Inkapslad benbit

Jochanda

Trådstartare
en häst med inkapsladbenbet hur stor risk är det att dom får ont av det och vad är egentligen en inkapslad benbit??
"vanliga" lösa benbitar kan man ju ta bort lätt men hört att dessa ska vara svårare, så vill veta emr o det och hur det fungerar.

Sv: Inkapslad benbit

DEn enda som kan ge något vettigt svar på det är sannolikt veterinären som sett rtg-plåtarna & ställt diagnosen.

självklart bara tänkte allämnt skillnaden på en "vanlig" och inkapslad det jag förstårr tä att det blir mycket svårare om den behövs plockas bort, men är det allvarligare elelr så att säga farligare emd en inkapslad än en vanlig.

Min hade både vanliga lösa benbitar och inkapslade. Vad jag förstod av veterinären var att inkapslade lösa benbitar var svårare att ta bort och att i och med att de är inkapslade ligger de där de ligger och irriterar inte leden. Så det gör inget att de är kvar. Så förstod jag det som.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
672
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 738
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar