inkörning, fel, video

Sv: inkörning, fel, video

Den ser inte alls förberedd ut. Lite som att den inte vet vad som väntas av den.

Hästen verkar inte bry sig om sulkyn eller ha någon attityd alls. Den verkar snarare irriterad. Kör man verkligen in hästar med checkrem? Det har vi aldrig gjort. Och när vi hade den på unghästarna var den jättelång.

Om de tog bort den så kanske hästen skulle bjuda mer framåt och inte vara så irriterad.

Dessutom verkar det som om de sätter på den direkt från början innan uppvärmningen.

Men, men de kanske har en tanke bakom. Svårt att se sådant från ett filmklipp.

Aa, eller hur är det svårt, Jag satt o funderade lite grann på denna videon, gör de ngt fel? Eller är allt helt fel? Haha,svårt att vete, var därför som jag lade upp den här för jag vet inte vad jag ska tycka om denne filmen.

Hästen verkar inte bry sig om sulkyn eller ha någon attityd alls. Den verkar snarare irriterad. Kör man verkligen in hästar med checkrem? Det har vi aldrig gjort. Och när vi hade den på unghästarna var den jättelång.

Om de tog bort den så kanske hästen skulle bjuda mer framåt och inte vara så irriterad.

Dessutom verkar det som om de sätter på den direkt från början innan uppvärmningen.

Men, men de kanske har en tanke bakom. Svårt att se sådant från ett filmklipp.

När dom sätter på den utan uppvärmning så menar jag checkremmen och inget annat :D

När jag läste första inlägg så trodde jag att det skulle hända jättekonstiga saker på video men det gjorde det inte.

Visst verkar checken vara lite kortaste laget och själv skulle jag nog köra, om man kan, första vändan någon annanstans än mitt i massa stolpar och kablar som gå ner i marken men i det stora hela tycker jag inte att de var något speciellt. Detta är knappast första eller sista unghäst som tycker det känns konstigt första gången dra vagn med fet gubbe i jollen. :)

Jag tycker det ser ut som att hästen är satt för vagn för tidigt. När vi har kört in travhästar har vi alltid velat att de ska ha bjudning framåt och ta styrning, kunna tömköras själv utan några som helst problem. Beorende på individ kan det bli något skutt i början men de slappnar av på en gång. Denna ser bara irriterad ut precis som någon ovanför sa att hon inte vet vad som väntas.

Jag håller med övriga. Det verkar inte vara vagnen som är problemet. För många herrans år sedan hade jag och mitt ex verksamhet där vi körde in och tränade upp unghästar. Då lade vi tid på tömkörning. Man skulle kunna tömköra dem ensam (utan ledhjälp) och de skulle svara bra på hjälper och vara tillfreds med utrustningen. När vi satte i vagn var vi alltid tre. En i vagnen och två med lina på varsin sida av hästen. På det sättet hade man bättre kontroll och slapp hamna i den sits som tjejen på filmen där hon springer kors och tvärs framför hästen för att vara till någon hjälp. Men som sagt det var så vi gjorde och det gick bra. Beteendet på filmen såg vi nästan bara i de första tömkörningsrundorna.

Sen kan jag inte säga att de gör något speciellt fel på filmen. De gör på annat sätt än vad jag skulle gjort. Men fel behöver det inte vara. Kanske lite krångligare, jag vet inte.

Jag som aldrig kört in någon ren travhäst (vet därför inte om det är vanligt att man gör på det här sättet) men ett antal "vanliga" körhästar håller med om att hästen är irriterad över att huvudet sitter fast. Den verkar inte alls van vid den utrustningen utan protesterar genom att inte bjuda fram utan att tänka bakåt och kämpa emot.

Första gången vi tömkör har vi alltid en käk på just för att hästen ska bli van, givetvis är käken väldigt lång. När det väl är dags för vagn brukar vi ha slaggjord och käk, något kortare käk men inte så kort som på bilden, vi kortar den något hål bara för att den ska ha lite verkan om nu hästen får för sig något. Så har tränarna jag varit hos kört in deras hästar iaf. Vi tömkör alltid med öppet huvudlag, har hänt någon enstaka gång att vi kör in en häst med helstängt.

Man ser ju på videon att de kortar käken något hål, vilket jag tycker är onödigt då den inte verkar vara van kort käk. Hästen ser dock väldigt spänd och inte riktigt harmonisk ut med vad som sker bakom och bredvid den.

För mig personligen tycker jag som de andra att de verkar ha haft lite bråttom, lite för kort käk och lite vimsigt...
De unghästar jag har kört in har vi lagt ner mycket tid på tömkörning, drog med vagnen en liten bit innan vi spände fast den, ibörjan hade vi även den "lättaste" i vagnen för att det skulle bli så lite motstånd som möjligt. Av 15 unghästar den säsongen var det en som vi inte fick att fungera, vilket vi insåg redan vid tömkörningen och lämnade vidare till en kunningare inkörare.

Sen hjälpte vi grannen med en som verkligen visade attityd, bortskämd av ägaren och hade lärt sig att om man reste sig och gick till "anfall" mot den som höll i linan så släppte den förhoppningsvis... Det gjorde inte vi, alltså trövade den andra utvägar... Det var alltså innan vi ens satte på selen, den skulle börja med att lära sig gå framåt i grimma och grimskaft... Den roade sig med att slänga sig i diket och vägra resa på sig under några tömkörnings promenad, och kasta sig in bland träden osv men som sagt var den bortskämd och förstörd redan innan och efter rätt mycket arbete så började den uppföra sig med det tog tid och väldigt mycket tålamod.

*Kl

Jsg tycker hon var duktig. Det finns i mina ogon mycket att anmarka pa i videon men hasten sjalv tycker jag uppforde sig exemplariskt.
Det star i beskrivningen att det ar forsta forspanningen.
Saker jag hade gjort annorlunda.
* Vi slapper alltid vagnen pa backen nagra ganger innan vi spanner for. Blir hasten radd for ljudet av vagnen ar det betydligt battre att den inte ar forspand samt att ledaren star vid hastens huvud och stoder den dar. Vi trycker ocksa skalmen mot hastens sidor innan vi spanner for sa att den vet att det finns nagot dar.
* Kusken satte sig pa en gang i vagnen och dessutom "ratt". Maken gar alltid bakem och lyfter vagnen i svangar eller om hasten ev gar at sidan i borjan sa den inte behover fa skalmen i baken pa en gang. Nar han sedan satter sig sitter han damsadel sa det ar latt att komma av och hjalpa hasten genom att flytta vagnen.
* Third linen ar for spand. Hasten skall inte kanna tryck i grimman om den inte behover akut hjalp (springer sidvarts eller reser sig).
* Ledaren ar for langsam. Man ska kunna lasa hasten innan det hander sas. Ge hasten stod atminstane de forsta stegen och sedan vara dar for hasten nar den blir orolig (stannar, gar sidvarts, reser sig). Istallet finns det konstant tryck i linan och hon drar i den istallet for att ge hasten en vag att ga (mot ledaren).
* Platsen ar alldeles livsfarlig. Asfalt! Och sedan mellan stolpar och vajrar. Som att be om en olycka. Man kan inte rakna med att hasten tar styrning oavsett hur val tomkord den ar. Vi har alltid haft bra resultat av att vara pa en val markerad plats - grusvag eller bana. Det ar latt for hasten att se vart den skall ga och bjudningen blir da oftast lattare.

Angaende kaken. I nordamerika har jag aldrig sett en hast koras in utan kak. Denna var visserligen for kort for min smak. Sen ska hasten vara sapass van vid kaken genom tomkorning och selning (vi slapper vara losa i boxen tills dess det ar noll reaktion infor varje pass). Sjalvklart far man anda en viss del ifragasattande men det dar sag inte sarskilt val grundlagt ut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 819
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 296
Senast: Freazer
·
S
Hästvård Min häst hade en veckas feber i april 2019. Vetrinär var ute och tog prover men inget var positivt. Dock har sa vetrinären att proverna...
2
Svar
23
· Visningar
1 883
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar