Inplastat hö

Excall

Trådstartare
Hej,
finns det någon som har erfarenhet av inplastat hö? Varför man plastar in det, är det överhuvudtaget vanligt - finns det inplastat hö? En kompis säger att hö inte plastats in, i stallet finns något som påstås vara hö och det är inplastat på storbal men någon analys är inte gjord. Jag känner mig mest förvirrad - hoppas att det finns någon som är mer insatt i stråfodertillverkningsprocessen (borde ju inte vara så svårt att hitta iofs :) )

Sv: Inplastat hö

I stallet där jag rider så har man inplastat hö. Vet ärligt talat inte varför man gör det, men jag antar att det beror på att man vill lagra höt utomhus utan att det skall ta skada av nederbörd?

en som jag känner gör eget hö och förra sommaren plastade dom in det i stora balar. det gick ju att mata det åt hästarna men det var väl inte riktigt bra. det blev dammigt har jag för mig. så nu i sommras lät dom inte höet torka riktigt (bara en dag) innan dom plastade in=alltså hösilage, och det har hittills varit bra! (om du vill veta mer så skicka ett pm)

Jag har aldrig sett inplastat hö men det finns ju tydligen enligt Cecilia W och ida.kar. Många pratar ju dock om hösilage som hö även fast det inte är det.

Här i den här ändan av landet där jag bor plastar man in hö om det är bra höår. Då är det bara för att det blir lättare att lagra det. Det kan ju ligga ute och kräver inte att det ligger torrt inomhus.

Jag tror inte att jag pratar om hösilage...så här är det; i stallet har vi hösilage på storbal och detta hö, också på storbal. Balarna har samma storlek och är då inplastade, stallchefen säger att balarna väger ca 350 kg och hon borde ju veta eftersom hon betalar. Hon har dock inte köpt balarna från samma ställe utan höet kommer från en lokal leverantör i närheten, Stockholms län (uppenbart plastar man in hö lite varstans i landet).

Stallchefen kallade först höet för torrt hösilage och hävdade att det var 84% ts trots att hon inte hade någon analys på det. Sedan hette det att det var hö som var inplastat.

Faktum är att det inplastade höet inte luktar som hösilaget, är torrare än hösilaget men skiljer sig i konsistensen (grövre) från hö på småbal. Kanske beror på att det är på storbal, inte vet jag.

Om man plastar in hö så måste det ju vara helt torrt innan eller hur? Om man plastar in nästan torrt hö så blir det väl silage med hög ts%? Är det någon som vet något om kvaliten på nästan torrt hösilage jämfört med mindre torrt hösilage? Kan man säga något rent generellt om kvaliten?

84 % ts ÄR hö.

Med så hög ts blir det riskabelt att plasta. Dels är det lättare att stråna sticker hål på plasten eftersom de är torra och hårda, med risk för mögelangrepp som följd.

Vidare är det god tillväxtmiljö för mögel även utan hö. Jämför med att du lägger hö i en plastpåse. Det finns fortfarande runt 16 % vatten som kan ställa till det...

Om man låter det torka helt innan man plastar det så är det ju hö. eftersom dcet är torrt bildas ingen jäsningsprocess och risken för mögel blir istället stor.

..men skiljer sig i konsistensen (grövre) från hö på småbal. Kanske beror på att det är på storbal, inte vet jag.

storleken på bal har inget att göra med grovlek på hö. det är hur ängen ser ut och när man skördar som avgör.;)

Menar du alltså att man plastat in vanligt hö? Till vilken anledning? Att plasta är ju dyrt och onödigt om det ändå är färdigtorkat hö, varför inte använda det som det är? :confused:

Plats brist, dessutom måste torrt hö skulltorka med fläkt under, annars blir det nog mögel. Det är ju som inte bara att köra in o låta ligga.:idea:

sasucatu skrev:
Plats brist, dessutom måste torrt hö skulltorka med fläkt under, annars blir det nog mögel. Det är ju som inte bara att köra in o låta ligga.:idea:
Det blir ju ännu mögligare om man plastar in det när det är torrt, eftersom det aldrig blirr 100% torrt...
Jag tycker att det låter riskabelt att plasta så torrt gräs, jag skulle inte ge det till mina djur, antingen får det vara riktigt hö, eller ensilage för mina. Tänk på att man inte alltid kan känna lukten av, eller se mögel, man kan kolla om det dammar mot en lampa om man är osäker.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 681
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 830
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar