Inreda utebur till kaniner och lite andra frågor

Rufss

Trådstartare
Hur inreder jag bäst utebur till kaniner? Trivs kaniner av samma kön tillsammans eller bör dom vara åtskilda? Någon som har erfarenhet av att ha marsvin ute tillsammans med kaniner, hur kallt väder tål dom?

Sv: Inreda utebur till kaniner och lite andra frågor

Tänk på att det är lag på sitthylla ang inredning. Den ska dom kunna sitta på och gömma sig under.
Sen kan man lägga in grenar som är både nyttigt och roligt för dom.

Kaniner brukar ibland ha svårt för att sitta tillsammans oavsett kön, enklast dock med honor då hanar kan bokstavligen kastrera varandra. Men skaffar du två så var beredd på att du kan behöva skilja dom åt.

Marsvin ska inte gå tillsammans med kaniner av två anledningar.
Kaniner har en naturlig bakterie i sina luftvägar som är ofarlig för kaniner men kan vara farlig för marsvin.
Kaninen kan av misstag råka sparka till eller hoppa på marsvinet så denn skadas allvarligt då marsvin har en väldigt känslig rygg.
Dessutom är det inte bra för marsvin att bo ute under 0 gradigt!

Jag har två kastrerade kaninhanar ihop i en stor (ca 5 m2) bur. De är helsyskon i olika kullar (dock bara 4 v skillnad), och trivs jättebra ihop och bråkar aldrig. Annars är det inte rekommenderat att ha 2 hanar!
Även om kaniner egentligen är kolonidjur och därmed inte alls beroende att vara 2, så tycker jag att det är roligare för kaninen att ha sällskap, speciellt om det är en utekanin.
Bäst är då egenligen att ha en hona och en kastrerad hane, men det finns inga garantier att de trivs ihop.
När det gäller buren så är det ju lag på sitthylla.
Vi har en 2 våningsbur som står i en instängslad sandlåda. Åtminstone ett innerum med täckta sidor är ju bra speciellt på vintern. Vi har ett par sitthyllor, en i skugga och en längre ut där de kan sitta och spana. Lektunnel har de också, väldigt poppis, och så får de nya grenar och kvistar varje dag att äta på och flytta omkring.

Det ska vara kvistar dom tål!

Lönn, björk (ej med skott), rönn, äppel m.m.
Mina får även hallonkvistar när vi har ansat såna! :)

Sök på google så får du upp flera listor på "godkända" träd för kanin.

Vad jag vet ska man inte ge Ek, eller Björk på vintern. Sen tror jag det mesta är ok, så länge det inte är planterade träd i trädgården.
Mina kaniner gillar lönn, rönn, björk(på sommaren), oxel och al (tror jag det är).

Jag har två honor tillsammans och det funkar jättebra. Deras vintehägn är en hage på ca 7 m2 med nät som tak, och ovanpå en del av hagen står deras vinterhus som de tar sig upp till med en stege. Jag gjorde det enkelt för mig och lade nätet direkt på gräsmattan, och sen köpte jag färdig gräsmatta på rulle och täckte nätet. Sidorna och taket är galvat fyrkantsnät som håller objudna gäster borta. Huset är ca 1*1 meter och 60 cm högt, ena sidan är en dörr. Eftersom huset är upphöjt ovanpå buren (ca 80cm upp) blir det väldigt lätt att städa huset. De har även en del av burtaket täckt med skiva så att de kan vara ute och röra sig även när det regnar.

Deras sommarhage är ca 35 m2, och dit flyttar jag med vinterhuset. Där står vinterhuset ca 20 cm ovanför mark inne i hägnet, så att kaninerna kan använda den vanliga uppgången. Hägnet är täckt med nät, lite som ett tält, så att det är nästan ståhöjd för vuxna.
Det funkar bra för oss!

Kaniner ska inte äta stenfrukter, som körsbär och plommon tex.
Vad jag har hört, är för att de innehåller något som kallas blåsyra, som inte är bra.

Det låter vettigt. Cyanid kallas det också, läskiga grejjer... Finns i fruktkärnor (ex.vis äpple) men i små mängder. Visste dock inte attd et fanns i barken.

Hahaha. :D

Att det är blåsyra i körsbärskärnor vet jag, men pinnar och blad borde väl inte vara några problem. Mina kaniners utehage står under bigarråträdet, och krakarna äter gärna nerblåsta blad om det finns. (Gärna bigarråer också, de äter runt kärnorna. Aldrig ett bitmärke i dem, men så är de ju rejält hårda också.)
Vad gjorde din kanin hos vetten? Gick det bra?

TS, ursäkta trådkap... :o

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 980
Senast: KesoNeso
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 983
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama