Inre organ

puppan2

Trådstartare
För några år sedan gjorde jag en håranalys på min häst. Resultatet var ett resonemang kring att problem med olika yttre kroppsdelar hade en motsvarighet med problem kring inre organ. Ett hypotetiskt exempel: problem med v bakknä beror på problem med mjälten ... kan bli hjälpt av att man ger homeopatmedicin X.

Jag har totalt förträngt det jag läste då så nu undrar jag om någon vet vilket inre organ som korresponderar med problem med vänster bog enligt denna (eller liknande) metod (er) :)

OBS: Är inte intresserad av åsikter om detta är bra/dåligt/humbug/gör underverk. Då kan ni starta en annan tråd ;)
Är bara nyfiken på vilket organ som ger problem med vänster bog om det finns något sådant. :)

Sv: Inre organ

puppan2 skrev:
För några år sedan gjorde jag en håranalys på min häst. Resultatet var ett resonemang kring att problem med olika yttre kroppsdelar hade en motsvarighet med problem kring inre organ. Ett hypotetiskt exempel: problem med v bakknä beror på problem med mjälten ... kan bli hjälpt av att man ger homeopatmedicin X.

Jag har totalt förträngt det jag läste då så nu undrar jag om någon vet vilket inre organ som korresponderar med problem med vänster bog enligt denna (eller liknande) metod (er) :)

OBS: Är inte intresserad av åsikter om detta är bra/dåligt/humbug/gör underverk. Då kan ni starta en annan tråd ;)
Är bara nyfiken på vilket organ som ger problem med vänster bog om det finns något sådant. :)
Ja jag svarar iallafall!! :angel:
Jag vet att homeopati fungerar....men sån "håranalys" du nämner är ren BULLSHIT!! Ursäkta men jag måste bara få säga det..tror du verkligen att problem med vänster bog beror på ett inre organ? :eek: ..mer troligt är väl att det tex beror på snedsittande ryttare,skada,dålig sadel eller tandproblem eller liknande... :cry:

Det finns däremot "riktiga" håranalyser där man får fram mineralstatus och halter av tungmetaller sen en längre tid tillbaka,vilket kan vara intressant om hästen har konstiga symtom ,vet en häst som hade höga halter av arsenik, aluminium mm i kroppen, som visade sig komma ifrån jorden i hagen..såna analyser är mer givande..

Som sagt jag vet att homeopati fungerar ..men har sett idioter i den branschen ge piller när hästen istället behöver hjälp med bra hovvård ,tandvård,veterinärvård,rätt utrustning eller vidareutbildning av ryttaren!!Och sånt gör mig skitförbannad!! :mad:

Det vore väl underbart om det fanns nåt piller som "fixade allt" men så är det inte!!VÄLKOMMEN TILL VERKLIGHETEN!!
Homeopati kan vara ett jättebra komplement ibland men INTE ersättning för när annat måste åtgärdas,ett piller kan inte fixa om bäckenet är snett ,ta bort hakbett,lära ryttaren att rida,stoppa om eller byta sadeln..fattar du vad jag menar! ;)

Tro inte på allt du hör!För hästens skull använd sunt förnuft!!

Men vänta nu....har jag sagt att jag tror på detta????? :mad:
Jag ställde en fråga...jag kanske håller på att skriva en avhandling emot just detta??? :confused:

Läs inläggen innan du svarar en massa skräp!!!

puppan2 skrev:
Men vänta nu....har jag sagt att jag tror på detta????? :mad:
Jag ställde en fråga...jag kanske håller på att skriva en avhandling emot just detta??? :confused:

Läs inläggen innan du svarar en massa skräp!!!
Du skrev ju att du gjort en "håranalys" på din häst,kan man tolka annat än att du tror på det eller??Eller ljuger du eller? :mad:
Förrässten ändra din nick till Surpuppan istället.. det passar dig nog bättre.. :devil:
Svarar en massa skräp?? Tack för det du!Om du skriver en avhandling skall den då bestå av dina fantasier eller folks erfarenheter??Vad är det som är skräp??
Om du är emot sån håranalys varför blir du sur på mig jag håller ju med dig!!Bullshit skrev jag.. det är lika med emot!

Du ställde en fråga jag gav dig ett svar,dumt av mig!

Själv funderar jag på att skriva en avhandling om folk som är dumma i hela huvet,vill du va med? :idea:

Senast ändrad:

Vojne... :rofl:
Vad har du råkat ut för här i livet med den attityden :D

Bara för att jag skrev att jag gjorde en analys så kan du väl inte tolka det som att jag tror på det??? Jag kanske testade att göra en håranalys och tyckte att resultatet var helt uppåt väggarna... :smirk: och att det hela är ruffel och båg. Det är väl en lika valid tolkning???? :crazy:

Nä..ta och skutta dig iväg till något annat inlägg att hacka på....

puppan2 skrev:
Vojne... :rofl:
Vad har du råkat ut för här i livet med den attityden :D

Bara för att jag skrev att jag gjorde en analys så kan du väl inte tolka det som att jag tror på det??? Jag kanske testade att göra en håranalys och tyckte att resultatet var helt uppåt väggarna... :smirk: och att det hela är ruffel och båg. Det är väl en lika valid tolkning???? :crazy:

Nä..ta och skutta dig iväg till något annat inlägg att hacka på....
Jätteintelligent att betala en kvacksalvare för en håranalys som skall visa om hästen har ont i vänster bog.. ;)

Och JAG skuttar gärna vidare ,jag kan skutta!! har inga problem varken med vänster bogar eller mjälte.. :rofl:

Nä men du verkar ha kraftiga problem med det som sitter mellan dina axlar..... :smirk: :rofl:

Jag förstår hur du menar,problem med njurarna brukar ge utslag i vä bak t ex...men vad det anbelandar en bog vet jag inte...jag däremot litar på håranalyser om man kontaktar seriösa.....men villl ändå slå ett slag för att veterinärvård inte skall uteslutas om man har problem med sin häst.

Om man ser på individen holistiskt så hänger allt samman, det är här den kliniska, moderna medicinen och den komplementära "Gamla" medicinen skiljer sig.

Den förstnämda är ganska duktig på att symptombehandla medans den sistnämda vill komma åt orsaken och hoppar gärna över att behandla symptomen, går liksom rakt på sak.

Att alla kroppsdelar är sammanlänkade kan vem som helst som jobbar tex: med akupunktur stå upp för. Att bak-knäna hänger ihop med magmeridianen som hänger ihop med ländkotorna är tex. ganska känt.

Att gallblåsmeridianen hänger ihop med styv nacke, att ryggömhet hänger ihop med blåsmeridianen osv.

När man pratar om organen när man jobbar med akupunktur så menar man tex: "det kinesiska hjärtat" Dvs. energiiflödet i hjärtat, inte själva hjärtat som hjärta.

(Detta kan lätt missförstås om man vill det eller inte orkar läsa det ordentligt)

Om en patient har problem i hjärtmeridianen så behandlar jag den.
Men, jag säger till patienten att det är ditt "Kinesiska hjärta" alltså energin i hjärtat, inte själva hjärtat som jag behandlar.

Jag kan iofs. inte tala för alla som jobbar med meridianer, men såhär lhar jag lärt mig.

Har någon problem med levern ser jag det som ett symptom, tittar och letar i kopplingarna, levermeridianen berättar vilka muskler jag bör kolla efter och vilka kroppsdelar som är connectade, allt detta vet man om man arbetar med det.

Sen finns det massor av system som satts ihop för att passa med meridianernas lagar, tex Homeopati, Schuzler-Salt, Örter, etc.

Tex: Har man en underaktivitet i Levermeridianen så kan man behöva det eller det.

Vi som jobbar med sådana här saker dagligen ser inget konstigt i kopplingarna, men jag förstår att det kan höras som "BS" Då det kan låta långsökt.

Är man insatt i det så har man tillgång till enkla metoder och hjälpmedel som hjälper en att nå och arbeta med orsakerna, vilket är det viktigaste.

Den moderna medicinen har mkt att lära av den gamla, och den gamla medicinen har lika mkt att lära av den moderna, man önskar ett större samarbete! Det vore något det.

I österrike och Tyskland har de en helt annan världsbild vad det gäller samarbete mellan gränserna, där finns inte de hinder som vi har, byråkratiska och sociala, där samarbetas det utan de konstigheter som man alltid (?) eller oftast stöter på i detta landet.

Folk är så rädda här!

Vad det gäller håranalys så får man som med allt annat, sålla. Den jag använder mig av har haft på pricken rätt alltid, och hjälpt både mig och mina kunder i mångt och mkt!

Lever man med föreställningen att inget "sånt" funkar, då är det så.

Tack Carola för ett vettigt inlägg. :) Det var detta jag var ute och fiskade efter. Har du någon länk till någon sida på nätet som har bra grundinfo kring detta??? Jag förstår att det är ett komplext område, men är som sagt nyfiken på dessa kopplingar.

Det kan jag hålla med om - att man måste ha ett öppet sinne.

En kompis till mig råkade dock ut för en kvinna som levererade en analys på telefonen. De satt och talade i nästan en timme om tillståndet hos denna häst och hon fick en rad rekommendationer. Dagen efter så fick hon ett kuvert på posten. Det var postverket som returnerat hennes ivägskickade tageltuss eftersom adressaten var okänd (hon hade missat adressen) :mad: Således hade hon suttit och talat i telefonen med någon som gav henne rekommendationer baserat på en annan hästs tagel. Analyskvinnans kommentar var: "Sånt här kan ju hända....den mänskliga faktorn finns alltid med i sammanhanget". Gissa om kompisen var fly förbannad :D Det har ju dock inget att göra med hur väl resultatet stämmer med verkligeten.

Hej!
Jag tycker ju detta är ganska intressant.
Vet inte så mycket om det, men är ju alltid villig att lära mer. Synd att inte alla är det.

Kunde man kombinera de olika veterinärmedicinernas läror så skulle man nog kunna hjälpa en hel del fler än vad som sker idag. Både inom djur och människosidan.

Jag har med min ponny stora bekymmer.(5 år har han vart dålig nu. Han är självklart genomgången ett flertal gånger med all utrustning som finns att tillgå, men inget fel hittas) Faktiskt just i v bog under de senaste året!

Väntar nu på att en belgisk veterinär(bor i Tyskland) som skolat om sig till alternativbehandlare ska komma hit, där har vi fått en tid med olyckan!

Så jag läste ditt svar med spänning. Men jag hittar inte om det fanns just något inre organ som var sammankopplat med v bog.

Antingen läser jag dåligt eller också stod det inte med.
Fanns det något?

Jodå, men först måste jag fråga dig, av ren nyfikenhet, vad har hästen för symptom?

Det är inte helt ovanligt med en låst C7:a eller T1:a, T2:a som syns i bogen men "ingen kan hitta och ingen kan rätta till"

Jag ska tyvärr iväg om en stund men utvecklar gärna ämnet mer när jag kommer hem i em.

:p

Att säga att skolmedicinen bara är bra på att behandla symtomen tycker jag är en grov förenkling.
Alternativmedicinen försöker säkert behandla helheten men ibland hänger denna helhet ihop på ett väldigt mystiskt sätt som skolmedicinen av naturliga skäl har svårt att acceptera.
PL

Ja det var väldigt grovt förenklat. Jag trodde det skulle lysa igenom vad jag menade, men som sagt, när man skriver i korta ordalag så är det lätt att missförstå, om man vill.

För den delen, vad som är mystiskt för dig kan ju vara solklart för mig, beroende på vilken lära vi innehar.

CarolaLind skrev:
Jodå, men först måste jag fråga dig, av ren nyfikenhet, vad har hästen för symptom?

Hej!

Först och främst så hoppas jag att trådskaparen ursäktar att jag skriver ett inlägg om min sjuklings historia i dennes tråd! Hoppas att det går bra!

Han har en lång sjukhistoria denna lilla gubbe.
Han anlände från Irland i augusti år 00 som en något trött men frisk ponny!

Han och de andra släpptes på bete för att återhämta sig från resan.(Naturligtvis efter att ha fått en natts vila i box)
På detta bete så fick han en fästing! Vilket vi inte direkt tänkte på just då. Under hösten så sattes han igång och var då ganska ovillig att röra sig ärligt framåt. Han var vad vi trodde då i början "lat" men rörde sig inte allt för illa från början. Han gick rent om än i ett lite segt tempo.

Ganska så snart så förstod vi att något var galet med honom. Han blev mer stum i steget för varje dag som gick och han ställdes för att vila.(vid den tiden så var han inte min ponny utan jag arbetade där han var uppstallad)

Ponnyn vilade med daglig hagvistelse i nästan ett år, med vissa försök till att sätta igång honom. Dock så var han lika ovillig att röra sig hela tiden. Han svarade ju för hjälperna framåt men han var seg och stel i framdelen.

På sommaren 01 så togs det blodprover på honom. Veterinär hade ju inte hittat något som kunde orsaka dessa problem tidigare så prover skickades på analys. Han hade ehrlichia. Behandlades för det med tetracykliner. 2 omgångar utan resultat.

I den vevan så började jag att ta hand om honom. Min egen häst var på bete och jag hade denna kvar på anläggningen under sommaren. Jag masserade honom varje dag(fått instruktioner av massör hur jag skulle göra) samt gjorde ett mycket mycket snällt igångsättningsschema. Började med att promenera på hårt plant underlag(asfalt). Först ca 5 minuter 2 ggr/dag och sedan utökades det mycket sakta under 2 månader. Självklart gick han i hagen hela tiden också.

Det gick framåt och han rörde sig mer och mer ärligt framåt. Vi promenerade på och han blev så pass bra att de som ägde honom ville prova att sätta igång honom under ryttare. Vilket de prövade att göra. Första ridtillfället så skrittade dom iväg. Ponnyskrället blev så till sig att han efter en liten stund började att bralla hejvilt varpå tjejen flög av och han ruschade över fältet i full karriär och sen hem till stallet.

Dagen efter så var han stelare än någonsin. Det var bara att börja om!

Tyvärr så flyttade jag i denna veva ganska långt bort och hade ingen mer kontakt med ponnyn.

Han var till Mälarkliniken och kollades, där hittades inget annat fel än början till spatt på båda bak vilket veterinärerna inte trodde skulle vara orsak till problemet men det behandlades i alla fall eftersom det var det enda man kunde hitta.

Han åkte hem och vilade ännu mer men blev inte bättre. Sedan så var han på åb på MK och han borde då ha vart ok. Men hans stelhet i bogarna var kvar.

Han har även vart på Ultuna för genomgång men inte heller där fanns något som kunde vara orsaken till hans stelhet.
Det enda som sades var att det är ehrlichian som förmodligen ställt till det i lederna eller musklerna. Men inget behandlingsbart fel kunde påvisas.

Sedan så stod han i spilta på anläggningen i ett år innan han flyttades till min fd chefs stall, där han vilade ännu mer.

Dom ringde sen till mig och frågade om jag ville ge ponnyn en chans, annars skulle han tas bort för dom ville/kunde inte ha honom kvar..
Så jag tog hem honom för att ha till sällskap åt min gamling.
Påbörjade samma igångsättningsschema som jag gjort förut med framgång när han kom till mig. Han var vid det tillfället när jag hämtade honom så stel fram att han knappt kunde böja frambenen. Gick som på styltor.
Där började min kamp för andra gången. Sakta men säkert så blev han bättre och efter ett o ett halvt år så var han så pass bra att jag kunde börja skritta uppsuttet. Hade under hela tiden haft massör till honom regelbundet. Det var augusti 04. Då hade vi vart hos en osteopat som inte heller hittade något fel på honom mer än att han var lite stel.

Han var när vi kom till osteopaten "vild" och uppspelt, då visades ingen som helst stelhet och dom pratade om "muskelminne", att det kunde vara hans problem. De rekommenderade att jag skulle åka runt till nya miljöer med honom så att han skulle glömma att gå stelt och lära sig "gå på nytt".

Så vi skrittade, trots att det kändes stelt på hemmaplan så fortsatte vi och banne mej så blev det bättre! Han vart så pass bra att vi kunde börja trava korta bitar på ca 25 m i taget på rakt spår. Det var i början på november. Tyvärr så hittade vi honom i hagen i mitten på november på 3 ben! Han hade vrickat sig rejält på v fram. Han fick Finadyne av veterinären och vilade igen. Hältan satt i 3 månader innan den var borta och tyvärr när den försvann så var stelheten tillbaka. Så det var bara att börja på ruta ett igen!

Han är just nu på bete. Vilket fungerar bra även om han är stel. Jag är där varje dag för att kolla på honom så han inte är sämre såklart!

Så där är vi nu! Han ska förhoppningsvis börja att promenera när han kommer hem från betet. Sen hoppas jag på en höst utan vrickningar.

Det var hans historik, har säkert glömt något men du kan ju se på ett ungefär i alla fall.

Hans stelhet ser ut att sitta i bogen, han vill inte riktigt ta fram benet ordentligt och avslappnat. Om han råkar kliva på en sten eller något annat så blir han väldigt försiktig stegen efter, ser ut som om han är rädd att det ska göra ont.
Han har svårt att svänga till vänster, höger går mycket bättre.(Förra sommaren var det tvärt om, och höger fram som var problemet)

Han har inga problem med att lägga vikten på benen, står ofta och skrapar med varierade framben(en olat från tiden i spilta där han var uttråkad) Han skrapar hårt också. Förr så bankade han även i väggen med knät men det har vi lyckats få bort!

Han är aldrig varm eller svullen i sina ben(om jag bortser från vid vrickningen då han var ytterst lite svullen på insidan av kotan)

Han är som sagt inte halt, men stel, mycket stel. När han var halt så såg man klar skillnad!
Tror jag fick med det mesta nu.. annars får du fråga specifikt på det du vill veta!

Han har under hela sjukperioden vart pigg och glad! Han bockar och busar i hagen och vissa gånger syns det inte alls att han är stel.
Han blir också bättre av rörelse. Dvs han är stel på morgonen och på em är det borta.

Har läst allt och min misstanke, som naturligtvis är högst generell och "i luften hängande" då detta är via ett forum, är fortfarande att det skulle kunna sitta i C6, C7 eller längre bak, T1 eller 2.

Kanske värt att kolla?

Detta ger stelheter som du beskriver. Inte lätt att hitta, och alla behandlar det inte, dock.

Hoppas du /ni finner framgång med veterinären som kommer!!

Liknande trådar

A
Hästvård Detta är ett sto på fem år, vbl travare, egen uppfödning, har alltid varit hos mig. Vi har lite problem, hoppas någon orkar läsa och...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: acrazyone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama