inkörning med kratta och borste

Welsh

Trådstartare
Idag tömkörde jag barnens lilla WM sto. Hon har tidigare gått med linor så idag bestämde jag mig för att ta steget ut och pröva skackel. Man tager vad man haver, tog en kratta som ena ungen fick hålla i samtidigt som hon höll i skackelremmen. Krattan låg mot marken så vi passade på att kratta stallplan samt vänja henne vid oljud, gick som en dans. Då detta är en liten ponny så räckte den till gått o väl i längd. När vi gått ett par varv så tog vi borsten och höll på andra sidan. Älskar dessa små ponnier som är så lätta att hitta ideer till. Skulle aldrig gjort så första g¨ången med skakel till cobbarna men med denna lilla var det så självklart att allt gick bra. Innanhar jag tömkört och låtit pisken ligga mellan bakbenen utan att hon brytt sig. Vad tror ni, har jag en ny körkompis på g efter Pelle???? :love:

Ja, det gäller att var fyndig.
Själv använde jag mig av en vanlig skakel när jag skulle vänja mitt halvblodssto vid ljud och beröring.
Satte en rem i hålet på skakeln som man spänner fast i selen och tog den över axeln som en axelväska...
Sen gick vi ut och promenerade ,jag och hästen med skakeln mellan oss.
I början gick hon mest på tvären och sneglade på den där saken som släpade mellan oss, men efter ett par gånger var den helt OK, och hon promenerade bredvid mig som vanligt.
Tillslut brydde hon inte sig ens, när den tog i henne heller.
Ja, vad ska man göra när man inte har tillgång till hjälp när man ska träna...

Ja visst är det kul att vänja hästarna vid olika saker så länge de inte sitter fast i dem :)

Igår gick vi vidare med att sätta på vagn, eller rättare sagt jag spände för gubben på utsidan av vagnen och ponnyn mellan skaklarna (lös). Gick som en dans. Vad är en vagn med tysta hjul när man kan dra krattor på grusgångar.........

Samma här :D
Hade tränat med diverse låtande saker innan vagnen spändes på. Hon verkade bara tycka att det var skönt att det blev tyst... :)

Idag fortsattes terrorn :D vi lät henne dra sladdningsgallret på volten, först så var det lite konstigt men när hon gått 4 m och insätt att det var hon som skulle dra det tunga så brydde hon sig inte. Gick 2 diagonaler då gallret är rätt så tungt. Ibland är det riktigt roligt att köra in ponnisar :cool:

Sv: Re: inkörning med kratta och borste

spinner vidare här pa tal om inkörning.

jag är så less på att rida just nu så det är inte klokt. har en väldigt tjusig leverfux som jag tror skulle göra sig bra framför en vagn. som ett komplement till ridning, jag skall inte sluta helt, men vill göra något annat ibland.
jag har kört lite själv men är inget proffs, inte ens amatör. :D

men jag vill! det är så himla kul. jag har varken sele eller vagn. har tömkört hästen ifråga i 3 år så det kan han utan och innan. det enda hjälpmedel jag har utom tömkörningsgjorden är en tolksele.
ni pratar om kvastar och annat no problems - men hur fäster jag den på bästa sätt i en tömkörningsgjord? eller finns det några anda käcka sätt på hur man börjar.

obs obs. jag är alltid själv. någon dag i vekcan är vi 2 som grejar med hästarna. mina grannar är mycket körkunniga men vi har inte samma tider så att säga, kan inte begära att dom skall hjälpa mig (även om det är dom själva som fått mig på dessa tankar)

hur ska jag börja - vill sätta fart med en gång!!

Sv: inkörning med kratta och borste

Börja att gå brevid honom med en borste eller kvast i handen mellan dig och honom. Sätt inte fast något!!!!
När du har sällskap så kan du alltid sätta på tolkselen och låta honom bli bekant med tolklinorna. Se då till att någon finns framme hos honom som ett stöd.
Ida körde vi in en vinter. Hon gick först med selen och draglinor. Sen drog vi en pulka i ena handen bakom oss när vi tömkörde så hon vande sig vid ljudet. När hon var helt trygg med ljud bakom sig och inte brydde sig om draglinorna så satte sig Fredrik i pulkan och höll i linorna (tolklina!) medan jag tömkörde som vanligt. Tyngden berörde inte henne ett dugg. Vi hade dessutom gjort ett bra förarbete så hon var van vid linorna överallt runt bakbenen så ifall Fredrik skulle vara tvungen att släppa så skulle det inte vara någon katastrof.

Varför inte BÖRJA med att skaffa åtminstone en rejäl sele? En tömkörningsgjord kan du ju inte fästa något i. Fastnar "skakeln" eller vad du nu använder rejält i något på marken, och hästen rusar på framåt, så dras gjorden bakåt och hamnar i hästens ljumskar och du lär få se på en rodeo värre än värst om du har otur!

Ska man köra ska man ha ordentliga grejor - annars är det farligt att hålla på, och du kan skrämma hästen så den blir bakskygg för all framtid.

:banana:

vet jag inte om det överhuvudtaget kommer att fungera så känns det ju surt att lägga pengar på en sele. givetvis krävs det en sån för att köra, helt i farstun är jag ju inte! men just nu har ingen, fattig är jag också och fram till den dagen jag står där med en komplett utrustning så vill jag ha kunnat göra något på hemmaplan själv. det där med tolklinor lät bra så det ska jag pröva, skall alltid ha med mig kvasten till hagen vid in- och utsläpp och oxå för den delen.

lite kan göra mycket. :D

(vänta bara, snart kommer trådar här om vad för sele som är bäst/snyggast mm. kan inte begreppen alls. vagnar är en djungel.)

men om dina grannar är körkunniga, kan du inte få låna någon sele av dem?? Samt få lite tips och råd!

Jag började på tömkörning/inkörnings kusr en gång i veckan när min kuse var 2 år, just för att hon skulle vänja sig vid att åka transport regelbundet, träffa andra hästar, samt bli tränad från marken.

När vi komm så långt i tömkörningen att hon var redo att dra saker efter sig, så fick jag låna en sele av min tränare!
Och min pålle fick dra både det ena och det andra, blev "slagen" på benen av gummislangar m.m.
För att bla lära sig att acceptera att det är något som kan slå henne på benen.
Fast denna pållen är kol lugn i huvudet, så hon byrde sig inte om vad tränaren hittade på med henne.

Men det är mkt viktigt att inte ha för bråttom att spänna hästen framför vagnen, utan att man lägger tid på grund jobbet!

Jag hade aldrig själva kört in en häst själv utan kunskap första gången, då det är så mkt att tänka på!

Grunden på min häst, plus hennes fina psyke har gjort att nu när jag har fått ett ryck (förutom tolkningarna med kälke på vintern) att börja köre henne på riktigt, inte har haft några problem alls med henne. Jag repeterade lite övningar, backade mellan bommar på marken. Sedan så var det inga problem att backa hon in mellan skaklarna till vagnen.
Vagnen har hon nu dragit ett flertal gånger ( i skritt och trav), med mig gåendes brevid. I väntan på att min sele ska komma (som kommer om 3 veckor) och förhoppningsvis så har jag även hunnit skaffa en svängel till dess!

Jag kommer sedan till att köra hon hemma, men även träna för en körkusk en gång i veckan. Då jag är nybörjare inom körning så behöver jag ju mkt hjälp av kunniga människor!

Så jag rekomenderar dig att leta upp någon som kan träna/hjälpa dig att få en bra inkörning för din häst!

Skoj!
Jag tror faktiskt att jag ska ta mig en kratt-promenad med min icke körbara fjord imorgon.
Han var tydligen med om ett lite mindre lyckat inkörnignsförsök i sin ungdom på Gotland.
Nu går han äääntligen att tömköra och longera.
Igår och idag har jag varit ute och promenerat med draglinor och en skramlande plastback fastsatt i den ena draglinar.
I början dansade han väldigt mycket och det var skitläskigt tyckte han. Men idag så gick han till och med me på att draglinorna kunde gå mot hans ben, till och med mellan benen! :eek: :banana:

JAg tror inte att den herren någonsin blir en körhäst, men det är ändå kul det lilla som går och han verkar må bra av lite sån stimulans i mellanåt.
Förhoppningsvis ksnake vi åtminstone kan tolka på skidor efter honom innan vintern är slut. :idea:

Så imorgon ska vi gå med kratta, undrar om den kommer att få vara hel :D eller om jag får köpa ett nytt skaft.

det är jätteskoj!!
min är väldigt bakskygg men nu har jag gått i en vecka med mina hinderbommar på släp med oss, jag håller grimskaftet i vänsterhand och bommen i högerhanden så att den hamnar mellan mig och hästen. han var mycket suspekt från början men nu är det ok att bommen vidrör honom vid sidan ibland, han tycker fortfarande inte om när den kommer emot bakbenen som den gör vid svängar, men det löser vi nog inom kort!!

Så brukar jag också göra men glöm för all del inte andra sidan också! Det känns lite ovant att leda på "fel" sida men det går.

att leda med fel hand är det minsta problemet. han han är van vid att åka på show eller göra sit gill inför fotografer och då har jag alltid högerhanden fri för att kunna pilla honom i magen så han höjer tjusigt på ryggen och knickar med nacken!! :D

nu kan vi bommarna, går nu med tolkselen helt på med linorna hängandes och slängandes bakom honom. det rasslar ordentligt men han bryr sig inte längre. linorna är så tunna så trampar han på dom går dom bara av så det är ingen fara. skall försöka fästa något tyngre bakom snart när jag får hjälp, målet är att sladda ridbanan :banana:

är det inte en sån med såna där stora grejer framme vid halsen som sticker upp liksom (hör bara vad okunnig jag är.... :o )?

usch dom är så fula, jag tycker det är snyggare med bröstsele, även om jag inte har en susning om hur funktionen skiljer sig selarna emellan. :crazy:

hörde med vår gårdsbutik idag, och hon sa att man då måste ha ett bakstycke också, det verkar mindre kul för min bakskygga häst...hur ska det gå. :p

När jag sladdar volten hemma så använder jag loksele med ryggstycke och svanskappa (inte baksele!) samt kedjor och ett stort galler. Skulle nog gå med bröstan med men då det blir tyúngt så tycker jag att lokselen är bättre. Bra att ha i skogen dessutom!

Jag fattar bara inte VARFÖR du ska köra när du verkar så totalt ointresserad av att lära dig hur man gör på riktigt?! Ursäkta, men ...
Har du ridit in en unghäst någon gång? Lät du bli att köpa sadel och träns då också, eftersom du inte visste om hästen skulle gå att rida eller inte?!
*undrar*
Ta reda på ordentligt hur man gör innan du sätter igång. Läs tex Elisabeth Hjortvids bok Att köra häst. Skaffa bra grejor - finns en hel del bra begagnat bland Bukes annonser - liksom hos Flobys Överskottslager.
Om du nu inte vill göra det för din egen skull, så gör det åtminstone för HÄSTENS!

:banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka