Inne på dagen och ute på natten? Är de okej?

sommarvind

Trådstartare
Jag har mina pållar på lösdrift alla äter hösilage, men den ena av dom är i behov av hälften hö varje dag. Skulle det vara okej om han står inne på dagen i ena delen av hallen som är ca 30 kvadrat och äter sitt hö under dagen och släpps ut i övriga delen plus hagen runt 17?

För att sedan tas in nästa morgon för att få i sig sin del hö?

Det känns som om de borde vara okej eftersom han får möjligheten till ca 14 timmars utevistelse?
 
Sv: Inne på dagen och ute på natten? Är de okej?

klart det är okej, förutsatt att det finns ligghall att erbjuda även dagtid till de andra hästarna som går ute 24/7.
 
Sv: Inne på dagen och ute på natten? Är de okej?

Ja då finns andra halvan av ligghallen till förfogande.

Men okej, då är det okej iallfall. Men är de på något vis olämpligt? Nu sätter ja ju lite mänsklig apsekt på det att det måste ju vara roligare att vara ute när de är ljust än tvärtom:o Men det kanske inte spelar pållen någon roll?
 
Sv: Inne på dagen och ute på natten? Är de okej?

Om hästen är tillfreds med att vara därinne själv och har mat och vatten finns inget som helst problem.

Ingen ifrågasätter de 95% av alla hästar som står på stall nattetid, samma förhållanden bara annorlunda tidpunkt, eller hur? : )
 
Sv: Inne på dagen och ute på natten? Är de okej?

Hur länge har du tänkt göra så och varför på dagtid? En av nackdelen är väl att hästar behöver sol för att bilda d-vitamin. Men om du bara ska göra det över en övergångsperiod går det väl bra...
 
Sv: Inne på dagen och ute på natten? Är de okej?

Jag hade väll isåfall tänkt göra det denna vintern. På natten vill jag att alla hästarna ska få tillgång till hela hallen.
 
Sv: Inne på dagen och ute på natten? Är de okej?

Jag har mina pållar på lösdrift alla äter hösilage, men den ena av dom är i behov av hälften hö varje dag. Skulle det vara okej om han står inne på dagen i ena delen av hallen som är ca 30 kvadrat och äter sitt hö under dagen och släpps ut i övriga delen plus hagen runt 17?

För att sedan tas in nästa morgon för att få i sig sin del hö?

Det känns som om de borde vara okej eftersom han får möjligheten till ca 14 timmars utevistelse?

Jag ser inga problem med det alls. Bra tänkt tycker jag.
 
Sv: Inne på dagen och ute på natten? Är de okej?

Hur länge har du tänkt göra så och varför på dagtid? En av nackdelen är väl att hästar behöver sol för att bilda d-vitamin. Men om du bara ska göra det över en övergångsperiod går det väl bra...

Det blir ju faktiskt ingen större skillnad mot de hästar som går ute med täcke och kanske tillochmed halstäcke under dagtid. Den lilla del pälsade hud som exponeras räcker ändå inte till någon vidare D-vitaminproduktion.
 
Sv: Inne på dagen och ute på natten? Är de okej?

Tvärtom, så räcker det väl med väldigt lite sol för att få i sig d-vitamin? jag har fått höra (av foderrådgivare) att en 'nakendag' ger d-vitamin för en månad framåt.

Sedan vet jag en som hade ridskola i stockholm där hon gjorde likadant, så dom fick tid att vara ute! Dom måste ju vara inne tidigt på e.m. för att förberedas för ridning, så då blir det ju inte mer än två-tre(?) h ute. Bra tänkt tycker jag. Så gör vi på sommaren när det är odrägligt varmt ute och alldeles för mycket insekter.
 
Sv: Inne på dagen och ute på natten? Är de okej?

Tvärtom, så räcker det väl med väldigt lite sol för att få i sig d-vitamin? jag har fått höra (av foderrådgivare) att en 'nakendag' ger d-vitamin för en månad framåt.

Sedan vet jag en som hade ridskola i stockholm där hon gjorde likadant, så dom fick tid att vara ute! Dom måste ju vara inne tidigt på e.m. för att förberedas för ridning, så då blir det ju inte mer än två-tre(?) h ute. Bra tänkt tycker jag. Så gör vi på sommaren när det är odrägligt varmt ute och alldeles för mycket insekter.

Lite SOL ja men mycket HUD behövs.
 
Sv: Inne på dagen och ute på natten? Är de okej?

Tycker att det känns konstigt att din häst inte ska få se de lilla dagsljus som finns nu på vintern:crazy:
Jag tror att både människor och djur mår bra att se dagsljus, och slippa det eviga mörkret....
Varför inte stå inne på natten?
Antalet timmar ute/inne kan väl bli samma, men med utevistelsen på dagen?

* Jenny *
 
Sv: Inne på dagen och ute på natten? Är de okej?

Som jag skrev- det beror på hur länge hon har tänkt göra så. annars säger många veterinärer att det viktiga är att hästen får vara ute i dagsljus så mycket som möjligt sedan om vissa vill ha massa täcken på hästen så är det iallafall tillräckligt stor yta som exponeras för att det ska vara ok. Hästar tar ju även upp d-vitamin i tarmen...

Nu tror inte jag att TS har täcken på hästarna nonstop då lösdriftsmänniskor ofta klarar att leva utan att täcka hästarna 24/7

Men för att återgå till d-vitamin brist så är det mycket ovanligt att hästar visar upp de sjukdomar som medföljer det som tex är vanligare hos hund....
Jag tror inte tex att de 3-4 islandshästarna som varit instängda i 7-8 månader ens visade upp den bristen...
 
Sv: Inne på dagen och ute på natten? Är de okej?

Jo jag är rätt bekant med Vitamin-D och hästar (comes with the job) bristsymptom är ytterst ovanligt och har så vitt jag vet rapporterats enstaka (om ens något) fall. Och vad jag förstått på TS handlar detta om en speciell period och inte resten av hästens liv. Extra tillskottet hö är antagligen viktigare för TS häst än vad riskerna med minskad solexponering är. Vad jag menade med mitt första inlägg var att Vitamin-D brist är kanske inte största problemet med att hästen under en begränsad period spenderar dagarna inne då en täckad häst ute lider i det närmaste samma "brist". Om en nakendag då och då räcker för en täckad häst under vintern så kanske en utedag då och då räcker för TS.

Sen kan det ju finnas ett antal andra både reella och känslomässiga orsaker till att man vill ha hästen ute under de ljusa timmarna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
808
Senast: warg
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 085
Senast: Cilla
·
Foder & Strö Jag ger hösilage, årets. Har ingen ts-halt, men ganska torrt, inte långt från hö. Öppnad och utslitet, men fortfarande i "en hög"...
Svar
5
· Visningar
2 554
Senast: smedsussie
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 290
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp