Inkörning

Kilauea

Trådstartare
Jag kommer eventuellt få köpa min fd medryttarhäst, en d-ponny valack född 1996.
Min fundering är, kan man köra in en så pass "gammal" häst? Hur går man till väga?
Finns det några bra böcker om inkörning?

Hur mycket kan en häst dra? Det här är en kille som är precis på gränsen C/D-ponny, Tanken är väl lite om sambon, som är för tung för att rida honom med sina 85 kg, skulle kunna köra honom så småningom och bli delaktig i hästen han med.

Sv: Inkörning

Åldern på hästen spelar ingen roll, det är om individen är lämplig som körhäst som är det viktiga.
Det finns bra böcker, bland annat Ridsport säljer nån. Det är en bra ide att läsa på, men köra in hästen bör ni inte göra om ni inte har gjort det förr. Är man oerfaren så satsa på att ta kunnig hjälp, det vinner alla (inkl säkerheten) på i längden. Hästen kan utan bekymmer dra din sambo sedan! Lycka till!

Men visst bör man kunna börja med tömkörning själv, om man läser på. Eller räknar du det som inkörning?

Toppen, då håller jag bara tummarna att ägaren inte ångrar sig om det här köpet oxå...har redan hänt en gång.

Ursäkta det sena svaret! :o

Tömkörning är jättebra att börja med och inga bekymmer att göra själv.
Det är bra som omväxling även för hästar som inte körs/ska köras.

Det jag räknar till inkörning är när man börjar med linor och skaklar, alltså mer än bara du (ev medhjälpare),selen och hästen. :)

Håller tummarna för att köpet blir av!

Åldern på hästen spelar ingen roll, det är om individen som avgör.
Lycka till!

Svarar alla:
Köpet blev inte av, igen, av olika anledningar :(
Men oavsett så kommer det bli häst förr eller senare och då är det bra att veta att jag kan börja med tömkörning själv.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 585
Senast: Ajda
·
Gnägg Detta är inte en annons! Mer fundering på vad jag ska leta efter. :) Jag har två barn, födda 2014 och 2016. Äldsta dottern avgudar...
Svar
16
· Visningar
2 100
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 214
Senast: Alexandra_W
·
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka