Sv: Inre organ
CarolaLind skrev:
Jodå, men först måste jag fråga dig, av ren nyfikenhet, vad har hästen för symptom?
Hej!
Först och främst så hoppas jag att trådskaparen ursäktar att jag skriver ett inlägg om min sjuklings historia i dennes tråd! Hoppas att det går bra!
Han har en lång sjukhistoria denna lilla gubbe.
Han anlände från Irland i augusti år 00 som en något trött men frisk ponny!
Han och de andra släpptes på bete för att återhämta sig från resan.(Naturligtvis efter att ha fått en natts vila i box)
På detta bete så fick han en fästing! Vilket vi inte direkt tänkte på just då. Under hösten så sattes han igång och var då ganska ovillig att röra sig ärligt framåt. Han var vad vi trodde då i början "lat" men rörde sig inte allt för illa från början. Han gick rent om än i ett lite segt tempo.
Ganska så snart så förstod vi att något var galet med honom. Han blev mer stum i steget för varje dag som gick och han ställdes för att vila.(vid den tiden så var han inte min ponny utan jag arbetade där han var uppstallad)
Ponnyn vilade med daglig hagvistelse i nästan ett år, med vissa försök till att sätta igång honom. Dock så var han lika ovillig att röra sig hela tiden. Han svarade ju för hjälperna framåt men han var seg och stel i framdelen.
På sommaren 01 så togs det blodprover på honom. Veterinär hade ju inte hittat något som kunde orsaka dessa problem tidigare så prover skickades på analys. Han hade ehrlichia. Behandlades för det med tetracykliner. 2 omgångar utan resultat.
I den vevan så började jag att ta hand om honom. Min egen häst var på bete och jag hade denna kvar på anläggningen under sommaren. Jag masserade honom varje dag(fått instruktioner av massör hur jag skulle göra) samt gjorde ett mycket mycket snällt igångsättningsschema. Började med att promenera på hårt plant underlag(asfalt). Först ca 5 minuter 2 ggr/dag och sedan utökades det mycket sakta under 2 månader. Självklart gick han i hagen hela tiden också.
Det gick framåt och han rörde sig mer och mer ärligt framåt. Vi promenerade på och han blev så pass bra att de som ägde honom ville prova att sätta igång honom under ryttare. Vilket de prövade att göra. Första ridtillfället så skrittade dom iväg. Ponnyskrället blev så till sig att han efter en liten stund började att bralla hejvilt varpå tjejen flög av och han ruschade över fältet i full karriär och sen hem till stallet.
Dagen efter så var han stelare än någonsin. Det var bara att börja om!
Tyvärr så flyttade jag i denna veva ganska långt bort och hade ingen mer kontakt med ponnyn.
Han var till Mälarkliniken och kollades, där hittades inget annat fel än början till spatt på båda bak vilket veterinärerna inte trodde skulle vara orsak till problemet men det behandlades i alla fall eftersom det var det enda man kunde hitta.
Han åkte hem och vilade ännu mer men blev inte bättre. Sedan så var han på åb på MK och han borde då ha vart ok. Men hans stelhet i bogarna var kvar.
Han har även vart på Ultuna för genomgång men inte heller där fanns något som kunde vara orsaken till hans stelhet.
Det enda som sades var att det är ehrlichian som förmodligen ställt till det i lederna eller musklerna. Men inget behandlingsbart fel kunde påvisas.
Sedan så stod han i spilta på anläggningen i ett år innan han flyttades till min fd chefs stall, där han vilade ännu mer.
Dom ringde sen till mig och frågade om jag ville ge ponnyn en chans, annars skulle han tas bort för dom ville/kunde inte ha honom kvar..
Så jag tog hem honom för att ha till sällskap åt min gamling.
Påbörjade samma igångsättningsschema som jag gjort förut med framgång när han kom till mig. Han var vid det tillfället när jag hämtade honom så stel fram att han knappt kunde böja frambenen. Gick som på styltor.
Där började min kamp för andra gången. Sakta men säkert så blev han bättre och efter ett o ett halvt år så var han så pass bra att jag kunde börja skritta uppsuttet. Hade under hela tiden haft massör till honom regelbundet. Det var augusti 04. Då hade vi vart hos en osteopat som inte heller hittade något fel på honom mer än att han var lite stel.
Han var när vi kom till osteopaten "vild" och uppspelt, då visades ingen som helst stelhet och dom pratade om "muskelminne", att det kunde vara hans problem. De rekommenderade att jag skulle åka runt till nya miljöer med honom så att han skulle glömma att gå stelt och lära sig "gå på nytt".
Så vi skrittade, trots att det kändes stelt på hemmaplan så fortsatte vi och banne mej så blev det bättre! Han vart så pass bra att vi kunde börja trava korta bitar på ca 25 m i taget på rakt spår. Det var i början på november. Tyvärr så hittade vi honom i hagen i mitten på november på 3 ben! Han hade vrickat sig rejält på v fram. Han fick Finadyne av veterinären och vilade igen. Hältan satt i 3 månader innan den var borta och tyvärr när den försvann så var stelheten tillbaka. Så det var bara att börja på ruta ett igen!
Han är just nu på bete. Vilket fungerar bra även om han är stel. Jag är där varje dag för att kolla på honom så han inte är sämre såklart!
Så där är vi nu! Han ska förhoppningsvis börja att promenera när han kommer hem från betet. Sen hoppas jag på en höst utan vrickningar.
Det var hans historik, har säkert glömt något men du kan ju se på ett ungefär i alla fall.
Hans stelhet ser ut att sitta i bogen, han vill inte riktigt ta fram benet ordentligt och avslappnat. Om han råkar kliva på en sten eller något annat så blir han väldigt försiktig stegen efter, ser ut som om han är rädd att det ska göra ont.
Han har svårt att svänga till vänster, höger går mycket bättre.(Förra sommaren var det tvärt om, och höger fram som var problemet)
Han har inga problem med att lägga vikten på benen, står ofta och skrapar med varierade framben(en olat från tiden i spilta där han var uttråkad) Han skrapar hårt också. Förr så bankade han även i väggen med knät men det har vi lyckats få bort!
Han är aldrig varm eller svullen i sina ben(om jag bortser från vid vrickningen då han var ytterst lite svullen på insidan av kotan)
Han är som sagt inte halt, men stel, mycket stel. När han var halt så såg man klar skillnad!
Tror jag fick med det mesta nu.. annars får du fråga specifikt på det du vill veta!
Han har under hela sjukperioden vart pigg och glad! Han bockar och busar i hagen och vissa gånger syns det inte alls att han är stel.
Han blir också bättre av rörelse. Dvs han är stel på morgonen och på em är det borta.