Inköp av åring...

E

Elemmírë

Jag står i begrepp att köpa unghäst, närmare betämt en åring. Jag har haft unghäst tidigare, den gången en på tre. Väldigt okompilcerad. Min fråga är nu som följer, när är det mest lämpligt att börja tömköra, jag tänker ha den som ridponny, men märkte på min förra häst att hon svarade mycket bra på tömkörningen och blev mycket mjukare och mer följsam. Kan man börja med det när dem är ett? Bara lite smått, fem minuter om då och då typ, eller ska jag vänta tills hon blir två? Har fått en massa olika bud så jag undrar vad som stämmer... Man vill ju göra rätt från början...

GAH, känkner mig så osäker plötsligt... har haft häst i många år, men plötligt knner jag mig helt bortkollrad :crazy:

Sv: Inköp av åring...

Det beror ju lite på hur hästen är som individ, en del går att börja tömköra lite försiktigt redan som åringar, medan en del måste vänta till 2-3 års åldern. Men du kan ju prova dig fram lite, om det känns bra är det säkert inga problem att tömköra försiktigt lite då och då i tidig ålder.

Jag tycker du kan börja nu. Bara man tar det lugnt Jag har två st 1 åringar vi har promenerat lite i grimma och ska snart ta på tömkörningsgjorden på våra promenader osv.
Hittade även en trevlig bok på Hööks som jag tror heter Unghästar som verkar ganska bra med tips och så och lite när man kan göra saker med hästarna.
Men man får ju ta det i den induviduella hästens takt. Alla är ju olika.

Lycka till

Jag ska börja tömköra min åring nu.
Som Xita skrev så är boken unghästar suverän, men köp inte den på hööks för överpris utan beställ den på internet.

Tack för alla svar!!
Jag får se hur hon reagerar:) Det löser sig nog...

Var inne på pricerunner nu, man kan få boken för 161 inklusive frakt, det tycker jag är ganska mycket billigare än på hööks där den kostar 249 utan frakt...

Liknande trådar

S
Träning Jag har en fyra årig ridponny som jag haft sedan han föddes. Jag började sadel och träns vänja honom tidigt och när han var tre började...
Svar
4
· Visningar
1 201
Senast: Leteng
·
P
Träning Min 4-åring som reds in för ca 10 månader sen har alltid skött sig utomordentligt bra när han har ridits. Både jag själv och min...
Svar
16
· Visningar
2 016
Hästmänniskan Hej! ( om tråden ligger fel kan väl moderator vara snäll att flytta den?) Nu har jag velat länge om huruvida jag skulle skriva en tråd...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 511
Senast: Jazzper
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 800
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar