Inpassning av sele

Aliil

Trådstartare
Som rubriken säger. Så behöver jag lite hjälp med inpassningen av selen då jag e lite osäker på den.

151062_1484162300440_1125354454_31100172_5818974_n.jpg

154644_1484162420443_1125354454_31100173_3412879_n.jpg

65517_1484162620448_1125354454_31100175_6860193_n.jpg

155890_1484162780452_1125354454_31100176_7522443_n.jpg

Så hur ser det ut?

Sv: Inpassning av sele

Det var inga lätta bilder att avgöra hur selen kommer att sitta när man spänner för.

Men det ser ut som ryggstycket är alldelse förspänt och bröstan för kort. Du borde nog ha en sådan bärrem som man fäster mitt fram på bröstan. Bakselen verkar vara för kort bakom rumpan men bärremmen är alldelse för lång så att bakselen hänger för långt ner. Det ser också ut som att bakselens bärrem drar i däckeln. Bärremmen ska inte påverka korset eller rygg´stycket utan bara bära upp bakselens egna tygnd.

Du behöver nog få hjälp av någon kunnig på plats.

du kanske kan säga var du bor så kanske du kan få tips om någon som kan hjälpa dig? Det är lättare om du tar en bild rakt från sidan, gärna förspänd så man ser var svängeln sitter.

Jag hoppas du vet hur man kör häst innan du ger dig ut. Har hästen haft draglinor och baksele förr? Om inte måste du träna det innan du kör med vagn.

Det e inte så lätt att ta foto på den hästen. Då hon annser att stå stilla e ett dumt påhit.

Jag bor i hgb och har hjälp av min hovslagare men då han inte kommer förren i jan/feb kan jag inte fråga honom.

Hon e inte ännu inkör så att ta foto med vagnen blir svårt. Håller på att sakta vänja henne med den, då hon e lite skeptisk mot den.

Draglinorna e inga prob för henne. Hon har drat mig men inlins och skidor på utan prob (självklart har en annan gått med henne utifall att). Och sen har jag börjat tidigt med att hon ska kunna ha linor runt benen utan att det e någon fara.

När jag har hängt på bakselen varkar hon inte att bryr sig om det, så jag tror inte att det blir några prob med den heller.

Jag har kört innan men då har det varit med fast brösta. Då jag har läst här har det framkommit att den inte e bra. Och då vill jag inte ha det på henne.

Men ska se om jag inte kan få hjälp imorgon efter att jag har tömkört henne (förhoppningsvis står hon stilla då).

Det låter som en bra början till en trevlig körhäst, jobba på att hon ska kunna stå blickstill bara. Det är AO för en körhäst.
Sen tycker väl inte jag du ska vänta på din hovslagare, utan du som bor i KÖRMECKAT kontaktar självklart körklubben i din närhet vilket borde vara flyinge eller åstorp och får hjälp med inkörningen där. De har kurser hela tiden. Det kan ju inte vara fel att få prffessionell hjälp av internationella kuskar. Önskar jag bodde där du bor.

Jag håller på att träna det med. Men som sagt det e ett dumt påhitt. Men hon e bara 2 änså länge.

Åstorå ligger närmst:p Jag frågade min hovis och han viste någon tränare. Han sa då att han kunde hjälpa mig lite. Men jag ska nog gör som du sa. Ffa när det kommer till vagnen iaf, så att jag inte förrvärrar något. Då allt tyder på att hon kommer bli en bra körponny.

Jo jag har gott om tid på mig. Dock måste hon få jobba för att inte hitta på jävelskap;)

Vet inte var det e i henne. Står som okänd härkomst. Men hon kommer sluta på som maxad c, liten d.

Det låter som en bra början till en trevlig körhäst, jobba på att hon ska kunna stå blickstill bara. Det är AO för en körhäst.
Sen tycker väl inte jag du ska vänta på din hovslagare, utan du som bor i KÖRMECKAT kontaktar självklart körklubben i din närhet vilket borde vara flyinge eller åstorp och får hjälp med inkörningen där. De har kurser hela tiden. Det kan ju inte vara fel att få prffessionell hjälp av internationella kuskar. Önskar jag bodde där du bor.

:bow: .......................

Jag har kollat på åstorps hemsida. Men känner att jag just nu inte har tiden som en förening kräver, iaf inte en som ligger så pass lång ifrån mig.

Dock ska mig kollega höra med sin tömkörningstränare om han kan hjälpa mig eller känner någon som kan.

Dock har jag fått på henne vagnen nu:banana:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
1 013
Senast: Sel
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka