Inkörning

Zelda_83

Trådstartare
Tänkte fråga om det är någon som vet när man kan köra in en häst?

Har två hollänska halvblod som jag skulle vilja köra in och ha som parhästar i framtiden. dom är nu 1 år vardera. Så jag undrar när man kan köra in dom och när man kan köra dom som par?

Sv: Inkörning

Du kan börja markarbeta och tömköra lite försiktigt redan nu, ju tidigare dom börjar lära sig alla kommandon ju bättre sitter dom sen. Själva inkörningen tycker jag du ska vänta med tills dom är minst två, sen är det ju alltid olika från häst till häst när dom är mogna så det är egentligen omöjligt att svara på, det vet bara du som känner hästen. Se till att dom är säkra att köra ensamma innan du sätter ihop dom som par.

Ja jag svarar som du:
Börja redan nu med att köra lite försiktig tömkörning och lättare övningar.
Men själva inkörningen hade jag tagit vid ca 2-2,5 år.

Min är ett år (halvblod), och han har börjat köras in! Rådfrågade flera veterinärer + stuteriägare innan jag tog beslutet. Vet. sa att det ABSOLUT inte var några som helst problem att börja m. inkörningen NU. Det kan bara bli BRA! De önskade att fler gjorde så med sina "halvblod". Bra sätt att bygga upp lite muskler inför inridningen vid 2½- 3-års åldern. Naturligtvis ska man inte överbelasta sin unghäst, utan det ska ske med sunt förnuft!:D

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
443
Senast: Pegasus63
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej, Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som är duktig på träning av åsnor som bor i Skåne. Har två ston på 2 år och drömmen är...
Svar
0
· Visningar
497
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
336
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18