Inkallningsträning

Sv: Inkallningsträning

Det handlar om hennes inställning till dig. Varför ska hon komma om hon inte har någon anledning.
Visst kan man träna med godis och leksak, men det rekommenderar jag bara för att lära in momentet. När hon kan det med "muta" tar man bort det och kräver att hon kommer även utan.
Men för att gå in i en kravfas på ett ärligt sätt krävs en hantering i vardagen som gör att hon ser upp till dig på ett positivt sätt.
Slarv och okonsekvens gör att hon inte har någon anledning att komma när du ropar om det finns något som hon hellre vill göra typ jaga eller springa fram till annan hund eller människa.

Tänk på att inkallning från köket till vardagsrummet också är en inkallning, bara att öva på.

Jag använder spårlina, eller vilken lång lina som helst, när jag övar inkallning utomhus, var ensam med hunden i början, ta inte med kompisen eller andra störande moment.
Kör inkallning från korta avstånd, befäst. Sen kan du öka avståndet, ta bort linan, kom ihåg att inkallning inte behöver betyda att man ska göra någont särskillt, ge en klapp bara och skicka iväg igen. För att sedan kalla in igen.

Själv använder jag aldrig godis för att höja motivationen, men det är helt och hållet en smaksak.

lär in att inkallning är störtkul, när du ropar händer det skojsiga saker. plocka sedan gradvis bort belöningen och lägg in krav. kommer inte hunden omedelbart får den transporthjälp och den är inte särskilt serviceinriktad.

har du en vek och osjälvständig hund kan du också lek kurragömma. d v s du ropar och sedan "försvinner" du. en hund som tycker det är obehagligt att vara själv kommer hålla bättre koll på dig i fortsättningen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 869
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama