Innehåll i bok?

psychogrrl

Trådstartare
För en "ny metod" att arbeta sin häst på. Vad skulle ni vilja ha med?

Teorier bakom, grunderna i arbetssättet, övningar...?

Vad mer?

Sv: Innehåll i bok?

resultat...? ;) samt en större studie och inte bara någon som gjort så på en egen häst och påstår att det fungerar för det funkat på en individ.
(fan vad det där lät otrevligt, inte min mening, utan menade bara rent sakligt)

Gärna steg- för steg-bilder på hur övningarna ska tillämpas.
Även förslag på lösningar till ev. problem/svårigheter som kan uppstå under vägen, samt övningar anpassade till olika hästars/ryttares tidigare utbildning/nivå.

Låter spännande. Lycka till!

Haha, jag förstår precis vad du menar! Just det där beror ju också på exakt vad det är för något som presenteras :)

Precis som Breccia_ hade jag velat se exempel på flera olika typer av hästar både vad gäller ras, temperament och ålder.

Är det övningar är steg-för-stegbilder jättebra och gärna tydliga beskrivningar i text på hur man gör och varför. Berätta vad man ska akta sig för att göra. Om det är möjligt, markera övningarnas svårighetsgrad, både ur ryttarens och hästens utbildningspunkt.

Vad är målet med metoden? Vad vill man uppnå och till vilken typ av ryttare/hästmänniska riktar den sig? Finns det nackdelar? I så fall vilka?

Lycka till! :)

Ja, tydliga beskrivningar MEN de får inte vara för långrandiga om de ska vara bildtexter, de ska vara korta och enkla fast tydliga.
Nu sätter vi krav här, haha.

Tyvärr kan inte resultat-bilderna vara på så många hästar, då det inte är särskilt många här i Sverige som kommit till en så hög nivå som piaff etc. Däremot grunderna är ju bra att ta på alltifrån halvblod till islänning eller shettis.

Jag är bra på att flumma iväg i beskrivningar, men är även relativt bra på att få till lättfattliga och korta texter, så jag hoppas att det kan bli bra! En total nybörjare OCH en välrutinerad ryttare ska nog få korrläsa för att texten ska passa alla.

Vilken ordning vill ni ha allt presenterat?

1. Teori, mål med metoden, vem den riktar sig till och nackdelar?
2. Övningar med steg-för-steg-bilder utifrån utbildningstrappan? Tillsammans med teori och förklaring på varför?
3. Fallgropar att akta sig för? Lösningar på problem som kan uppstå?

Jag hade gärna velat veta vem som utformat denna nya metod, varför, vem personen är som individ och vad den har för erfarenheter. Jag vill även veta hur länge denna person och ev andra använts sig av metoden så man kan se att den finns en varaktighet och att man kan se resultatet i ett längre perspektiv. Det finns många metoder som funkar kortsiktigt men ska jag använda någon vill jag som ryttare/ägare veta att den fungerar långsiktigt!

Vidare om resultat bilder som är oootroligt viktigt tycker jag så behöver det ju inte var svenska hästar utländska går bra för min del också även om jag föredrar svenska då hästhållning och hantering som känt skiljer sig en del mellan länderna :) Dessutom är detförmig himla viktigt att bilderna är snygga och proffesionella inte nån som tagit sin hobbykamera och tagit lite amatör bilder..

Vad är det för metod du ska skriva en bok om?

Egentligen kan man väl säga att metoden inte är särskilt ny utan snarare väldigt gammal. I Sverige däremot är vi inte vana att jobba hästen på detta vis från marken. Den utförs på lite olika sätt vid de högre "ridskolorna" runt om i Europa och även om det blir att inrikta sig på en av dessa varianter kommer även de andra tas upp litegrann.

Självklart kommer det vara proffsiga bilder.

Jag har fått efterfrågan från väldigt många elever på att de vill ha något mer handfast och en guide utöver lektioner och därför funderar jag på att skriva någon sorts sammanfattning (men ej manual) i bokform.

Va kul! Svenska böcker behövs fler! Lycka till!

Ska fundera lite innan jag ger mitt bidrag till tråden.. :)

Är det något som du undervisar i?
Sätt upp mig på listan över intresserade av att veta mer :idea::bump:

Det låter väldigt intressant och jag säger som nån annan, det behövs fler svenska ridböcker! :)
Det är bra att du också förstår vikten av proffsiga och genomtänkta bilder till boken, det finns alldeles för många böcker där man ser att bilderna är tagna med: dålig kamera, tagna på 80-talet och nu återanvänds, tagna på fel saker i förhållande till texten m.m.

Jag kommer skriva först och sen ta bilder utifrån vad som behövs. Alltså ha en lista på de bilder som behöver tas, i vilken stegfas de behöver tas, vilken rörelse etc etc :)

Vi får bara se vad det blir av det, men sånt här är lite lättare att få struktur i än andra projekt :p

Ja, och jag ska se om jag kan få med min mentor/tränare på ett hörn också. Det kommer ju säkert dröja ett tag innan den finns tillgänglig :p Men jag ska göra mitt bästa med att hitta inspiration och skriva så fort som möjligt ;)

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 417
Senast: EZMK
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Marvin
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under hela våren har vi arbetat med en ny Hippsonbok som nu äntligen är redo att lanseras! I boken "Den hållbara hästen" har vi...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama