Innekatt som "lider" hjälp hjälp

mariaandreen

Trådstartare
Nu är det så att min katt på snart två år, har sedan vi hämtade honom inte trivts som innekatt. Han är född i ett stall och vet att det "finns en annan värld" där ute... Han försöker ständigt komma ut, rullar sig i dofter som ex stallskorna, och försöker "springa genom fönstren när han ser någon fågel"... Vi har varit ute med honom i koppel m.m men det blir nästan bara värre utav det. Jag plågas utav att se honom såhär, vill honom bara väl och för mig så skulle det kännas bäst om vi lämnade honom till sambons familj som bor på landet.... De har erbjudit sig. Men min sambo som tycker om honom så VÄGRAR! Hjälp hur ska jag få honom att inse detta.... Tycker synd om honom och dessutom om vår andra katt som TRIVS som innekatt... Han blir istället mobbad då katten (som vill ut) tar ut all sin energi på honom och är dum istället.... Snälla kom med tips och förslag på hur ni hade gjort.

Nu är det så att min katt på snart två år, har sedan vi hämtade honom inte trivts som innekatt. Han är född i ett stall och vet att det "finns en annan värld" där ute... Han försöker ständigt komma ut, rullar sig i dofter som ex stallskorna, och försöker "springa genom fönstren när han ser någon fågel"... Vi har varit ute med honom i koppel m.m men det blir nästan bara värre utav det. Jag plågas utav att se honom såhär, vill honom bara väl och för mig så skulle det kännas bäst om vi lämnade honom till sambons familj som bor på landet.... De har erbjudit sig. Men min sambo som tycker om honom så VÄGRAR! Hjälp hur ska jag få honom att inse detta.... Tycker synd om honom och dessutom om vår andra katt som TRIVS som innekatt... Han blir istället mobbad då katten (som vill ut) tar ut all sin energi på honom och är dum istället.... Snälla kom med tips och förslag på hur ni hade gjort.

Ni har alltså ett hem med som utekatt klart? Vad är det din sambo tycker är viktigast - kattens välmående eller sitt eget ego?

Ni kan väl hälsa på katten i dess nya hem sedan, det blir är inte så att ni bara skickar iväg honom för att aldrig mer ses.

Ni har alltså ett hem med som utekatt klart? Vad är det din sambo tycker är viktigast - kattens välmående eller sitt eget ego?

Ni kan väl hälsa på katten i dess nya hem sedan, det blir är inte så att ni bara skickar iväg honom för att aldrig mer ses.
Jag vet men han förstår ju inte det! Aaahh blir så irriterad vet inte vilka argument man kan vända mot honom :(

Min erfarenhet av katt som inte vill vara inne är att det sitter djupt rotat. Andra kanske har kloka inspel på om/hur det går att ändra, det lämnar jag till dem.

Den katt vi hade när jag växte upp var en sådan som inte mådde bara bra om han fick vara utomhus så mycket (eller lite) som han ville. Jag har också erfarenhet av koppelkatter som får "mersmak" och gör att för att få komma ut, det blir ett jobbigt liv för både katt och människa :crazy:

Jag är inte "innekatt-fantast" helt enkelt för att jag tror inte det går att ändra på en katt som verkligen vill vara ute. Har ni försökt i två år känns det inte så hoppfullt... Hur mycket jag än tyckte om katten skulle jag diskutera flytt av katten med sambo, om jag hade ett sådant alternativ (som ni verkar ha). Prata med sambo och resonera ur kattens perspektiv: Mår katten bra nu? Är katten värd att må bra? Vad skulle vara idealet för katten? Vad kan ni göra för att ge katten ett så bra liv som möjligt? Osv.

Min erfarenhet av katt som inte vill vara inne är att det sitter djupt rotat. Andra kanske har kloka inspel på om/hur det går att ändra, det lämnar jag till dem.

Den katt vi hade när jag växte upp var en sådan som inte mådde bara bra om han fick vara utomhus så mycket (eller lite) som han ville. Jag har också erfarenhet av koppelkatter som får "mersmak" och gör att för att få komma ut, det blir ett jobbigt liv för både katt och människa :crazy:

Jag är inte "innekatt-fantast" helt enkelt för att jag tror inte det går att ändra på en katt som verkligen vill vara ute. Har ni försökt i två år känns det inte så hoppfullt... Hur mycket jag än tyckte om katten skulle jag diskutera flytt av katten med sambo, om jag hade ett sådant alternativ (som ni verkar ha). Prata med sambo och resonera ur kattens perspektiv: Mår katten bra nu? Är katten värd att må bra? Vad skulle vara idealet för katten? Vad kan ni göra för att ge katten ett så bra liv som möjligt? Osv.

Tack för svar! Håller med dig, ska diskutera de frågorna med honom. :)

Nu är det så att min katt på snart två år, har sedan vi hämtade honom inte trivts som innekatt. Han är född i ett stall och vet att det "finns en annan värld" där ute... Han försöker ständigt komma ut, rullar sig i dofter som ex stallskorna, och försöker "springa genom fönstren när han ser någon fågel"... Vi har varit ute med honom i koppel m.m men det blir nästan bara värre utav det. Jag plågas utav att se honom såhär, vill honom bara väl och för mig så skulle det kännas bäst om vi lämnade honom till sambons familj som bor på landet.... De har erbjudit sig. Men min sambo som tycker om honom så VÄGRAR! Hjälp hur ska jag få honom att inse detta.... Tycker synd om honom och dessutom om vår andra katt som TRIVS som innekatt... Han blir istället mobbad då katten (som vill ut) tar ut all sin energi på hJaonom och är dum istället.... Snälla kom med tips och förslag på hur ni hade gjort.

När jag hade "överaktiv" innekatt (iof fortfarande ibland, när det är kallt vill de inte gå ut och blir jätte "jobbiga" inne) så upplever jag att det ställer väldigt stora krav på oss som kattägare. Att förändra i miljön, flytta på kattmöbler. Nya kattleksaker. Aktiv lek med vippor (engagemang) .. Nya vippor. Kattmynta, Hyllor på väggen osv ... Annars kommer det där rastlösa beteendet där de gett sig på varandra i nån slags lek/slagsmål/mobbning aktion. Samt jaga fåglar genom fönstret. Springa runt och jama med rastlös och irriterad blick.

Det här var inte självklart för mig. Jag hade inte riktigt sett någon hålla på så med sina katter. Att man lekte med dem som kattungar mest, men att de senare skötte det där med aktivering själva eller att folk lekte när dem själva hade lust. Utan tanke på funktion för katten. Och kattmöbler dem stod där dem alltid stått när jag hälsat på. Så det tog ett tag innan jag kopplade ihop missnöjet hos katt, slagsmål och rastlöshet med att öka kraven på den miljö jag erbjöd och mitt engagemang.

Jag flyttade katt trädet varannan vecka. Ibland till andra rum, och förändrade miljön så det blev nya saker att upptäcka. Köpte in lite mer kattmöbler. Försökte aktivera och leka med katten för att ge den möjlighet att då behovet av jakt tillgodosett, Erbjöd gömmor med godis att upptäcka osv .. Mobbningen mellan katterna upphörde med matning av väldigt gott käk intill varann och en tillräcklig miljö. Upplever också ganska stora skillnader på krav av miljö hos katterna. Raskatten har betydligt mindre behov av aktivering/jakt för att vara nöjd. skiljer sig säkert mellan raser också ... Och såklart, som människa med en inomhusmiljö är det inte lätt att mäta sig mot den stora världen ute om nu katten har kännedom om den. Då ställs det nog än högre krav beroende på individ.

Flytta frågan helt enkelt från att behålla eller inte behålla till vad kan vi göra med dem förutsättningar vi har ..?

Vet såklart ingenting om eran inomhusmiljö och ert engagemang. Men har man som jag, "bara" ställt in ett katt träd, gett dem en låda, mat och vatten och inte funderat så mycket mer på det, så finns det ju en del att jobba med. Och fungerar det inte, så kommer kanske insikten om att det mest vettiga är att placera om på köpet. Inte så många som tycker det är roligt att engagera sig så mycket i något som inte fungerar hur länge som helst menar jag ..

Jag hade omplacerat när det finns ett bra hem som vill ta emot katten. Jag har också erfarenheten att koppelpromenader bara förstärker kattens längtan ut.
Något litet man kan göra är att näta in balkongen eller en del av uteplatsen, om man har en sån. Det är förstås enklare om man bor i villa/radhus. Man kan bygga ett innätat uterum dit katterna kan gå genom en kattlucka, men det är ändå inte att jämföra med det fria livet utomhus, om katten varit van vid det.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 342
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar