Innehåll i gräset

PiperGarden

Trådstartare
Nån som har en aning om vad ett bete kan innehålla näringsmässigt nu? Den såddes för 3 år sen, gödslades en vecka innan vi släppte ut hästarna och nu har dom gått där i ca 3 veckor. Är utanför Malmö. Även om det kan innehålla nån speciell mineral eller liknande?
Anledningen till att jag frågar är för att min häst som har väldigt svårt att gå upp i vikt äntligen tar sig, för första gången kan han dessutom gå på bete utan kraftfoder! :eek: Vill därför härma kvoten till framtida foderstater, har räknat ut flera foderstater på honom, men ingen som han tagit sig så här fint på.

Sv: Innehåll i gräset

Det finns många olika näringsinnehåll i färskt gräs men jag kan tänka mig att det är proteinet som gör att han tar sig. Har varit väldigt höga värden på mycket av det hö som tagits in i år.

Det är generellt sett ett väldigt hög kvot i gräs, särskilt då det är gödslat. Och näringen per kg (både energi, protein och vitaminer) är hög. Mineralerna är lite olika med... en del är det gott om, andra mindre (t ex är svenska marker väldigt fattiga på selen). Så vitt jag vet.
Om det dessutom finns gott om gräset så är det kanske inte så konstigt att din häst klarar sig på det! ;)
Kvoten brukar ligga mellan 10-15 på ett åkermarksbete beroende på vilken tid på sommaren (källa: Hästens näringsbehov och utfodring).

Har du prövat att ge din svårfödda häst till stor del LUSERN som grovfoder? Vad har du haft för grovfoder (värdena) tidigare?

Tack för era svar! :)
Då är det alltså troligen så att han kräver en ännu högre protein/energi-kvot än han fått? Hästen i fråga har väldigt svårt för att ta sig i hull, det här är första gången i hela hans liv han har klarat sig på bara bete! (har haft honom i 7 av hans 10 år, så jag vet) I vintras stod han på uträknad foderstat med bra hö och 1 kg lusern upptill. Den uträknade foderstaten från i vintras gav honom 91,7 MJ och 679,8 g smb rp, kvot 7,4. Det var tydligen för lite (han höll hull och muskler, men musklade inte på rygg + att jag ville ha lite mer över revbenen) för pållen på ca 450 kg i lätt träning... (behovet ska alltså egentligen vara runt 60 MJ och 360 g smb rp) Han har inte mask. För att inte väcka några misstankar, hästen mår alldeles utmärkt, är blank och fin i pälsen och pigg och glad, bara svårfödd.
Men då bör jag alltså i vinter ösa på med ännu mer protein?

Den aktiva tävlingstravare jag fodrat upp som mest och fortast (såg inte rolig ut när vi började) körde vi på 710/126, d v s en rätt låg kvot med med betydligt mer av både energi och protein än vad som var förmodat behov (drygt 25 % mer än högsta tabellvärdet).

Det gick fort, det gick bra och det gjorde susen i resultatlistorna.

oj! Sen kommer nästa problem, hästen "tål" i princip inte kraftfoder... Klarar egentligen inte gräset nu heller, men det får gå (han blir alltså i princip farlig att rida). Allt som sätter sig som fett på era hästar sätter sig i huvudet på min... :crazy:
Men eftersom han börjar se snygg ut på gräset borde det väl vara proteinet han vill ha ännu mer av?

Jag har heller inte valt traditionellt kraftfoder till den häst jag pratar om, det har fått bli lucern och olja.

Jo, han var ju inte rolig att tas med innan han fått ut det värsta av energin, men det är ju det jobbiga med många hästar som har svårt att ta sig. Det man häller i hinner aldrig sätta sig, det kommer ut i energi direkt istället.

Jag tror ju fortfarande att det inte rör sig så mkt som proteinet som på mineralerna/vitaminerna. För nu håller herrn ju på att bli dallrigt fet :angel: och det är ju egentligen inte det man vill åt. Enligt insatta källor så är han även lite väl pigger nu :D.
Igår kväll så galoperade han och russunge hela kvällen som galningar under 2 timmars tid, dvs han äter alltså alldelles för mkt mat i förhållande till vad han gör av med.
Jag vet hur jag funkar och när jag glömmer äta min mineral/vitamintablett och framförallt min rosenrot tablett så blir jag manisk i mitt födosök, godissugen och hungrig.
Så du borde ta reda på vad det högt av i mineral/vitaminväg i bete och försöka eftersträva det i vinterns foderstat.

det ser jag inget av :angel: Jo, han har ju tagit sig bra över revbenen, men det är som vanligt mest en gräsmage där bak på honom (han har lurat mig innan med den, så den ser jag inte längre...). Men det där med maten var bara en engångsgrej, nu är han som vanligt i sin födojakt...
Men tillägg till frågan är alltså om nån har aning om vilka mineraler/vitaminer som finns mycket nu?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej på er!! Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig! Jag...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Masse
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
Foder & Strö Jag behöver råd från er som har stor kunskap när det gäller foder. Bakgrund: I somras fick jag en ny inackordering som var mycket...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 226
Senast: bigganl
·
D
Hästmänniskan Såg att flera hade skrivit att dom haft nästan lika problem med hyresvärden som mig. Men nu orkar jag ej mer och skall flytta så fort...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
28 209
Senast: Tezzan_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka