Inne eller ute katt?

Singoalla

Trådstartare
Jag funderar på att köpa katt, eller rättare sagt jag hoppas på att hitta en kattras som min sambo klarar med sin allergi. Tills dess vågar jag inte hoppas för mycket. Men har ändå en fundering som känns rätt relevant såhär i spekulationsstadiet: Inne eller utekatt?

Vi kommer att bo i en stor trea på 80 kvm, på tredje våningen utan hiss. I Tyresö (Stockholms förort) med mycket natur och gårdar men även vägar. Ingen kommer att vara hemma på dagarna men samtliga kvällar och helger. Rasen vi hoppas på är Sibirisk katt. Jag är rädd att om man har en utekatt att den kan råka illa ut med främst bilvägar men även andra djur och elaka ungar. Mardrömmen vore ju att ens älskling helt plötsligt inte kommer hem en dag :( Men samtidigt är jag rädd att den ska bli understimulerad hemma, det vore ju guld om den kunde traska runt och hitta egna äventyr.

Hur gör man en sånt val? Vad anser ni?

Sv: Inne eller ute katt?

Många raskatter idag fungerar utmärkt som innekatter, de flesta skulle jag tro. En del uppfödare vill att sina köpare ska hålla katterna som innekatter, vem släpper ut 8-9000 kr vind för våg? Det gör vi ju inte med hundarna. Beroende på vilken ras man väljer så kan man ju också bygga voljärer osv men det är ju inte aktuellt eftersom ni bor i lägenhet. Nu vet jag inte mycket om just sibirisk katt, har själv ragdoll, men se till att hitta en ras vars temperament passar inomhus.

Ha katten inne, är mitt råd.
Jag ser faktiskt inte hur man skulle kunna hålla utekatt på ett bra sätt när man bor som ni gör.
Det går utmärkt att hålla katten stimulerad och aktiverad inomhus, se till att ha ett bra klös/Klätterträd och flera klättermöjligheter, möjligheter till lek och tankeverksamhet.
Det bästa rådet jag kan ge är dock att skaffa två katter, de har otroligt stort utbyte av varandra!
Lycka till och hoppas ni hittar ER katt. :)

Till båda; Jag har läst att rasen passar utmärkt som innekatt, men att man måste stimulera den ordentligt med lek osv. Jag vill helst ha en innekatt så det känns skönt att höra att det fungerar och att man inte "stänger in den".

Jag håller bara tummarna för att min sambo ska tåla denna ras, vi ska iväg på besök hos en uppfödare och gosa och gnugga örngottet mot dom så får vi se. Jag hoppas verkligen.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag bor granne med ett dagis som har stora fina sandlådor som mina katter tycker är perfekta som kattlåda. Idag ringde en av...
2
Svar
32
· Visningar
10 641
Senast: Liten
·
Övr. Katt Jag bor mitt inne i Tomelilla precis intill en stor väg i ett hyreshus. Vi har katter som äter i soptunnorna, när de börjar bli fyllda...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
9 745
Senast: tiger_lily
·
I
Övr. Katt I onsdags kväll hade vi lite fest hemma och någon har öppnat fönstret så att min honkatt har krypit ut och försvunnit :( Hon är...
Svar
4
· Visningar
2 539
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama