Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du behagar skoja?Finns det inneblommor som blommar länge?
Eller dör alla efter några veckor?
St.Paulior får jag inte att blomma annat än en enstaka gång vart tionde år...
Jag har en miniorkidé som aldrig slutar blomma. Det kommer bara nya blommor hela tiden. Det har varit några enstaka gånger under de tre år som jag haft den när den hunnit tappa alla blommor innan de nya knopparna slagit ut, men det har alltid varit knopp på gång.
Jag har så ogröna fingrar man kan ha, men den orkidén lyckas jag med, och fredskalla och hibiskus brukar jag klara av. Fredskalla är ju tacksam eftersom den tydligt talar om när den behöver vatten och så lever den upp igen när den fått.
Du behagar skoja?
Krukväxter (för jag antar att det är det vi pratar om?) kan man ha i många år.
Jag har en fredskalla som är från femtiotalet. Kaktusar från min barndom, en bouganvillea från min första lägenhet 1980. Osv.
Hibiscusar är blomvilliga om man hittat nån sort som trivs hos just en. St.Paulior får jag inte att blomma annat än en enstaka gång vart tionde år...
Fredskallorna blommar stup i ett. M.fl.
Vilka sorter har du testat? Vilka fönster har du? Element eller inte element, ljusförhållanden, väderstreck?
Höstglöd/våreld blommar ganska länge.Krukväxter är de jag menar. Med blommor på. Gröna krukväxter har jag gott om som jag haft i ett par år. Tack för tipsen, ska kolla upp dem. Jag bor i hus så har alla möjliga lägen på fönster. Inga element.
Hur sköter du dina blommor för att ha dem så länge? Jag har haft gröna växter men efter ett par år börjar de alltid se slitna ut..
De behöver ny jord varje år.Hur sköter du dina blommor för att ha dem så länge? Jag har haft gröna växter men efter ett par år börjar de alltid se slitna ut..
De behöver ny jord varje år.
Om du byter jord och dessutom ser till att ge näring under växtperioden så vet jag inte riktigt varför de skulle se "slitna" ut?[/QUO
Jag har inte bytt jord på dem. Visste inte att man skulle göra det. Men man ska byta jord på alla blommor varje år?
Tror det är ljuset. Jag flyttade från en väldigt ljus till en relativt mörk lägenhet. I den gamla lägenheten frodades hibiskus och passionsblomma, medan StPauliorna och julkaktusen slokade eller dog. I den nya lägenheten frodas julkaktusen och StPaulior, men hibiskusen och passionsblomman dog första vintern.@tanten I förra huset vi bodde i, så hade jag Hibiscus som blommade och blommade. Där vi bor nu trivs de inte alls och dog på några veckor. Däremot slutar mina St Paulior och orkidéer aldrig att blomma.
Antar att det beror på vädersträck, ljusförhållanden eller inomhusklimatet som kan vara annorlunda från hus till hus.