Inre organ

Sv: Inre organ

martha skrev:
Jag förstår hur du menar,problem med njurarna brukar ge utslag i vä bak t ex...men vad det anbelandar en bog vet jag inte...jag däremot litar på håranalyser om man kontaktar seriösa.....men villl ändå slå ett slag för att veterinärvård inte skall uteslutas om man har problem med sin häst.
Det är precis det jag menar..alternativbehandlingar är ok bara man börjar i rätt ände..och man får inte bli fanatisk åt nåt håll!

Vad som gör mig arg ledsen och skogstokig är när folk hoppar på vad som helst utan nån som helst eftertanke och kunskap.

Det krävs STOR kunskap att tex använda kiropraktik, örter,homeopati eller akupunktur.Rätt använt kan det bli superresultat,fel använt och klantigt utfört kan det bli katastrof!!
Och då får skeptikerna med all rätt vatten på sin kvarn!

Sen skall man beh häst tycker jag att personen ifråga skall kunna häst,tycker det blivit lite mode i att folk går över till häst och behandlar hej vilt fastän de inte vet vad som är fram och bak på en häst,och då kan det bli så himla fel.. :cry:
Jag skulle tex inte släppa en veterinär på min häst att utföra akupunktur om han enbart gått en helgkurs..när jag vet att en riktig utbildning är flerårig!! :devil:
Hur kan man förstå helheten på en helg?
Jag skulle heller inte släppa en alternativbeh på min häst om jag inte vet att den personen är erkänt duktig och seriös.

Jag är för rädd om mina hästar för att utsätta dem för "djurförsök"!

Ingen kan vara bra på allt men det måste finnas vissa grundkunskaper för att se helheten,dvs tex om proffessionell hovvård är vad som saknas,att hästens problem beror på tandproblem,ryttarproblem eller fri tillgång på kraftfoder(ironisk..)listan kan göras lång.

Jag ser det tyvärr alltför ofta att folk söker alternativ som skall göra jobbet ÅT dem istället för att ändra sitt eget beteende som gjort hästen dålig..

Som sagt homeopati ,akupuntur,håranalys osv är helt ok om det ingår i en helhetssyn!
I alla yrken finns det seriösa och oseriösa,det gäller att hitta rätt folk.
Men man måste oxå skaffa sig kunskap att själv ha lite hum om vad som är bra och dåligt.
Att vara nyktert kritisk är inte lika med att vara rädd och inte våga lära mer!

Jag förstår helt och hållet att veterinärer ser vissa alternativbeh som kräkmedel..men jag förstår också att vissa hästägare i "veterinärsvängen" söker andra alternativ.

Samarbete mellan seriösa veterinärer hovslagare ,tandläkare och alternativbeh vore drömmen,finns redan på vissa håll.
För att det skall funka måste oxå hästägaren ta sin del och sitt ansvar.

Om inte hästägare tar sitt ansvar om hur de själva inverkar både fysiskt och psykiskt på sin häst, så kommer det bli symtombeh på hästen iallafall även om beh utförs av alternativbehandlare!
Är det nån som fattar vad jag menar nu?

Man skall inte vara rädd för alternativ,men att ha ett bullshitfilter inkopplat kan vara hälsosamt faktiskt!
Jag är inte ett dugg rädd för nya kunskaper eller olika synsätt på behandlingar,vad som gör mig rädd däremot är grova förenklingar och fall där man inte ser till sunt förnuft ,utan krånglar till saker helt i onödan!!

Ursäkta martha att jag svamlar iväg på ditt inlägg ,det är inte riktat till dig,du verkar ha sunt förnuft! ;)

Sv: Inre organ

puppan2 skrev:
Nä men du verkar ha kraftiga problem med det som sitter mellan dina axlar..... :smirk: :rofl:
Kanske det!lätt att bli hemmablind! :rofl:

Att jag blev skitirriterad på dig i går kväll är för att såna grova förenklingar som att enbart se till en hårtuss för att ställa diagnos på en häst gör att det sänds ut felaktiga signaler.
Hajjar du?

Dessutom är jag superallergisk mot folk som ljuger ,och du velar lite hit och dit med att i ena stunden är det du som tagit håranalys och sen helt plötsligt är det din kompis :angel:
Ena stunden är du för andra stunden emot?
Skitsamma ,det viktigaste är väl att vi bägge är kritiska till de oseriösa i branschen eller hur?
Skriv det du i din avhandling ;) ,jag har inte tid att skriva nån själv just nu.
Jag är dessutom miljövän och om jag inte skriver nån avhandling blir det ju fler träd kvar i skogen,eller hur.. :idea:

Liknande trådar

A
Hästvård Detta är ett sto på fem år, vbl travare, egen uppfödning, har alltid varit hos mig. Vi har lite problem, hoppas någon orkar läsa och...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: acrazyone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama