Inreda balkong?

Lottch

Trådstartare
Det här blir första sommaren någonsin som jag och sambon inte kommer att spendera i villa med trädgård eller vid havet, utan i lägenhet långt ifrån allt vad grönska heter.

Så nu har vi tänkt ta oss samman och inreda vår balkong, som fram använts från allt till valptoalett, frys, kylning av alkoholhaltiga drycker, soprum osv. Just nu samlar den på drickor och trasiga snöskyfflar.

Såhär ser den ut:

dsc01252_1209123875.jpg

dsc01253_1209123894.jpg

balconypaint_1209123942.jpg

Planen är att köpa den där elgrillen från obh-nordica, men sen tar vår inspiration slut. Jag vill få in så mycket växter som möjligt och en sittplats, men eftersom balkongen är ganska liten så kan det bli lite trubbel att få in allt utan att det blir jättetrångt och plottrigt.

Har ni några bilder på era balkonger så att vi kan få lite inspiration? Eller tips på affärer, gärna stora kedjor, där de har tillbehör. Vi är som sagt helt gröna när det gäller balkong eller annan utomhus "inredning". :D

Sv: Inreda balkong?

Jag har bara dessa bilder från en halvfärdig balkong.

20043140.jpg

20043150.jpg

20043146.jpg

Bilderna är tagna från min pappas underbara balkong i Åbo som vi började göra om nu i helgen. Det byttes även lite mattor efter att jag tagit bilderna och det ska ut lite fler plantor, så att det lilla olivträdet inte känner sig så ensamt. Och det har rensats ut en hel del av de grejerna runt omkring som använt balkongen som förvaringsplats. :D

Jag hade helt klart möblerat med en sådan här

Simba_2_sits_1280.jpg

och kanske en

Simba_Fåtölj_1274.jpg

samt ett litet bord framför.

Lite växter i krukor på golvet och grillen stående i ett av hörnen så att säga.

Länk till möblerna

En vän har precis köpt tvåsits soffan, litet bord och fotölj. Balkongen är som eran men iofs som en rektangel istället.

Senast ändrad:

Växter kan möbleras på höjden, och i vissa fall även på utsidan av räcket. Beroende på läget och gassigt ljus/ värme, kolla vad som kommer att trivas. Det bör gå att få någon tomatplanta i kruka, som kan förgylla sommarsalladen också :)

Hade jag haft bilen med mig hade jag köpt hem nån av dessa två underbara stolar:

5775200.jpg
8254963.jpg

Tycker det är jättetråkigt att bl a Kodin1 inte finns i Sverige. De har mkt som är bra i sina butiker.

Jag har en balkong som är ungefär likadan som din, men med något mindre mått (3.15*1.75).

Jag kommer att ha två vita stolar (Ikea Mälarö, arv från gamla balkongen) och Ikeas lilla Mälaröbord (också det vitt), om det någonsin kommer i lager igen. Om inte så får jag överväga det stora, och då kommer det att få ett litet lass krukor med blommor på sig. (Och då måste jag kanske skaffa två stolar till också. Det finns även en bänk/soff-variant, men bänkar utan sidostöd ser så sorgliga ut.)

Jag gillar Mälarö eftersom de är hopfällbara och därmed lätta att ställa upp mot balkongväggen på vintern och skona från den värsta snön och smutsen.

Tre blomlådor är planerade med främst med örter (oregano, citronmeliss, gräslök, persilja) och pelargoner. En ros i en gigantisk kruka i vinkeln till vänster, och den ska få nån slags växt i sig också. Och så en eller två tomater i hörnet bakom dörren.

Vill också ha en kista av nåt slag bakom dörren under tomaterna, för att ha jord, krukor och dumheter i, men har svårt att hitta nån bra (vill inte ha rotting utan robustare). Det kanske blir en hylla istället och så får tomaterna bo i den på nåt sätt.

Helgens projekt blir balkongen helt enkelt - undra hur länge plantagen har öppet idag?

Snabb uppföljning - kort helg det här! :D

Bordet saknas, alltså kan man lika gärna ha stol nummer två som fotstöd när man sitter och sippar rosevin och njuter av en grön första maj!
DSC00520.jpg

Tre balkonglådor innehåller totalt 6 pelargoner (tror det är 4 rosa, 1 röd och 1 vit), 1 maffigt lila verbena om än i bebisstadie, 1 gräslök, 1 kruspersilja, 1 citronmeliss och 1 oregano (borde köpt två när jag tänker efter - den går åt så förfärligt i mina pastaperioder).
DSC00499.jpg

Här syns storkruka med 1 rosämne (rosa, om den nån gång vågar satsa på livet) och 4 murgrönor (kanske en överdos :eek: ). Dessutom syns behovet av en smal hylla i hörnet väldigt tydligt.
DSC00523.jpg

Titta titta - man ser ju faktiskt sjön mellan bladen om man anstränger sig!

Och här syns behovet av ett bord. Det kanske måste bli det stora ändå. Insåg just att tomaterna och jordgubbarna inte kan stå i hörnet, det blir för skuggigt, så nu lutar det åt ett stort bord där de bor längs väggen, och mitt vinglas bor lite längre ut. Det skulle även ge utrymme till vinterkaktusarnas utflyttning, samt inköp av ytterligare en oregano!
DSC00526.jpg

Och ja, den svarta lampan ska bort. Fetbort. Snart... :D

Det man kan säga ytterligare är väl - varför ha blomlådor när man ändå har så mycket grönska som kryper in på balkongen? Ja, jag vet inte... :D

Senast ändrad:

*KL*
Här kommer några ego-bilder från min balkongmakeover. Ursäkta att bilderna är klickbara. Jag begriper mig inte på webshots riktigt.

Balkongen är inte klart än. När plånboken har återhämtat sig ska det bli trätrall på golvet och något fint eller praktiskt i den högra delen av balkongen. Fråga är bara vad? Idéer? Kanske en blomlåda till längst till vänster också.

Den fula skärmväggen ska kläs med tyg så blir den mindre ful och inte lika genomskinlig. Den korrugerade plåten som är till räcket är trist. IKEA har färdigsydd "balkongklädsel" i randigt som jag lurar på i svart/vitt, men det kanske blir för mycket? Äntligen hemma-programmet visade tillpiffning av balkong tidigare i år. Då tog de bort det gamla marinblå tyget och satte dit något gjort av trädgrenar eller bambu(?). Jag har inte sett sådant i affär? Vet någon vad det kallas och var man kan hitta det?

Före:

Efter:

(Det svarta bordet i hörnet står där bara för att jag inte vet vad jag ska göra med det just nu.)

Vi har faktiskt också kollat på Mälarö-serien från ikea. Såg några söta ljuslyktor som jag ville ha som grund och de möblerna matchar de perfekt.

Jättemysig balkong verkligen!

Och alla ni andra som har lagt in bilder också, det kliar i fingrarna på att sätta igång att fixa, tyvärr så ska vi inte ner till en stad med ikea förrän i början av Juni. :(

Kanonsnyggt :love:

Du menar möjligen inte typ...pilstaket :idea:

Kolla in på Silvans hemsida och deras senaste reklamblad, sidan 8-9 där finns det jag tänker på.

Tack!:)

Det trädgårds-Bosse använde var på rulle och inte som Silvans staket. Men tack för tipset!

Ibland tänker jag sakta. Idag kom jag på att man kan surfa till TV4.:idea: Där hittade jag vad det är, tror jag, rotrismatta och kan skymtas på bild där. Nu vet jag vad jag ska googla efter.;)

Jag har två balkonger så jag kan lyxa till det lite med att välja lite olika stilar.

Ett år körde jag med växthustema, odlade en djungel av tomat och gurka och inredde en läshörna

balkongenssjungel1_1152443271.jpg

Full djungel

Försommaren när allt höll på att växa upp
balkong2litenjpg_1149796985.jpg

Balkong nummer två som används som "vardagsrum" på sommaren, lite mindre växter för att fler stjärtar ska få rum
balkong1_1149796958.jpg

balkong1_1149796958.jpg

Vi håller på att göra om på våran balkong just nu. Såhär ser det ut nu när vi börjar närma oss slutet. Det är en hel del fix kvar, men nu börjar det minsann likna nåt. :laugh:

Soldäcket, 180 cm brett, 20 cm upphöjning på golvet, med två solsängar
blogg_231128.JPG

Cafébord, men vi ska nog köpa till två stolar till. Trädet ska planteras om i en snyggare kruka. ;)
blogg_231337.JPG

Balkongen sedd från vardagsrummet
blogg_231438.JPG

Sen ska det upp träpanel på väggarna, lister runt golvet, det ska hängas upp ljuslyktor och placeras ut växter, inhandlas dynor till solsängarna mm. Så det är en del kvar. Men nu ser man ju på det stora hela hur det kommer att bli.
Och jag är såå nöjd! :love:

Snyggt!!! Nu behöver jag inte vara sur över att en så fin balkong slösats bort på två puckon som inte haft vett att inreda och använda balkongen som sig bör... ;)

I helgen har jag satt jordgubbar på min balkong :d
Har också satt tomat och lite örter.

p1020497_3776884.jpg

Jag har dessutom lekt leken, gömma skor! Var kommer alla skor i från? Lägenheten svämmar över av skor, men det finns ändå aldrig rätt skor när man behöver dem?

p1020494_3776688.jpg

Inga skor

p1020495_3776710.jpg

Tittut, massor av skor

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka