Inne eller Ute katt?

C

Croon

Vad tkr ni är bäst? inne eller ute? min katt är innekatt men springer i band ute när han vill. Vi bor vid största gatan i stan så vi har inget annat val.;)

Men vad tkr ni är bäst?

Sv: Inne eller Ute katt?

För mig vore det ultimata att bo på en ö utan biltrafik och annat farligt där katten kan gå lös ute. Men så lär aldrig ske :p
Annars kommer jag försöka sträva efter att näta in en trädgård, ju större desto bättre.
Men för närvarande får mina klara sig med rent inneliv, varav den ena är klart nöjd med det, men den andra skulle nog gärna komma ut lite. Så jag ska inhandla ett sele åt henne tänkte jag.

Mina katter är innekatter. De kattungar jag säljer är/blir också innekatter då jag inte vill att de ska springa ute fritt.

min katt är innekatt, men hon är ute själv ett par timmar på gården varje dag ändå. jag bor i en lägenhet ganska mitt i stan, men det funkar bra eftersom hon aldrig skulle få för sig att gå ut på gatan. det är som en stor innegård mellan 4 stora våningshus, och hon håller sig alltid inne på gården. funkar perfekt :D

Jag tycker det är bäst om katten får vara både inne och ute. Men jag tycket inte att katten ska springa lös vind för våg -rastgård eller koppel.

när de var unga var de utekatter. under en tid så levde de som innekatter och mådde väldigt dåligt utav det.
nu har vi flyttat till hus med stor trädgård, stall och en gammalt svinstall, det är drömmen för grabbarna och de mår toppen. de har en kattlucka inne som går ner till källaren och en i källare som går ut.

Jag skulle helst vilja ha min katt som utekatt, men då jag bor i lägenhet på våning 3 & utan balkong så går det tyvärr inte.

Har testat sele men det trvides hon verkligen inte i & ville hellre gå in igen. :crazy:

Håller helt med MissFideli, skulle gärna låta mina vara lösa ute precis hur mycket de ville om jag visste att de var precis lika trygga ute som inne ;) Men, eftersom det finns farlliga vägar och annat kisse-ovänligt här runtomkring så får mina hålla sig inomhus och bara följa med matte ut på promenader ibland. När vi flyttat till huset ska det dock börja planeras för en rastgård :)

Vad som är bäst beror på omständigheterna.

Min filosofi:
Katter som bor i staden ska vara innekatter eller gå i koppel precis som hundar.
Katter ute på landet får gärna vara ute.

/Lina - ägare till 2 innekatter som får fortsätta att vara innekatter även efter flytten till landet.

Ute så mycket som möjligt är principen. Bor i utkanten av stan i ett radhus, så katten är ute så mycket som hon vill dagtid. Förvisso finns det ju möjlighet att hon går ut på vägen och blir överkörd, men det är en risk jag tar. Hon mår inte bra av att bara vara inne, trots att hon från början är innekatt. Koppel funkar inte heller något vidare. Då är hon hellre inne.
Hos föräldrarna är det ute som gäller också. Katten är alltid ute på nätterna, men är inne dagtid. Ibland får han sova inne när jag är hemma, men det slutar alltid med att han blir orolig framåt 4-tiden och vill gå ut.

Bor man mitt inne i stan, så finns det ju inte så många alternativ till att ha dem inne. Å andra sidan skulle inte jag i det läget skaffa en katt. För mig är det viktigt att försöka komma så nära det naturliga som möjligt, oavsett djurart. Hur andra gör är upp till dem, det bryr jag mig inte om.

Eftersom jag bor som jag gör: Ödeligt i ödeskogen, så är mina katter ute och innekatter i den utsträckning de själva väljer..

De har ett bra, aktivt liv med kompisar och människor som kelar med dem och ger dem mat, vatten och annan vård vid behov så de är glada, nöjda och lyckliga små missar inbillar jag mig..
De beter sig som att de är det i alla fall ;)

Jag bor mitt i vasastan så min lilla bebis blir så illa tvungen att bli en innekatt ;)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
848
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 066
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka