Inne vid avmaskning

linafina

Trådstartare
När ni har avmaskat, låter ni era hästar stå inne då. Nu menar jag om man avmaskar på kvällen och sen då inte tar ut hästen nästa dag.

Jag själv låter min gå ut som vanligt men jag är mycket nogrann med att rensa hagarna innan dom avmaskas och även under ett par dagar efter dom blivit avmaskade.

Hur ofta mockar ni era hagar?

Sv: Inne vid avmaskning

Hästarna avmaskas och går kvar i samma hage 2-3 dagar sedan brukar vi byta, vid ex. betessläpp. På hösten går de ju kvar i samma hage när de blivit maskade. Vi har växelbete sommar och vinter så de är inte i sin vinterhage mellan 1 juni och 1 oktober ungefär. Och vi har 2 sommarhagar som vi växlar mellan också under sommaren så de inte ska äta i närheten av ratorna.

Mockar inte i de stora hagarna, bara i små om det verkar behövas. Vi klipper dem på sommaren också.
Vi ska ta träckprov till våren och se vad de kan tänkas ha för något.

VARFÖR ska man ha hästarna inne? Det är väl döda maskar som de skiter ut när man avmaskat???

Jag har ingen aning. Har hört folk fråga innan om vi har hästarna inne efter vi avmaskat. Någon som vet?

Maskarna "stressas" och släpper ur mer ägg än annars, så några dagar efter avmaskning kommer det alltså ur mer ägg än vanligt med träcken.

Vissa medel bör hästarna hållas på stall pga medlets verkan när det kommer ut på marken, t.ex Droncit.

Oki jag förstår men hur e det med ivomec och noromecetin t.ex? Om man är noga med att plocka upp i hagarna så tycker jag inte det borde vara nån fara att låta dom gå ut trots att dom blivit avmaskade. Eller har jag fel?

Jag maskar i regel bara (om det behöövs, gör träckprov) innan betessläpp och efter betessläpp då dom kommer till "nya" hagar automatiskt.

Ivermectiner binds till jorden och blir ofarliga.

Man kan inte ha dom inne eftersom det tar några dagar innan allt kommer ut.
Brukar byta hage efter tre dagar och mocka i den gamla hagen.
mvhR :bump: :bump:

Jag har aldrig låtit mina hästar stå inne vid avmaskning

Under sommarhalvåret mockar vi hagen 1-2 gånger / vecka och vintertid så ofta väder och underlag tillåter. Därmed går hästarna ute som vanligt efter avmaskning, vi anpassar mockningen till en tre dagar efteråt och därefter efter ytterligare tre.

Trots att vi bara har en hage så har smittrycket på detta sätt hållits lågt, de träckprov som tagits har visat 0 EPG. Vi har i år avmaskat pga ändringar bland individerna, men startar nästa säsong med träckprov som då får avgöra framtida åtgärder.

Denna artikel eller snarare svar på en fråga har jag sparat i min dator ang avmaskning och stå på stall...Vet ej vem som skrivit detta så jag kan inte ange nån källa...Har bara sparat texten i ett Word dokument för längesedan...

Svaret:

De parasiter som är känsliga för avmaskningsmedlet i fråga dör kort efter att du givit maskmedlet. Eftersom de äggproducerande maskarna dör försvinner också källan till äggutskiljningen. De facto kan en del av de ägg som finns i träcken vid behandlingstillfället kontaminera betet och ge upphov till en viss betessmitta. Denna möjlighet utgör dock inget avgörande "hot" för att betet skall bli höggradigt smittat. Precis som du säger är den äggutskiljning som redan skett betydligt viktigare i detta avseende. Parasitägg som väl hamnat på betet "försvinner" definitivt inte på 2 dagar. Vi vet t.ex. att blodmaskarna förmår övervintra på betet i Sverige och är fullt kapabla att infektera hästar som släpps på ett sådant bete påföljande vår.

Möjligen härrör "3 dagar på stall"–rådet från en situation då hästen går från vinterstall till bete där de extra dagarna på stall innebär att hästen hinner rena tarmen från döda maskar och eventuella parasitägg. Detta resonemang stöds av undersökningar utförda på Avdelningen för parasitologi, SVA/SLU, som visar att avmaskade hästar utskiljer fullt viabla ägg med träcken (dvs. ägg som kan bli infektiösa larver på betet) i upp till 4 dagar efter avmaskning.

Sammanfattningsvis tycker jag att "2 dagar på stall"–rådet kan döpas om till "4 dagar på stall" och bör praktiseras om hästen avmaskas på stall för att sedan släppas ut på bete. Om hästen avmaskas då den redan går på bete och skall gå kvar i samma hage, tycker jag att det är av mindre vikt att hålla hästen inne i 4 dagar. Om man däremot planerar att byta till ett nytt bete bör hästen hållas kvar på det gamla betet i 4 dagar innan man släpper den på det nya betet enligt resonemanget tidigare.

*knapplån*

Jag gör träckprov på våren och sen har jag avmaskat enligt avmaskningsmedlets intervall under hela sommaren på betet och nu är han installad och går i sin vinterhage. Avmaskade i måndags och har haft honom ute precis som vanligt. Jag brukar mocka ur hagen han går i en dag i veckan men nu har jag rensat varje dag efter avmaskningen.

Jag har aldrig haft hästarna inne efter avmaskning, då jag har en märr som är allergisk mot att stå i box ;)
De går i två hagar jämt utom på sommaren, dessa mockas flitigt och båda hade 0 PEG vid sista träckprovet.

Vad skönt! Det ska bli intressant att se vad träckprovet visa till våren efter att man skött hagarna bättre än dom tidigare har gjort.

Har ute hästarna som vanligt efter avmaskning. Är väldigt noggrann och rensar ut hagen ungefär var tredje dag, så länge det går innan det fryser. Tar traktor till våren och rensar ut ordentligt efter vintern, sen håller jag efter som tidigare.
Gör likadant med beteshagarna under sommaren, tömmer ur efter betet, så dom är rena och fina till nästa års bete.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
598
Senast: tara
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 318
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar