Inkörningsövningar

Wippos

Trådstartare
Sökte men hittade ingen liknande tråd, annars ber jag om ursäkt!

Tänkte på vad man kan göra för övningar när man kör in?
Både genom tömkörning, dragning och sen även när hästen drar vagn.
Att kunna styra, bromsa, backa och göra halt övar man mycket på, jag tänkte lite miljöträning så hästen inte blir skrämd när vagnen går emot "skrämselsaker" och liknande.

Det finns några som tränar lite större hästar med massor av skrämselövningar, så som:

• Gå/köra över plåt/pressening
  • Gå/ köra över dunkar/koner
  • Gå/ köra igenom plastband
  • Gå över bildäck
osv.

Har ni några bra övningar och tips som ni har arbetat med?
Saker hästen kan dra som låter väldigt mycket?

Själv försöker jag alltid ta tillfällen när de ges, som idag när en stor flismaskin med snökedjor + vagn körde förbi huset två gånger, eller när en traktor stå på så försöker jag gå nära den eller runt den.

Sv: Inkörningsövningar

Vilken underbar tråd! Precis vad jag behöver just nu :D

Dina övningar var superbra. Här kommer ett par från mig!

- Gå rakt fram utan att vingla (min ungponny vill gärna gå lite höger och lite vänster när vi är ute)

- Backa

(okej det blev inte så många, måste springa och ta ut maten ur ugnen :d )

Det att tömma/köra rakt tränade vi på idag.
Min har varit ridhäst sen han va 4 (blir 15 i år) så han har ju alltid lärt sig att gå på höger sida, inte så bra med vagn efter sen...

Backa är också något man bör träna mer på! :)
Backa genom L, backa slalom genom koner och liknande ska vi börja mer på.
Även sidförande att kunna gå mellan en bom med bommen mellan frambenen och bakbenen.

Rider även med drivning med rösten samt saktar av med rösten.
Funderar på att lära in höger/vänter men måste hitta andra kommandon som inte är låter så lika - någon som har något förslag?

Vad det gäller köra rakt så är det en övning som är gättenyttig.

Ge stor eftergift, inte så att tömmen släpar, men den kan gått lägga sig helt på ryggen. Nu gäller det att få hästen att förstå att kusken inte lägger sig i så länge den fortsätter rakt fram eller ökar takt alt tempo. Ta en bit då och då, det går tillslut.

Detta kommer att bidra till att slippa ha en häst som rusar bara man släpper efter på tömmen eller tappar eller för all del att man måste lägga den ifrån sig.
Detta kommer att bidra till att kusken lär sig det svåraste som finns, att säga ingenting till hästen. Dvs vara neutral när hästen gör som kusken vill. Fn så svårt, men varge gång det går bättre är en seger.

Sen går det att utöka med att gå lite på sidan och göra alla övningar.

En kul grej som i början kan få tömkörande kuskar att nästan se fulla ut är att köra i serpentiner med hästen och gå på rakt spår i mitten. När det funkar så byter man och följer hästens spår och låter hästen gå så rakt det går i mitten.

Köra i fyrkanter och gå i samma spår som hästen är också en övning. Ju längre töm desto roligare, men över 10m blir väl bökigt. 5-8 är rimligt. Tricket är eftergiften, så att man inte överför ens eget vinglande till hästen.

Lycka till, och ha kul, annars går det inte alls!

Ptrr

Med stöket och böket så är en enkel sak att ta en slana och ta i ena handen och hästen i den andra.Är så enkelt så att man kan göra till och från hagen, eller runt i hagen. På det viset blir det av även när tid inte finns.

Ptr

Uppmärksamhetssignal är bra!

Som halvhalt fast även när man ska framåt. smack...smack smack så går man framåt. smack....back så går man bakåt. pbrr....pbrr pbrr så stannar man. Pbr....smack smack, blir en vanlig halvhalt med efterföljande drivning.

Ja hur man ska beskriva ljud är inte lätt.

Ptr

Denna "övning" kör jag redan hela tiden, alltid i princip. För mig är det viktigt att hästen får eftergift och blir lämnad i fred såfort den gör rätt, i alla situationer. Så för mig är detta naturligt och redan inövat :D

Men en fråga till er andra, vad gör ni när hästen vill stanna och lukta på bajs? Eller stanna för att bajsa själv? Jag har aldrig låtit mina hästar göra detta inom ridningen men vet inte riktigt hur jag ska agera när dessa situationer inträffar när man tömkör. Hur gör ni?

Ställ upp fyra koner i en fyrkant, kan man göra mycket med när det gäller backövningar. Köra in, backa ut, backa runt hörn med mera.

Ang. bajs med mera :D Min häst får stanna och bajsa, lukta på bajs vill han aldrig men det brukar jag inte tillåta, arbete är arbete och man kör inte ner huvudet hur som helst när man drar vagn sedan.
När man arbetar i skogen kan det vara OK att hästen plockar åt sig den mat den hittar inom halslängds avstånd medan man lastar virke, så länge hästen står stilla.

Det är lite olika det där hur man väljer att göra, huvudsaken är att man är konsekvent :) Man kan inte låta hästen äta ena dagen och förbjuda det andra dagen så bestäm dig för vad du tycker är ok.

Höger och Vänster är väl utmärkt som kommando till just höger och vänstersväng? Funkar på min häst :)

Senast ändrad:

Jättebra övningar!
Detta är något jag kommer öva mycket på!
Tömkör på långa tömmar oftast, men ibland när man släpper efter (ska länga/korta tömmen osv.) så kan det hända att hästen bara svänger.. inte så roligt när man sitter i vagn efter sen kanske. Så här ska övas!
Tack! :)

Okey :) Jag har bara provtestat en gång, men ska försöka lägga dem i olika tonfall så hästen lär sig att skilja på det lättare.

Tänkte att träna på att hästen står helt stilla stilla, som när man fixar med vagn, inspänningar och tömmar och sånt.
Min har lärt sig stå stilla i stallgången samt att när jag spänner för sele/solksele samt tömmar. Men tänkte öva mer på detta så han inte faller för ev. frestningar; exempelvis en grästuss 5 m. bort eller liknande..

Hur gör ni?/ Hur har ni gjort/gått tillväga?

Enklaste sättet att lära dem att stå still är att helt enkelt lägga lite hö mellan frambenen så att de inte frästas till att gå fram.

Att provesera fram att de går och se koregera kan bara bli onödigt stressande. Så småningom så är en klapp på mulen tillräcklig.

Ptr

Ögonen på hästens öron, hela tiden. Man lär sig se när hästen höjer lite på huvudet och vinklar ett öra åt det håll den funderar på att svänga. Den frågar dig om lov, och då är det din förbannade skyldighet att ta upp tömmen och säga: Nej alt visst kan vi göra så. Inte lätt men underbart när det fungerar!

Ptr

Var rädd om att hästen vill stanna, fart på hästen går alltid att få sen. Sen är det lättare at sparka undan hästskiten om det ligger i en hög så blir folk i omgivningen mer välvilligt inställda till att du kör på alla möjliga och omöjliga ställen sen.

Ptr

Fast jag har lärt in att han ska stå stilla i stallgången utan mutor, rejält matvrak så får han nys om mat/godis så är det kört ;)
Oftast står han helt stilla, även om hösäckarna är nästan inom räckhåll (läs mulhåll), men går någon förbi och ger honom en godis så är förtrollningen bruten :D

Vet inte hur man gör med arbetshästar i skogen medans man lastar/spänner på, har sett en del som står och tuggar hö fatksikt.

Det är nog bara till och göra samma sak som när jag spänner vagnen sen som i stallet :) övaövaöva!

Ögonen på hästens öron, hela tiden. Man lär sig se när hästen höjer lite på huvudet och vinklar ett öra åt det håll den funderar på att svänga. Den frågar dig om lov, och då är det din förbannade skyldighet att ta upp tömmen och säga: Nej alt visst kan vi göra så. Inte lätt men underbart när det fungerar!

Ptr

Okey, tack för tipset! :)

Om du har tömmen under pekfingret så lägger du "fel" sidas töm under tummen, sen kortar du eller länger båda på en gång. Dessutom så är det lättare att vara neutralare mot hästen om man har tömmen i en hand. Brukar då vara rätt bekvämt att få tömmen i ytterhand i svängen. Ofta räcker det med det för att ställa tillräckligt.

Jag tycker att man ska ha lång delad töm som man låter släpa efter sig. Väldigt lite risk för trassel. Visst det sliter lite töm, så det är inte lämpligt med finaste lädertömmen, men med en reptöm är det inte dyrt att byta repet. Och den ska vara lång, så lång att man alltid kan gå bakom det man hänger för. Mina skogstömmar här är det 10m rep och 2m läder. Tot en massa töm! Men så skönt att kunna släppa fram hästen och sen gå fram själv.

Ptr

Mina hästar får äta så mycket de vill. Är inte säcken med så ligger den på lämpligt ställe så att hästarna kan stanna och äta när de vill. Inte ens havre/betfor blandning okynnesäter de av om de har fri tillgång.

Nuvarande hästar får bara grovfoder, så varje strå de stoppar i sig i värdefullt. En mätt häst är en glad och betydligt mer samarbetsvillig häst.

Ptr

Mina hästar får äta så mycket de vill. Är inte säcken med så ligger den på lämpligt ställe så att hästarna kan stanna och äta när de vill. Inte ens havre/betfor blandning okynnesäter de av om de har fri tillgång.

Nuvarande hästar får bara grovfoder, så varje strå de stoppar i sig i värdefullt. En mätt häst är en glad och betydligt mer samarbetsvillig häst.

Ptr

Jojo, självklart får han mat. Han äter från och till hela dygnet utom kanske 1 h/ dag då vi tränar så han är glad och samarbetsvillig. Jag menar bara att får han äta hur mycket han vill, när han vill så blir han i längden varken en glad eller samarbetsvillig ;) (islandshäst)

Om du har tömmen under pekfingret så lägger du "fel" sidas töm under tummen, sen kortar du eller länger båda på en gång. Dessutom så är det lättare att vara neutralare mot hästen om man har tömmen i en hand. Brukar då vara rätt bekvämt att få tömmen i ytterhand i svängen. Ofta räcker det med det för att ställa tillräckligt.

Jag tycker att man ska ha lång delad töm som man låter släpa efter sig. Väldigt lite risk för trassel. Visst det sliter lite töm, så det är inte lämpligt med finaste lädertömmen, men med en reptöm är det inte dyrt att byta repet. Och den ska vara lång, så lång att man alltid kan gå bakom det man hänger för. Mina skogstömmar här är det 10m rep och 2m läder. Tot en massa töm! Men så skönt att kunna släppa fram hästen och sen gå fram själv.

Förstår hur du tänker, gjorde så innan jag skaffade mig riktiga tömmar.
Hade en gammal töm fast utan delning i mitten och ville tänka på säkerheten så jag tömkörde i ett år med två longerlinor i tyg :)
Ska tänka på det med tömmen i en hand :) Brukar ha det när vi är ute oh slötömkör fast vid svängarna så tar jag tvåhandsfattning.

Fast jag vill inte lära in "fel" från början. Antingen ska hästen få stanna eller inte. Mina hästar ska inte få stanna har jag bestämt mig för, mina ridhästar har aldrig fått stanna.

Finns t ex en annan ponny i stallet som alltid stannar när han ska bajsa, var som helst. Och det går inte att rubba honom om han bestämt sig för att uträtta sina behov just där.

Inte så kul om ponnyn stannar mitt på vägen t ex eller om man kommer i galopp och vips ska hästen stanna för att bajsa.

Så mer säkerhetsaspekt från min sida.

Liknande trådar

Hästhantering Nu börjar vi få slut på idéer för miljöträning av lilla herr häst. Han är en kallblodstravare på snart 4 år, rids i alla gångarter och...
Svar
11
· Visningar
3 065
Senast: Centaur
·
Körning Och det är säkert dumt att göra det redan. Men jag tycker inte att våra övningar går framåt, eller ens åt rätt håll. Har en 10-årig...
Svar
4
· Visningar
1 220
Senast: Klockmalvan
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 655
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt