Hambo

Trådstartare
Ena stoet har fått en ful ink precis bakom sadelstaden, den vätskar sig och blir större och större . Vi har aldrig haft en häst med det
Hur får man bort dom ?
Hej från Hambo

Sv: ink

Jag sökte på ink och har fått fram att det är en "Virusliknande tumör "
Kan tas bort med bla thujaolja, vad är det ?

Hej igen !

Hör med din veterinär. Det finns ett medel som heter Xterra som är väldigt effektivt. Det är också väldigt dyrt men en liten burk räcker väldigt länge om du skulle behöva behandla fler gånger eller har andra hästar med inkar.

A

Hör med vet. Är man där och pillar kan den börja växa okontrollerat.

Lycka till!

Enklast och säkrast är att operera bort den. Det kostar inte många kronor, är snabbt och smärtfritt och görs utan sövning. Då slipper du risken att den blir inflammerad och sprider sig eller ställer till med andra problem.

Normalt sett så försvinner inkar om man låter hästen byta miljö, men jag har ingen riktig koll på vilka miljöer som är bra och dåliga. Prova att kolla upp det om du får vidare problem med inkar.

Men som sagt, ett snabbt snitt av vet, och ett par dagars tvätt med jodopax så är snart du och din häst av med problemet.

Lycka till!

Tack för svar alla, kontaktar vet på måndag.
Vi kanske har pillat lite för mycket....:crazy:
Hej från Hambo

du kan försöka med vanlig vasselin,kleta in inken varje dag och ha tålamod för det tar lite tid en månad eller två men du kommer se att den minskar efter hand. fick själv detta rådet till min häst när jag bodde i belgien,hon hadde en jätte stor på bogen och nu tretton år senare har hon alldrig fått tillbaka den.har tippsat många i stall jag stått på med samma resultat.:) :):)

Jag satte en gummisnodd runt inken! Efter nån vecka ramlade den bort! och har inte kommit tillbaka på två år!
Min häst är även opererad för ink men efter ett tag kom de tillbaka så prova med en gummisnodd!!
Lycka till!

Kontakta veterinär så hän kan bedömma om det är lämpligast med xterra eller operation.

Nu skriver du ju att den sitter olämpligt, annars hade jag avvaktat ett år i alla fall för att se om den försvinner av sig själv.

Vi använder Xterra . Vi hade lite problem att få "plåstret" att sitta kvar .
Tjuvkikade lite i morse och den ( Inken ) är nästan borta !
Tack för er hjälp !

Mvh Hambo

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 415
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
582
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
638
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka