Inkörningshjälp/omskolningshjälp

Sv: Inkörningshjälp/omskolningshjälp

Du är kunnig nog att köra med rätt grejer.

Men för att få dig att jubla: Baksele bör ALLTID användas när du har hjul på vagnen och ingen broms. Har man rekade skaklar, eller skaklar som funkar som svängel pga kedja behövs det INTE. Det är väl inte det diskussionen gäller heller? Skogskörning överlåter jag gärna till dem som kan! Jubla på :)

//jenny

Jusst det BÖR andvändas. Det är en helt annan sak. Men många får uppfattningen att det alltid skall andvändas både linor och baksele.

Det normala förfarandet är att trådskrivaren frågar :

-vad för sele man ska ha
-vad är draglinor
- funkar en sån här sele? (skitsele)
-hur mycket orkar en shettis dra?

Tycker du att det är folk som bör ge sig ut och dra hem timmer? :) Timmerfolk vet förhoppningsvis vad de ska ha för att inte skada hästen.

Vem har sagt att man ALLTID ska ha baksele? Men du, varför inte? När man ändå konkar på selen, kan väl lika gärna bakselen läggas på. Om man tittar på bruksnordisarna som drar timmer på prov och dylik har de oftast baksele. Den är en självklar del i en körhästs utrustning. En broms kan även gå sönder, har du inte baksele då är det bara att packa ihopa, hoppas jag.

// mvh jenny

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
1 210
Senast: ameo
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka