ 50 cm.

Du kan utnyttja golvytan genom att göra djupa hyllor nere, men det vill du inte, så jag förstår inte riktigt hur man ska kunna hjälpa dig förutom att höja taket.
Ok, så den bästa lösningen är en son jag vet inte är optimal.
 
Nej, det tror jag inte? Klädstången ska väl bara löpa igenom dem, och då spelar det väl ingen roll om hållaren hänger rakt ner, eller lite grann på sned?
Jag tänker att utrymmet att hänga något blir mindre i och med att taket tar i? Jag kanske tänker helt fel jag vet inte.
 
Jag förstår inte hur det skulle gå? De lär ju stå snett om jag gör det och det blir väl jättekonstigt?
Allt följer i vinkel; rundstången följer takets vinkel och utrymmet mellan taket och rundstången blir så stort som längden på fästet. Men ju längre desto (potentiellt) mindre hållfasthet.

Du kan ju sätta flera stänger dessutom, kortare tyger längre ner osv.

(förr fanns det för övrigt konsoler/hyllor på Ikea som var gjorda för att fungera i just snedtak men de verkar tyvärr ha slutat med dessa)
 
Men vikta tyger hängande över en stång tar väl inte så mycket plats?
Det ska ju gå att hantera också. Är utrymmet för smalt är det inte lätt att få på fem meter tyg liksom.

Men jag ger upp. Det får fortsätta vara plastbackar och noll översyn. Det är ju onekligen den enklaste lösningen, om än en av de mest opraktiska.
 
Det ska ju gå att hantera också. Är utrymmet för smalt är det inte lätt att få på fem meter tyg liksom.

Men jag ger upp. Det får fortsätta vara plastbackar och noll översyn. Det är ju onekligen den enklaste lösningen, om än en av de mest opraktiska.

Ett sånt utrymme är besvärligt och inte helt praktiskt. Vi har ett likadant. Man får göra det bästa av det.
 
Ett sånt utrymme är besvärligt och inte helt praktiskt. Vi har ett likadant. Man får göra det bästa av det.

Och jag funderade ju just på vad som är det bästa. Jag är tveksam till att hyllor är det bästa. Jag provade ställa in en skohylla och det såg långt ifrån optimalt ut..
 
Och jag funderade ju just på vad som är det bästa. Jag är tveksam till att hyllor är det bästa. Jag provade ställa in en skohylla och det såg långt ifrån optimalt ut..

För oss i vårt utrymme som liknar ditt så funkar det bra (som en del av lösningen) att ställa hyllor (lagerhyllor, billiga från IKEA) längst väggen med högst takhöjd. Resten där det är låg takhöjd är besvärlig så där har vi ingen riktigt bra lösning annat än att förvara det vi inte behöver ofta längst in och de som behövs oftare mer lättillgängligt. Lådor av olika typer. Eller kassar. Där är rätt rörigt. Den enda del som inte är rörig är den väggen med lagerhyllor. Den funkar bra!
 
Så här ser det ut hos mig.
Golvet är 1,5 m brett men som du ser är bakvägen inte sned hela vägen till golvet. I ett annat förråd har jag tyg på likadana hyllor som skorna står på. De är 25-30 cm djupa. Det förrådet har hyllor på båda sidor. Funkar fint. I ditt fall, om du skulle vilja ha hyllor mot båda väggarna, skulle du då behöva göra en "blindvägg" mot ytterväggar för att få en rak men låg vägg även mot ytterväggar.

20210712_092938.jpg
 

Liknande trådar

Hemmet Mitt vardagsrum i nya huset har en smarrig turkos färg, ganska ljus som drar mer åt grönt än blått. Hur fasiken inreder jag det snyggt...
2
Svar
20
· Visningar
8 741
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp