Inkörning

F

Frippe

Hej har en ardenner vi har gjort mycket med honom så som dra stockar ha daglinor ha skakelrede mm. Men när vi skulle sätta på vagnen så gick det inte alls? Han har blivit tömmkörd länge med detta vi jobba i skogen och allt men det går inte att sätta för vagnen;( någon som har något tips att ge?

Sv: Inkörning

Han blir rädd och springer iväg med vagn har hänt en gång sen har vi inte vågat testa igen. Han lugnande sig efter ca 1-2 min. Då stannade han med vagnen.

Mer förberedelser, gå tillbaka ett par steg och börja om. Uppenbarligen är han inte redo för vagn än. Kör mycket med skakelrede och träna svängar så att han blir van att det tar i när han vänder, och att ha saker bakom sig som låter och skramlar. Ta det försiktigt bara!

Har du möjlighet att ta honom bredvid en van körhäst, så får han titta och bekanta sig med vagnen i lugn och ro.

Precis!

Jag tycket du övar vidare bara. Ha tex två lösa skaklar bakom som hästen drar som "slår" emot benen lite när den svänger åt båda hållen. Lyft upp dom och korsa så trycket det på rumpan oxå. Allt både i skritt och trav och stillastående då:)

Och om du inte har någon körhäst att gå brevid så häste. Får bekanta sig med vagnen kan du ju be din kille eller något att dra vagnen nära hästen medan du går med den:)

Det kommer att fixa sig!

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 596
Senast: Milosari
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
497
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 410
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 095
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar