• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mårran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 591
M

mårran

I går var jag med min häst på klinik för att kolla några utväxter på henne. Det är inkar som hon har och dom ska behandlas genom att man ska spruta in vaccin i inkarna som då ska skrumpna ihop och förhoppningsvis försvinna.

Min fråga till Er är om någon här har erfarenhet av detta fenomen och om era hästar har blivit behandlade på samma sätt och blev dom i så fall kvitt sina problem?

Sv: Inkar

Min fjordis hade en stor ink på skapet. Vi knöt ett snöre runt den och då försvann dem men komm tillbaks och blev större. Till slut sövdes han och det opererades bort 3-4 stycken inkar. Detta var ca ett år sedan och det finns inga teckan på att de skall återkomma.

/Linda
www.hovar.com

min häst fick två inkar efter sommarbetet då han var två år. En på höger "kind" och en på halsen på vänstersida. V tog ut veterinären men hon ville bara låta dem vara, de var små ca 1cm i diameter. Vi knöt snören runt dom och efter ca 1 vecka trillade det bort. Dom har inte kommit tillbaka. Nu är han fyra år.

Tack för era svar.
De inkar som min häst har kan inte opereras bort eftersom det är så stora blaffor som sitter på benen och det finns inte tillräckligt med skinn sen för att det ska kunna läka. Därför skulle vi prova det här med vaccinet.
Man kan inte heller knyta snöre om för dom står inte ut som man är van att se inkar det är som platta förhårdnader med lite knottror på.

Jag fortsätter att vänta på svar från någon som har gjort samma sak som min häst ska göra.

Min systers häst har blivit behandlad med vaccin insprutat i inkar. Det är flera år sedan och inkarna har inte kommit tillbaka. Dock fick hon en ordentlig lokal reaktion av vaccinet med ett stort ödem som tog lite tid att gå bort.

En kompis till mig var in på klinik och dom frösbort inken och den har inte kommit tillbaka.
Lät konstigt men det var så i alla fall :O)
Frysnings sätt i stället för att skära bort tydligen.

Jaha det låter ju bra, då finns det hopp för min pålla också. :)

Det verkar ju enkelt och bra men dom nämnde inte det alternativet, kan ju ev. bero på att dom är så stora jag vet inte.

Patsy har inkar, i somras hade hon en ful som satt på utsidan av ena frambenet. Den snörde jag av med tagel från hennes svans och den ramlade av dagen efter (!) och det läkte utan komplikationer. Sen har hon en på käkbenet som inte går att snöra av pga formen, den får vara så länge den inte blir större eller tills jag åker till klinik för någon annan anledning (alt nästa gång vi kollar tänderna på henne). Sen har hon två små mellan frambenen men de stör in heller så de får också vara ifred.

Veterinären får såklart titta på dem med jämna mellanrim men eftersom de inte är i vägen så får de vara.

Tack för svar. Jag tänkte bara tipsa dig vad veterinären sa till mig.
Eftersom vaccinet var slut och vi ska vänta på att dom får hem det. Då sa veterinären att jag inte skulle göra något med inkarna för ju mer man grejar och tvättar och smörjer desto mer stimulerar man så att dom börjar växa.
Så blev det för mig för jag ska sälja min häst och tänkte att nu sjutton ska skiten bort och jag satte igång att stvätta och smörja i tron att jag gjorde något bra men då började den ena som sitter i karleden att växa som sjutton därav att jag kom mig iväg till klinik. Annars har jag inte brytt mig så mkt men nu är det lika bra att behandla alla när dom ändå ska söva henne så blir man av med skiten.

Till Janta: Enligt veterinären så är det en godartad tumör som man får med virus men det smittar inte till andra varken genom borstar eller i hage. ENligt min bok "Håll hästen frisk" så har vissa hästar det i sig och ibland blossar det upp. Och att hästar som flyttar till en annan del av landet kan bli av med det då. Knepigt är det i allafall.

Ja nej jag pillar inget på dem, ingenting att pilla på så länge de inte är i vägen tycker jag. Eller blir jättestora.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
392
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
496
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 070
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka