Fast, nej?
Konst precis som mycket annat - hästar t.ex. - är värda vad någon är villig att betala. Det finns inga prislistor.
Det är som att köpa hus, vill många ha det så stiger priset.
Att det skulle innebära att just "konstvärlden" är fel det går jag inte med på.
För det första, konst är inte som hus, eller som hästar. Konst har ett annat syfte, används på andra sätt, och framför allt, tillverkas på andra sätt. Konst är en av de få sakerna idag där vi även i västvärlden inte kan automatisera och rationalisera tillverkningen, konst tar tid och pengar att tillverka och det är en del av själva värdet.
För det andra, konst är inte en produkt att konsumera. För att anpassa sig till marknaden har den tvingats bli det för många, i ren överlevnad säljs tryck istället för original. Varför? Jo, för att de som köper konst för att ha den i lager av ekonomiska skäl skapar två separata marknader; en för konst som sparande (för ohemuligt rika) och en konst för oss vanliga dödliga, där det helst ska vara billiga tryck eller målningar till ett pris som ger konstnärerna mindre betalt än vad de lagt in i material och arbete. Detta är en grov förenkling, men vad som sker blir då att de konstnärer som verkar i 'mellanklassen' de som försöker leva på sin konst men inte sälja den för groteska summor, ofta fnyses på som 'för dyra' när det finns billiga tryck att beställa online, billig konst på lokal auktion och så vidare. Det blir då näst intill omöjligt för konstnärer att verka idag om de inte tillhör 'miljardärklassen'.
Visst finns det lite liknande beteende kring hus, hästar, och andra saker, där de rika köper mer bara för att de kan/för att tjäna pengar. Men långt, långt ifrån konstvärldens summor. Lite kan väl paralleller dras till hästar, eftersom det är extremt mycket jobb för liten avkastning som konstnär.
Jag anser ju dock att även bostadsmarknaden är trasig. Hästmarknaden till viss del också. Men inte med samma extrema mekanismer av miljardärhoarding. Jag menar absolut inte att förminska problemen med bostad/häst nu, det är stora problem, men ingen av de sakerna har samma samhällsfunktion som konsten. Om nutida konst endast ska serva de smutsigt rika, varifrån ska då samhällskritiken komma? Och hur ska konsten representera folket om inte folket stöttar (i.e. köper) den konst de vill se? Konst är samhälls
formande på ett sätt som varken hus eller hästar är. Konst är identitet, och har multipla funktioner i samhället, det är ett verktyg för förståelse, sammanhållning, skönhet, terapi - tusentals saker! Men om konsten
endast värderas på auktionshus, på grund av att ingen annan har råd (eller
anser sig ha råd, kanske på grund av att konsten förlorar sin samhällsanknytning och nedåtspiralen då är igång) så urvattnas konstens funktion och faktiska värde.
Hur många idag är det inte som köper tryck, reproduktioner, och kanske till och med äldre verk i lokal auktion, och samtidigt fnyser lite och säger att 'modern konst, nä, det är inte för mig!" när det finns så mycket mer modern konst där ute som kippar efter andan i en skev konstvärld? Då handlar det mindre om återbruk, och mer om att samtida konst undervärderas och verkar i en skev marknad.
Full disclosure: Jag tycker allt är en skev marknad idag. Jag tycker att konst är en viktig samhällsfunktion i nutid som borde få leva på mer än marginalen. Exakt hur vi ska komma dit är inte vad jag argumenterar för/kring här. Bara att det inte fungerar som det ser ut idag.