Sv: inkörning med kratta och borste
men om dina grannar är körkunniga, kan du inte få låna någon sele av dem?? Samt få lite tips och råd!
Jag började på tömkörning/inkörnings kusr en gång i veckan när min kuse var 2 år, just för att hon skulle vänja sig vid att åka transport regelbundet, träffa andra hästar, samt bli tränad från marken.
När vi komm så långt i tömkörningen att hon var redo att dra saker efter sig, så fick jag låna en sele av min tränare!
Och min pålle fick dra både det ena och det andra, blev "slagen" på benen av gummislangar m.m.
För att bla lära sig att acceptera att det är något som kan slå henne på benen.
Fast denna pållen är kol lugn i huvudet, så hon byrde sig inte om vad tränaren hittade på med henne.
Men det är mkt viktigt att inte ha för bråttom att spänna hästen framför vagnen, utan att man lägger tid på grund jobbet!
Jag hade aldrig själva kört in en häst själv utan kunskap första gången, då det är så mkt att tänka på!
Grunden på min häst, plus hennes fina psyke har gjort att nu när jag har fått ett ryck (förutom tolkningarna med kälke på vintern) att börja köre henne på riktigt, inte har haft några problem alls med henne. Jag repeterade lite övningar, backade mellan bommar på marken. Sedan så var det inga problem att backa hon in mellan skaklarna till vagnen.
Vagnen har hon nu dragit ett flertal gånger ( i skritt och trav), med mig gåendes brevid. I väntan på att min sele ska komma (som kommer om 3 veckor) och förhoppningsvis så har jag även hunnit skaffa en svängel till dess!
Jag kommer sedan till att köra hon hemma, men även träna för en körkusk en gång i veckan. Då jag är nybörjare inom körning så behöver jag ju mkt hjälp av kunniga människor!
Så jag rekomenderar dig att leta upp någon som kan träna/hjälpa dig att få en bra inkörning för din häst!