Inkörningshjälp/omskolningshjälp

Mysaan

Trådstartare
Jag tänkte då att min travtränade varmblodskille kunde dra lite vagn med sin matte och barnen. Har ställt in mig på en rockard. Men vad ska jag tänka på? Förstår att det inte bara är att spänna för och dra iväg eller?

Sv: Inkörningshjälp/omskolningshjälp

Hade jag varit i dina skor hade jag börjat med att tömköra hästen mycket...och när tömkörningen sitter & man känner att man kan lita på hästen så ta hjälp att sätta den för vagn.

Lycka till.

Jag tömkör jättemycket redan och lita åtmisntopne till 99% på honom i det läget. Så tömkörningen sitter verkligen. Så i prnicip så kan jag sätta honom för vagn på en gång då???

Dom hästar(ponnyer) jag har satt för vagn har jag också tömkört massor, tränat mycket på halter, tömkört i skog och mark så jag vet hur dom reagerar.
Sen har jag "lånat" snöpinnare (dom oranga som finns längs vägarna) *fy på mig* (få väl försvara mig och säga att jag hittade dom i väggrenen en sommar för två år sen) och så tar jag hjälp av två som håller dom på varsida om hästen..å så tömkör vi runt å så lite..sen har jag hjälp av två på varsida när jag väl sätter för vagn sen..just ifall något skulle hända...sen efter hand så gå medhjälparna länge och länge bak...efter hand tar jag bort medhjälparna, men precis i slutet när jag sitter i vagnen så har medhjälparen hästen i longerlina och så sätter sig denna...osv.

Så gå långsamt fram...man har igen de senare genom en stabil häst.

Hej!

Nej naturligtvis kan du inte "sätta för" och tro att det ska gå bra!
Ta hjälp av kunniga och erfarna personer och kör in hästen på nytt!
Läs böcker! Så att du med 100% vet vad du ger dig in på!
Körning är farligare än att rida och om det är barn med i bilden vill du väl ha en så säker häst som möjligt!
Du måste ha en bra sele, en komplett bröstsele är ett bra val.
Titta på equilex. Inte en travsele eller en bröstsele utan draglinor och baksele:
420232.jpg
.

En bra sele:
• Draglinor
• Baksele
• Bred däckel
• Snabbkoppling på skakelögglan
• Gärna nylonförstärkt och mjukt fodrad

En fyrhjulig vagn är inte lika stötig; alltså skönare för häst o kusk.
PixDOflakvagn02.JPG

En bra rockard:
• Högbyggd modell - bra sikt
• Stabil och säker
• Bra fjädring
• Svängel och bakselefästen
• Rätt avvägd - inte fram- eller baktung.

Anders Eriksson har gjort tre häften om körning som är värda att köpa!
Här kan du köpa dom!

Mvh Lisa

Tack för ditt svar! Jag har en liten bok här hemma som handlar om körning som jag läser endel.

Givetvis vill jag att han ska bli säker så jag kan ha barnen med mig.

TRodde inte heller att det bara skulle gå att spänna för men tänkte att grunderna finnas där ju iom att han redan är körd så att säga.

Hehe, klart du kan spänna för honom, men hur det slutar är svårt att säga.
Har DU travtränat honom?

om inte, så kan du ha fått en häst på halsen som inte är INKÖRD enligt skolkörningen. Det betyder att han inte står still, inte vet vad halt betyder, och knappt kan svänga :) Har du tur så har du en kille som kan stå still, som travar lugnt och stannar när du ber honom.

Mitt råd får oxå bli: Kör in på nytt, ge det en månad eller två, var alltid två och sätt inte upp ungar förrän till midsommar!

Fråga gärna om det är nåt du undrar, tex över utrustning eller körkommando etc.

mvh jenny

:o Nä det är inte jag som travtränat honom. Givetvis kommer han få den tid det tar och jag kommer inte ha med ungarna förrän det känns riktigt ok. :crazy: Vilket det kanske aldrig gör. :)

När han rids kan han stå still vid uppsittning, göra halt när man ber honom och trava lungt fast det är ju inte riktigt samma sak.

Just nu känns det som jag undrar över allt. Vilken är tex bästa selen för att köra tex rockard????

om inte, så kan du ha fått en häst på halsen som inte är INKÖRD enligt skolkörningen. Det betyder att han inte står still, inte vet vad halt betyder, och knappt kan svänga Har du tur så har du en kille som kan stå still, som travar lugnt och stannar när du ber honom.

Du är inte riktig!!!

Vilka jäkla kameler har du kört inom travet egentligen!!!!????

Skulle en travare inte veta vad halt eller stå still betyda så är det ju ruskigt svårt att TÄVLA med dom..Och vad gör du i voltstart när du ska SVÄNGA!!!??

Men håll du dig till din avdankade hetsiga travare, viken tydligen har varit helt felinkörd av nån nisse som vill kalla sig travtränare.. som du SKOLKÖR så fint i paddocken...:mad: :devil:

Till trådskaparen;
Jag förstår inte riktigt...du har en häst som är körd i flera flera år!
Varför börja om med tömkörning osv INNAN du vet om ni har problem eller inte???:confused:

Spänn du för din vana körhäst, men ta givetvis hjälp med dig om du är osäker.
Du kommer säkert upptäcka att både du och barnen kommer få mycket glädje av honom som körhäst UTAN att krångla till det en massa!:love:

Jag nöjeskör min travare som var travtränad tidigare. Jag använder en rockard med mopedhjul (alltså lite tyngre än tävlings) och till den har jag en travsele med en bred långbrösta. Bröstan har en bred bröstdel och har långa draglinor som man snurrar runt skackeln och fäster ca vid folstöden, dom hjälper till att dra rockarden så att det inte bara är selen som drar. Travselen jag har har skackelremmar, säkerhetsrem (är vad det låter, omex skackelrem eller gjorden går sönder), sen har jag använt en slagrem (fästes i skalmen, över hästen strax bakom hästens högsta punkt (vid korset) och fäster i skackeln på andra sidan) den är för att hästen inte ska kunna sparka bakut och kusken bli skadad. Sen finns det även en resgjord ( fästes i skackeln framför bakbenen en bit (30-50 cm), går under magen och fästes i andra skackeln) den är för att hästen inte ska kunna stegra.
Alla dessa hjälpgjordar (slag/resgjordarna) kan ställa till en del också om hästen inte är van att ha dom. Du får prova dig fram. Varför inte ta kontakt med personer i hästens tidigare liv och fråga hur hästen har funkat att köra, vilken utrustning han haft på sig, slog han , reste han sig, mm. Det kan vara bra att exv INTE använda samma typ av bett som han har haft på travet mm.

Lycka till!

Hm jag har oxå kört travtränad vbl och det var bara att hänga med :eek:
Han svängde ju iof när vi rundade stallhörnet och stannade när vi kom in i stallet. Gällde att sikta bra från början i dörrhålet. Att hinna stanna, backa och ta ut svängen ännu mer var det inte tal om :D

Det finns hästar till allt. En del som ovan och andra helt utmärkta körhästar!
Det finns oxå olika temperamet på hästar, en gång såg jag en tittig, nervös och bakrädd ardenner! Lite småkul att se en ardenner takta och inte stå slöa som dom brukar hehe...

Men för att vara på säkra sidan så är ju lite inkörning på nytt bäst!

/Lisa

Pigga ardenners..har ridit in en ardenner som gjorde utmärkt piaff och passage bara man kom utanför gården :) Snygg var hon med. Den enda häst jag suttit på som gjort skolor sådär, så det var en upplevelse. Visserligen för att hon var ett nervknippe men ändå.

Bästa trådskapare.
Om du vill ha goda/bra tips på hur du skall gå till väga så skall du inte vända dig hit.
Här har alla olika syn på precis allt. Det den ena tycker är toppen kastar den ander skit på. Så enkelt är det. Jag kör alltid med loka. Endel tycker synd om hästens nackkotor, en tredje kör med travsele på sin ardenner. Ja, du förstår säkert vad jag menar. Sedan så finns det dom som TROR att dom är proffs här inne och kommer med sina sk. goda råd bara för att dom tror att dom KAN OCH VET ALLT. Så vill du ha ett bra tips från mig så gör vad du själv tycker att du och hästen är mogen för och skynda långsamt.

*kl*

Tack för alla svar. Nu kommer det bli som så att jag fortsätter tömköra ett tag till. Lite pga en skada oxå.

Sedan kommer jag förmodligen testa med en bröstsele och rockard först eftersom jag har möjlighet att låna dessa grejer. Fungerar detta och vi båda tycker det är kul kommer jag köpa en loksele och köpa mig eller bygga en tvåaxlad vagn så hela familjen får plats.

Jag vill tacka för allas råd och som vanligt är det givetvis delade meningar om vad som är bra och inte bra här på Buke. Därför gör jag som vanligt och tänker över allas råd för att sedan ta till mig det som passar med mitt synsätt och min häst. :)

Trygg skrev:
Till trådskaparen;
Jag förstår inte riktigt...du har en häst som är körd i flera flera år!
Varför börja om med tömkörning osv INNAN du vet om ni har problem eller inte???:confused:

Spänn du för din vana körhäst, men ta givetvis hjälp med dig om du är osäker.
Du kommer säkert upptäcka att både du och barnen kommer få mycket glädje av honom som körhäst UTAN att krångla till det en massa!:love:

Kanske för att han inte är körd i flera flera år utan sammanlagt 1 år med ett uppehåll på 7 månader efter 6 månader.

Kanske för att jag inte vill ha problem och tycker det är onödigt att gå för fort fram samt att jag faktiskt under hela tiden jag haft honom kombinerat ridning och tömkörning för att jag anser att det är ett vettigt träningssätt.

_L_ skrev:
Hm jag har oxå kört travtränad vbl och det var bara att hänga med :eek:
Han svängde ju iof när vi rundade stallhörnet och stannade när vi kom in i stallet. Gällde att sikta bra från början i dörrhålet. Att hinna stanna, backa och ta ut svängen ännu mer var det inte tal om :D

Det finns hästar till allt. En del som ovan och andra helt utmärkta körhästar!
Det finns oxå olika temperamet på hästar, en gång såg jag en tittig, nervös och bakrädd ardenner! Lite småkul att se en ardenner takta och inte stå slöa som dom brukar hehe...

Men för att vara på säkra sidan så är ju lite inkörning på nytt bäst!

/Lisa

:bow: :bow:

Fast man får ju bra hålvana när man ska sikta på dörrhålet i stallet. :)

åke skrev:
Bästa trådskapare.
Om du vill ha goda/bra tips på hur du skall gå till väga så skall du inte vända dig hit.
Här har alla olika syn på precis allt. Det den ena tycker är toppen kastar den ander skit på. Så enkelt är det. Jag kör alltid med loka. Endel tycker synd om hästens nackkotor, en tredje kör med travsele på sin ardenner. Ja, du förstår säkert vad jag menar. Sedan så finns det dom som TROR att dom är proffs här inne och kommer med sina sk. goda råd bara för att dom tror att dom KAN OCH VET ALLT. Så vill du ha ett bra tips från mig så gör vad du själv tycker att du och hästen är mogen för och skynda långsamt.

:bow: :bow:

åke skrev:
Bästa trådskapare.

Betyder detta att du lämnar körforumet?

Jag vet att behovet av detta körforum är stort, det märker man på frågorna. Synd att inte alla kan komma överrens om att standardutrustning är bröstsele/loksele med svängel och baksele. Ska det vara så svårt att inse och samsas om?

Har du några lösningar åke om hur man ska berätta det för folk utan att göra dem upprörda över att de måste lära sig något nytt, satsa pengar och ta hjälp av erfarna personer?

Jag har privat korrespondans med många som tröttnar på tjabblet, och väljer att pm:a istället. Det är trist, eftersom mångas erfarenheter är viktiga. Det hade varit mycket roligare om folk kunde vända sig hit utan att ta del av "vårt" bråk sinsemellan. Vad är det som gör dig så upprörd egentligen, vad är det för fel på mina inlägg jämfört med dina? Ska alla svara "gör som du vill-lycka till, hoppas hästen överlever" Får du skav-köp ludd. Ont i ryggen-sitt på en kudde?
Den nivån vill jag iallafall att körningen ska komma bort ifrån.
Körning går under Tävlingskategorin, och därifrån borde man utgå.

Jag hoppas du stannar kvar åke, och delar med dig.

// mvh jenny

Klart att åke stannar. Här ger vi oss inte så lätt. Men det är ju så att endel pekar på att man MÅSTE ha draglinor tex och baksele ALLTID. Jag frågar igen. Varför skall jag ha draglinor på min fössing tex? Dom skacklarna vi andvänder oss av är byggda på att sådant vis att en svängel är helt enkelt onödig. Varför skall jag ha baksele när vi saxar i skogen eller drar med en domänkälke? Kan du svara på dettta Snigelfarmor så blir jag mer en glad. Ja du, jag kommer att jubla av glädje.....

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
1 210
Senast: ameo
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka