Inkallningsdilemma..

Thelma

Trådstartare
jahapp.. grunden för att få hunden att komma på inkallning är att erbjuda något som är roligare än "friheten"!?

Och vad som är roligt är ju hemskt individuellt. Så långt är jag med..
Min unghund blir t.ex. lyrisk och ögonen går i kors på henne av lycka bara om man pratar glatt och ger henne en bamseklapp på huvudet när hon kommer och sitter fot.. så det är rätt lätt att få henne att komma. ((iaf så funkar det bra just nu(idag))

Men min äldre! Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra.. hon kommer inte utan springer omkring och letar MAT! ((labrador + halvruttna äpplen:crazy: )) Det är bara om hon inte har något bättre för sig som hon kan tänkas komma... MEN dyker det upp en lukt på vägen till mig, så kommer hon av sig..

Till saken hör att hon har börjat användas i jakt som eftersökshund.. + har även fått prova på att stöta hjort. Under jakt, när husse har bloddoftande jaktkläder på sig, så lyder hon KLOCKRENT! Kommer på dubbelvissning utan tvekan.

Måste jag gå i mina jaktkläder för att få henne lika alert privat? Hon är så otroligt nonchalant över mina dubbelvisslingar.. *blir galen*

Inte skäller jag på henne heller, för hon gillar inte hårda ord.. Jag försöker fokosera på att det ska vara värt besväret att komma.. Men trots att hon kan äta ihjäl sig annars, så är friheten att strosa runt, värt mer än mitt hundgodis..

Vad ska jag göra? :crazy:

Sv: Inkallningsdilemma..

Jag håller med dig till viss del.Grunden till inkallning är just att det ska vara roligt.
Men sen tycker jag att man måste införa en "kravfas", annars kan det bli så att inkallningen fungerar så länge det itne finns nåt som verkligen drar, och man därför blir lurad att man har en riktigt fungernade inkallning
(min pojkvän råkade förövrigt ut fö exat samma uptäckt i går...)
Hade det varit min hund, som "kan" inkallning men som förkt ta en rövare om det är nåt bättre än matte som lockar skulle jag faktiskt kuta ikapp å läsa lusen av.
Hur mycket det behövs beror ju på hunden i fråga - på din äldre kanske det räcker med att du muttrar till på henne.
Och efteåt så ger man hunden en ny chans att agera rätt - och berömmer givetvis!

Håller absolut med om krav-fasen.. Jag kräver att hon ska komma, men hon har blivit nonchalant.

Hon är "mattes hund".. hade det varit jag som förde henne på jakt, så hade hon lydit mig oxå.

Hur kommer man tillbaka till kravfasen? Springa och hämta henne alltså? Mer tips?

En bidragande orsak är även att min pappa skämt bort dem genom att ge dem godis HELA TIDEN... för INGENTING *galen*

Vi har nästan blivit osams.. han tycker hundar ska ha godis när de bajsat typ.. *sliter mitt hår*

Jag MÅSTE få honom att fatta att han ska låta bli det..

Thelma skrev:
En bidragande orsak är även att min pappa skämt bort dem genom att ge dem godis HELA TIDEN... för INGENTING *galen*

Vi har nästan blivit osams.. han tycker hundar ska ha godis när de bajsat typ.. *sliter mitt hår*

Jag MÅSTE få honom att fatta att han ska låta bli det..

Fast hundar brukar inte var adummare än att de skiljer på person och person.:idea:
Tex att få ligag i söngen hemma men inte hos hundvakten å likande brukar inte var anågra större problem.

Liknande trådar

Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 379
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30