inkörning av halvblod?

ameo

Trådstartare
Moderator
Ni som kör era halvblod, när brukar ni börja med inkörningen av dem? Jag vet att travhästar kör man in som ettåringar, dels för att de är lättare att rå på då :angel:. Men hur brukar NI göra?
Och hur mycket kör ni dem om de körs in tidigt?

Sv: inkörning av halvblod?

I skolan körde vi in hästar och då var de två. Vi jobbade med dem två-tre gånger i veckan och gick ganska fort fram. Det tog ca fem veckor sen satt vi i vagn bakom.
Sen åkte de ut på lösdrift och kom tillbaka när de var 2,5-3 och blev inridna.

Vi började med lättare tömkörning vid 1½ ålder på den förra vi körde in. Hade inte träns på henne, utan fäste tömmen i grimman. Så jobbades hon kanske nån dag i veckan, resten bara pyssel å promenader.
Men vid 2-2½ blev det allvarligare, jobbades mera intensivt, och köra släpa bl.a, å träns kom på ibland. Vid 2½ va det oxå dags att ridas. När hon va 3 sattes hon i rockard, med slagjord, vilket hon hade hela tiden fram till försäljning (4 år).
Hon kördes sen, från hon va 2½-3 år i rockarden ungefär 3 dagar i veckan, men inte särskilt hårt, skritt å lite trav, om 30 minuter, kanske mera nån gång.

Vi körde in våran vid 7-8 års ålder. Kan köptes som 6-åring, tömkördes en del och det var inga problem att spänna för sedan. Fast han är iofs ovanligt okomplicerad när det gäller allting.

Kör ju inte halvblod men svarar lite ändå :D
Har hört att man ska börja köra in ardennrar när dom är 3-4 mån så att man kan rå med dom :crazy:
Shettisar har jag kört in o en ardenner.
Så här brukar jag göra:
Börjar med tömkörning när dom är runt ett år, man vänjer vid bett (även om man med fördel kan tömköra i grimman första gångerna). Vänjer den vid selen och att den kan skrammla och att hästen succesivt ska kunna ha remmar överallt. Det brukar gå bra vid tömkörningen om hästen lärt sig röstkomandon före. Sen tömkör man ganska mycket (runt 20 min 4 grr i veckan) ett tag tills hästen kan det bra. Sen kan man själv släpa på saker när man leder hästen så att den vänjer sig vid skrammel. Sen kan man låta den vänja sig vid tex en plastslang till skakel innan den ska börja släpa på riktiga skaklar, ungefär i två års åldern.
Detta är aldrig fysiskt krävande så detta kan man ju göra med en ung häst. De saker hästen ska dra bör vara relativt lätta tills den uppnått 3-4 år.
När dom är inkörda är det "bara" att fortsätta köra tex 3-4 gånger i veckan, gärna nått annat kanske pyssel/umgänge med den unga hästen de andra dagarna.
Man kan ju börja på våren med inkörning sen låta unghästen på på bete och sen "börja om" på hösten. Om man inte börjar på hösten och är klar till våren/betet. Beror på hur hästen är, en livlig häst behöver mer tid är en sävlig.

/Lisa

Det var utförligt - fast jag är int eså intresserad av HUR ni kör in, utan när...
Själva inkörningen klarar jag nog av själv...

Jag kom på det en stund efter mitt inlägg fast då var det ju försent att ändra :p

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka