Input om Atec-släpen

Sv: Input om Atec-släpen

Lovisaleonora_ skrev:
Någon som har kommentarer om Atec-släpen? Ska titta på dem i helgen (tidigare har jag fastnat för Böckmann Duo), men vore givetvis tacksam för kommenterar.

Nej, jag kommer inte att köpa det röda glasfibersläpet, populärt kallat Galna Tomaten....

http://www.annelundstrailers.se/trailers.asp?id=3

Ja just ja, mördartomaten. Har för mig att deras billigaste modell var mörk inuti, men det kan ju ha ändrats. I övrigt verkar det vara samma saker som de flesta EU-släp vad gäller konstruktionen. Jag gillar inte de mörka fälten bakom fönstren, men som vanligt en smaksak. Är säkert ok, men jag såg att Böckmann har kampanjpriser nu. Bra att tänka på.

Lycka till

Det är den näst billigaste jag tittat på (som ligger i pris med Böckmann Duo, d v s runt 45 000 kr). I förhållande till Duon får man en hel del till om man väljer Atec´en. På bägge får jag betala extra för sparkplåtar (som jag vill ha), och Atec´s glasfibersläp (fronten) som de påstår är tillverkat för Skandinaviska marknaden tycker jag är väldigt överkomligt i pris (49 200 kr tror jag). Har satt en (i o f s rätt flexibel) gräns på 50 000 kr, men för att jag ska gå över måste det vara ett verkligt klipp...

Senast ändrad:

Lovisaleonora_ skrev:
Det är den näst billigaste jag tittat på (som ligger i pris med Böckmann Duo, d v s runt 45 000 kr). I förhållande till Duon får man en hel del till om man väljer Atec´en. På bägge får jag betala extra för sparkplåtar (som jag vill ha), och Atec´s glasfibersläp (fronten) som de påstår är tillverkat för Skandinaviska marknaden tycker jag är väldigt överkomligt i pris (49 200 kr tror jag). Har satt en (i o f s rätt flexibel) gräns på 50 000 kr, men för att jag ska gå över måste det vara ett verkligt klipp...

Du verkar kolla på samma typ av släp som vi gjorde. Vi fastnade för ett Christ Carat som vi bedömde passade oss bäst. Kom iofs upp till drygt 59 000:- med aut stödhjul och sparkskydd i gummi (grundpris ca 56 000:-). Värt att kolla på?

Annars tror jag att Atec är helt jämförbar med både Böckmann och Christ vad gäller konstruktion (förutom att Christ bara säljs som helglasfiber i Sverige). Vet inget om äldre Atec, så jag kan inte hjälpa dej där. Vet att holländska Sluis/Saris har (hade???) problem med att vissa bultar rostar tidigt, men annars klarar sig bra.

Jodå, vi kollade Christ också, men efter att ha förkastat det relativt omgående (för billiga lösningar på bl a gångjärn - i PLAST?!) höll säljaren med om att det var en hel del reklamationer på just detaljer. Dessutom var jag inte imponerad av gummigolvet som höll fasansfullt dålig kvalité i förhållande till Böckmann och Cheval som stod precis intill. Det var verkligen en höjdare att direktjämföra släpen, många detaljer blev åskådliggjorda på ett sätt jag aldrig tänkt på om jag sett dem på tre olika ställen.

Lovisaleonora_ skrev:
Jodå, vi kollade Christ också, men efter att ha förkastat det relativt omgående (för billiga lösningar på bl a gångjärn - i PLAST?!) höll säljaren med om att det var en hel del reklamationer på just detaljer. Dessutom var jag inte imponerad av gummigolvet som höll fasansfullt dålig kvalité i förhållande till Böckmann och Cheval som stod precis intill. Det var verkligen en höjdare att direktjämföra släpen, många detaljer blev åskådliggjorda på ett sätt jag aldrig tänkt på om jag sett dem på tre olika ställen.

Alltid intressant att höra vad olika man upplever samma släp. Har ju själv direktjämfört med bl.a. Böckmann. Skillnaden är ju att det är gjutet gummi på Christ, medan det är limmad matta på Böckmann. Jag väljer gjutet golv varje dag i veckan, då det är tåligare och enklare att laga om det skulle skadas. Varför upplevde du den tjockare gjutna mattan som sämre förresten?

Christ har givetvis INTE och har aldrig haft plastgångjärn (hur nu ett sådant skulle kunna hålla för vikten :confused: )

Glasfibervarianterna av Carat och Comet har plasthandtag av husvagnstyp (liknande det som just Cheval har ;)). De andra Christmodellerna har samma (vad jag kunnat bedöma) handtag som bl.a. Böckmann. Övriga detaljer och lösningar är relativt lika. Jag bedömer material i bl.a. mellanvägg och bomstoppning som bättre på Christ. Panikutlösningen skiljer sig, men till Christs fördel tyckte vi eftersom Böckmann m.fl. har ett fäste som när man skruvar loss panikbulten, är avlångt och platt, vilket jag bedömer som vasst. Christs är en rundad cylinder som inte blir "vass" när bulten skruvas upp.

Den enda detalj jag sett på ett par år gammalt Christ är att det nedre gångjärnet på framdörren har ytrostat. Detta ska enligt återförsäljare vara åtgärdat. (Som parentes kan nämnas att det är ett problem jag sett på flera märken.)

Senast ändrad av en moderator:

På det exet som vi tittade på hade gummimassan börjat smula sig rätt rejält på ett par ställen, inte så kul. Dessutom såg den väldigt billig ut i ytan.

Det exemplaret vi såg hade definitivt gångjärn i plast både på fönster och skötardörren (givetvis inte till baklämmen). Vi diskuterade det rätt ingående just för att det var väldigt pickligt (vilket även gälde för handtagen som du nämner).

Panikutlösningen har inte varit någon avgörande detalj för mig i utvärderingen, den har jag nöjt mig med fungerar och har vettig lösning något så när.

Lovisaleonora_ skrev:
På det exet som vi tittade på hade gummimassan börjat smula sig rätt rejält på ett par ställen, inte så kul. Dessutom såg den väldigt billig ut i ytan.

Det exemplaret vi såg hade definitivt gångjärn i plast både på fönster och skötardörren (givetvis inte till baklämmen). Vi diskuterade det rätt ingående just för att det var väldigt pickligt (vilket även gälde för handtagen som du nämner).

Panikutlösningen har inte varit någon avgörande detalj för mig i utvärderingen, den har jag nöjt mig med fungerar och har vettig lösning något så när.

Har sett många både äldre och nyare Christ. Har aldrig sett eller överhuvudtaget hört talas om plastgångjärn.

Tror jag förstår vilken återförsäljare du besökt, och även på de bilder som finns på deras hemsida (om jag nu har rätt) ser jag att det är samma gångjärn som vi har (och samma som jag sett på alla andra Carat/comet jag sett. Jag menar inte att du ljuger såklart, men har ju kollat även på tyska varianter och det låter så konstigt att det skulle skilja sig på just det släpet du sett. Har jämfört ett flertal Christ rl, och sett bilder på massa olika vagnar och inget har haft gångjärn av plast. Om du har bild på ett med sådana skulle det vara intressant att se.

Som du kan se nedan är gåmgjärnen på Atec- och Christsläpet så lika att jag t.o.m. gissar att det är ifrån samma underleverantör. (Böckmanns ser ngt annorlunda ut. Bättre eller sämre? Ingen aning.)

christgngjrn9mq.jpg

Angående handtaget tycker vi det fungerar bra, men som sagt de har ju vanliga handtag på alla modeller utom dessa två modeller.

Har inte sett till smuliga mattor på något Christ. Konstigt att det du såg var så dåligt.

Jag är ju inte ute efter att tvinga dej att köpa ngt, utan sa bara vad vi kom fram till efter att ha letat samma typ av släp som du. Kolla runt och jämför på. Du kommer säkert bli lika nöjd som vi oavsett val. Det är ju i princip samma konstruktion på de släp vi diskuterar.

Finns ju fö ännu fler alternativ för dej, Saris, Henra, Humbauer, Blomert t.ex.

Lovisaleonora, har du varit och kollat på Atecen än? Blir det affär?

NU har vi varit och tittat på Atecen! (igår). Jättefina släp MEN de har inte lyckats med fönstren. Inget av de släpen som stod på gården (många) var täta i fönstren. Den korkade formen har nog medverkat till att de var allt från otäta med veck i tätningslisten till att man såg himlen mellan fönster och list. Tråkigt för i övrigt tycker jag att det var mycket hög kvalité. Bäst lösningar hade faktiskt den näst billigaste modellen som hade betydligt bättre lås på t ex skötardörren.

Var förbi och tittade på Christ igen (står hos ÅF av Böckmann) och den här gången lade jag märke till att det var c a 10 mm glipa mellan golv och bakläm. Det gick att se en god del av gräsmattan bakom... (var inne för att titta en extra gång på golvet).

Lovisaleonora_ skrev:
Var förbi och tittade på Christ igen (står hos ÅF av Böckmann) och den här gången lade jag märke till att det var c a 10 mm glipa mellan golv och bakläm. Det gick att se en god del av gräsmattan bakom... (var inne för att titta en extra gång på golvet).

Är det bra eller dåligt då?

Efter att ha hyrt ett christ carat två gånger, just för att få möjlighet att använda släpet INNAN köp, upplever jag inte några problem, varken med fönstren eller dörrhantagen! Denna konstruktion och material på handtag har ju använts på husvagnar i tid och evighet. Har aldrig hört något om att det ska vara något problem. Har själv husvagn med plasthandtag/"öppningsannordning" och det fungerar hur bra som helst! Husvagnen är från 1990 och handtaget håller fortfarande.... :angel:

Jag är helt frälst i denna vagn! Att köra den är guld! Ligger superbra på vägen och att köra den på grusväg är lite otäckt eftersom vagnen INTE MÄRKS bakom bilen. Risken är överhängande att man "glömmer" bort att den är bakom och kör lite för fort... :o :D .
Att använda den är också en fröjd! Hästen kliver rakt in utan tvekan och allt går så otroligt lätt.

Så mitt tips är att HYRA den vagn man funderar på att köpa för att "på riktigt" få använda den för att bättre kunna uppleva vagnen!

Lycka till med ditt släpköp!

//Alice

I min värld är det svindåligt. Snacka om tillpassningssvårigheter! För de vill väl inte inbilla spekulanten att det är golvdrag de är ute efter i ventilationsväg? Med tanke på att de är dyrare än sina likvärdiga konkurrenter tycker jag att de kunde kostat på sig en list (som andra tillverkare som valt att ha det lite si och så med tillpassningen), men icke. Är möjligen Christ ett franskt släp? (förklarar mer än en del....)

alfa460 skrev:
Är det bra eller dåligt då?

Bra. En lösning vald för att hästpiss ska rinna ut hellre än att samlas inne.

Diskussionen om Christ är ju egentligen helt OT, men några otydligheter/felaktigheter behöver förtydligas i alla fall:

Christ är en tysk firma, med fabriker i Tyskland (Westfalen) och Polen.

Christ har inte plastgångjärn. Gångjärn är av samma modell som de flesta andra. Enligt försäljare har man på tidigare släp haft för dålig galv på dessa och detta har man åtgärdat.

Christ har samma typ av fönster som de flesta andra tyska släp. De har således inte plastgångjärn i fönster som trådskaparen säger.

Min bedömning av passform och kvalitet är att den inte är sämre än på andra släp.

Bra. En lösning vald för att hästpiss ska rinna ut hellre än att samlas inne.
Om den glipan är när rampen är stängd...finns det inte risk för att damm, vägsalt och annat "äckel" kommer in i transporten under färd? Du som har en hemma kan väl kolla glipan med stängd ramp? *ber snällt* Förstod nämligen inte Lovisaleonora_s beskrivning.... :o

//Alice

Var också och tittade på Christ när jag skulle köpa släp förra året och jag blev tyvärr inte imponerad.
Det fanns rostiga detaljer på alla 3 NYA släp som stod på gården.Även om säljaren säger att de byter vi,så hur fungerar det om några år när garantin gått ut?
Tyckte inte heller om golvkonstruktionen.Även på dessa släp var massan på golven dåliga!
Jag vill dessutom ha en löstagbar matta för att kunna kontrollera att golvet är i gott skick.Tror nämligen inte på ÅF som säger att dessa aldig behöver bytas!

Haha, denna tråd har fastnat på sidospåret Christ ;)

OK, har ju själv tittat på äldre Christ och de har som sagt klarat sig bra, både vad gäller mattan och rostmässigt. Vilka detaljer hade drabbats då?

Att släp är rostiga redan hos säljaren är naturligtvis dåligt. Har inte sett det på Christ dock. Såg en Sluis som råkat ut för detta. Då handlade det om brickor som var ordentligt angripna.

Glipan som Christ har mellan golv och bakluckan är så smal att damm etc. inte är ett problem. Det kommer t.ex. inte in smuts eller fukt vid användandet (har kört i hällregn). Kan i sammanhanget poängtera att många släp har sina ventilationsutsläpp baktill. Att man har denna glipa har ingen negativ effekt som jag ser det. Däremot är den bra när din häst kissar och det är därför den är konstruerad så.

Haha, denna tråd har fastnat på sidospåret Christ ;)
;)

Glipan som Christ har mellan golv och bakluckan är så smal att damm etc. inte är ett problem. Det kommer t.ex. inte in smuts eller fukt vid användandet (har kört i hällregn). Kan i sammanhanget poängtera att många släp har sina ventilationsutsläpp baktill. Att man har denna glipa har ingen negativ effekt som jag ser det. Däremot är den bra när din häst kissar och det är därför den är konstruerad så.
Tack! :bow: Gissade det! ;)

//Alice

Tycke och smak ska man som bekant inte diskutera.

För egen del letar jag efter ett släp som är bättre än "inte sämre än på andra släp". Alla släp har som bekant för- och nackdelar, det är ju högst individuellt vad man anser sig kunna leva med och vad som är viktigt. Tror det i hög grad grundar sig i erfarenheter man skaffat sig...

hannibal skrev:
OK, har ju själv tittat på äldre Christ och de har som sagt klarat sig bra, både vad gäller mattan och rostmässigt..
Hur gamla har de gamla Christ-släpen varit? De har väl inte funnits mer än 2 år i Sverige? Har du sett dem utomlands?

Att släp är rostiga redan hos säljaren är naturligtvis dåligt. Har inte sett det på Christ dock.
Har inte jag sett heller som ser ett antal nya Christsläp varje dag inkl. säljarens demosläp.

Nja, om glipan fyller den funktionen eller inte beror väl på åt vilket håll släpet lutar när det hänger på kroken och hästen är i? Ibland tycker jag att släp har en tendens att luta framåt. Men det kanske bara gäller enaxlade eller vid låg bil?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka