Innehåll Tokosel

puppan2

Trådstartare
Hmm...jag trodde i min enfald Tokosel var lika mycket ett e-vitaminpreparat som ett selen-preparat. Men tittar man närmare så innehåller ju Tokosel väldigt lite E-vitamin. Endast 20 mg/g vad jag kan se. Det verkar som att det mest finns där för att se till att selenet fungerar optimalt. Stämmer detta eller har jag tittat fel??? Någon som kan verifiera?

Stoppar man i en 650 kg häst den mängd Tokosel den skall ha utifrån selenbehovet så får den en dagsdos E-vitamin på 63 mg :confused:. Det är ju "ingenting".

Dagsbehovet är ju enligt Plancks bok 3250 mg för en 650 kg häst i medelhårt arbete. Enligt boken är en hypotes att han får i sig runt 1200 mg/dag via höet (i bästa fall). Han får i sig ca 500/dag via multivitaminerna = fattas 1500 mg e-vit/dag.

Ger man ett fullfoder (Eggersmann, Krafft) så finns ju ett tillskott på ca 3-400 mg/kilo. Då täcks ju behovet någorlunda. Men ni som inte ger ett färdigfoder - ger ni extra e-vitamin för att fylla dagsbehovet? Vilken E-vitaminprodukt använder ni?? Vilken är bäst pris/prestanda?

Hur mycket E-vitamin innehåller lucern?

Senast ändrad:
Sv: Innehåll Tokosel

Din uppgift för E-vitaminbehovet känns hög?

Hårt arbete så 200 mg/100 kg är den siffra jag hört nämnas flest ggr, och även läst i studier. Det ger för 600 kg häst 1200 mg per dag?

Däremot ang Tokosel så E-vitaminet där är ju mer till för att som du skriver 'se till att selenet fungerar optimalt', dessutom innehåller färigfoder osv (precis som du också skriver) betydligt mer E-vit än selen, dvs det är större risk/chans att hästen redan har E-vitbehovet täckt än selenbehovet, redan vid lägre fullfodergivor.

Men som sagt, jag reagerade på din behovssiffra som känns HÖG? (Har dock bara en antik Planckbok hemma, men läser med jämna mellanrum studier)

Snabbcheckade och 200 mg/100 kg häst för hårt arbetande häst anges t ex i en studie från SLU (A. Jansson) 2004. Och även i denna studie/examensjobb, som iofs hänvisar just behovsdelen till Jansson:

Enligt Jansson (2004) beräknas behovet för vitamin E (mg/dag):

Underhåll, lätt till medelhårt arbete: 75 mg/dag per 100 kg kroppsvikt

Hårt arbete: 200 mg/dag per 100 kg kroppsvikt

Dräktigt och lakterande sto: 120-160 mg/dag per 100 kg kroppsvikt

Tillväxt: 160 mg/dag per 100 kg kroppsvikt

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000656/01/ExjobbJM.pdf

Helt riktigt; e-vitamin behövs för att selen ska kunna tas upp ordentligt.

alex - Interesting!!!

I Plancks nya bok finns en behovstabell för vitaminbehov per 100 kg kroppsvikt. Där står 400 -500 mg för underhåll/lätt/medelhårt arbete. Det blir ju som sagt väldigt mycket E-vitamin och det var därför jag var tvungen att kolla av här.

MEN nu när du flaggar för konstiga siffror så ser jag faktiskt att i samma tabell för hårt arbete står det 200 :confused:. Kan tryckfelsnisse ha varit framme??? Faktiskt så kan det vara så för i raden precis över så står behovet för D vitamin och den är oxo specad till 400-500. Mycket möjligt att det är ett feltryck här för det verkar ju konstigt att hårt arbete skall ge mindre behov än lätt/medelhårt arbete :idea:.

Det vore ju helt perfekt om det vore så enkelt :). Tänk vad billigt det kommer att bli :D ...och min stackars häst slipper bli förgiftad :crazy::angel:. Nä jag tyckte nog att det var lite mysko siffror...det var därför jag var tvungen att fråga. Tack för svaret :bow:.

Jag använder tokosel och av nån anledning kollade jag upp e-vitaminbehovet till min häst förra året. Han äter 3/4 av kraftfodret som helfoder och resten som havre. Ja och hö förstås;)
Han tränas normalt och väger inte så mycket 425-450 kg kanske.

Så jag började räkna och kom fram till att bara tokosel och fodret han får, inte alls tillgodoser hans behov. Därför får han nu även VSL:s e-vitamin (på burk) 1 mått per dag. Nu först tillgodoses hans behov av e-vitamin (och selen). Iaf så som jag räknat och det kan ju ha blivit fel är klart..

Så nej, enbart tokosel tillgodoser inte både selen och e-vitaminbehovet.
Ja det beroende på vilket annat foder man använder sej av förstås!
Det tror jag också har varit uppe på tapeten här förut.

Senast ändrad:

I Plancks nya bok finns en behovstabell för vitaminbehov per 100 kg kroppsvikt. Där står 400 -500 mg för underhåll/lätt/medelhårt arbete.

Är tryckfel... Frågade själv Maggan i höstas! Ska vara 75 mg =)

Liknande trådar

Foder & Strö Enligt böckerna har de vid dräktighet/digivning ett behov av Vitamin A 7500 ie/100kg Vitamin D 900-1200 ie/100kg Vitamin E 120-160...
Svar
5
· Visningar
1 836
Senast: Antiqua
·
Foder & Strö Har införskaffat tokosel eftersom analysen visade att min häst inte behover nått kraftfoder eller mineraler, och jag då bara behöver...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: _86a_
·
B
Foder & Strö Vad har dessa två för funktion i hästkroppen? Har kommit fram till att det känns ganska onödigt för mig att fortsätta ge Chevinal Plus...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Bucus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama