Inom vilka raser förekommer semin?

Sophia_

Trådstartare
Ja, rubriken säger väl det mesta. Inom vilka raser förekommer/förekommer inte insemination? Finns det ngn allmän "regel" eller kan hingshållaren själv bestämma att dennes hingst ska tappas på sperma även om det inte är förekommande inom rasen?

För nordsvensk t ex förekommer inte inseminationer. Är det möjligtvis så inom alla kallblodsraser eller har det med traditioner att göra? Eller möjligtvis bara efterfrågan?

Sv: Inom vilka raser förekommer semin?

På engelska fullblodshingstar som betäcker engelska fullblodsston får det inte förekomma semin för att avkomman ska kunna räknas som renrasig. Det har moderföreningen i England bestämt.

mycket handlar väl om efterfrågan (utom fullblod då som görel skrev)
vet att den Connemarahingsten jag betäckt med kommer att gå på semin from nästa år.

Det beror nog också på vissa raser har sämre sperma kvalite för semin.
Ridponny är vanligt förekommande samt varmblod o Halvblod. jag har även fått förfrågningar på min Welsh sek B hingst som dom vill ha på semin!

Sophia_ skrev:
Ja, rubriken säger väl det mesta. Inom vilka raser förekommer/förekommer inte insemination? Finns det ngn allmän "regel" eller kan hingshållaren själv bestämma att dennes hingst ska tappas på sperma även om det inte är förekommande inom rasen?

För nordsvensk t ex förekommer inte inseminationer. Är det möjligtvis så inom alla kallblodsraser eller har det med traditioner att göra? Eller möjligtvis bara efterfrågan?

I mindre omfattning i Sverige på Arabiska Fullblod, mer i utlandet.
Gissningsvis kommer det kanske att öka.
Skulle gärna tapapt min arabhingst (frusen då han har BRA sperimer), men det är tokdyrt ännu + för få ston/arabhingst.

Vilken då? Kommer den även att gå på transport då?

Är intresserad av vilka connemara hingstar som ska gå på semin.

Sophia_ skrev:
Ardenner har provat på semin vet jag. Jag tror att det är priset som avgör att det inte används semin inom nordsvensken. Kommer efterfrågan och de är villiga att betala så skulle det kanske kunna dyka upp även inom nordsvensken.

Sophia_ skrev:

För kallblodstravaren så finns seminstationer..

AM

Görel skrev:
På engelska fullblodshingstar som betäcker engelska fullblodsston får det inte förekomma semin för att avkomman ska kunna räknas som renrasig. Det har moderföreningen i England bestämt.

Nja, det svaret blir man ju inte smartare av precis.
Grejen är den att det inte ska kunna bli en modefluga hos fullbloden så att alla betäcker med den senaste vinnaren, utan man försöker sprida ut generna så mycket som möjligt. Topp hingstarna klarar max av 150 ston på en säsong, så alla kan inte betäcka med den hingsten man vill.

Håller inte riktigt med dig där. Vill göra ett tillägg.
Man använder naturlig betäckning för att skydda aveln inte minst ekonomiskt.
Det är inte först till kvarn varianten som utnyttjas, utan enbart BRA ston får de bra hingstarna. Då menar jag globalt och inte bara inom lilla sverige. Det är vansinniga summor pengar inblandade i fullblodsavlen. Och den går att leva på, bla för att den är skyddad. Skulle det börja massproduceras en massa ungar till höger och vänster så rasar priserna, och det är med glorian på sned så man villigt och utan omsvep erkänner att man gör det för tjusningens skull, samt för pengar. Har man inga pengar har man inget i aveln att hämta ekonomiskt på sina avkommor heller.
en annan aspekt är den genetiska, men oftast är det vissa blodslinjer som härskar överallt ändå, då hingstarna flyger och far över jorden och dubbelarbetar.

har inte vari inne o kikat i denna tråd på länge..

HIngsten jag pratade om är Grange Flynn SParrow och även Gräns Roeson , båda står på gräns connemarastuteri . kika på deras hemsida(länkat på SCS)

Inom New forest-rasen finns ett fåtal hingstar tillgängliga på semin i Sverige.

Under de senaste åren har de 2-3 NF-hingstar som betäckt mest haft 20 ston, 4-5 hingstar har haft ett femtontal och ungefär lika många har haft omkring 10 ston, övriga hingstar har haft färre ston, många inga alls. I år löste 54 NF-hingstar licens. För 3-4 ston per år är det knappast lönsamt att ställa sin hingst till förfogande på semin.

Jag tror att när det gäller ponnyhingstar i Sverige (undantaget SvRP), så handlar det om en kostnadsfråga, både för den enskilda hingstägaren, och för stoägaren.

Hlsn Helena

Okej. Men på hemsidan strå de ju att de ska gå på fryst. Vet du om de går på färskt också till nästa år?

Liknande trådar

Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 898
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka