Penny_Lane

Trådstartare
Tror min häst har fått en masstillväxt av inkar.
Vad 17 kommer dom av?
Är det farligt? Det sitter en hel hög på sidan av skapet.. eller vad man kallar det heligaste...
Bör man kanske kontakta veterinär?? Eller läker dom bort av sig själva?

Kan det kanske va så att han inte fått inkar utan att det e ett virus som ligger latent i kroppen istället??

Sv: Ink

Jag red en häst som hade ink, och en i stallet berättade för mig att det inte var farligt, du ska inte ta bort dom. Dom rammlar bort av sig själv. Vet dock ej vart dom kommer ifrån.Dom ser ju inte så trevliga ut men försök att inte hålla på och peta på dom.

Hej
Ink är rått sä vanligt och anses inte farlig för hästen. Det ända veterinären kan göra med de är att operera bort de men risken är rätt stor att de återkommer. De är en godartad tumör som orsakas av virus. Det står om inkar i apotekets hälsoråd för häst. De rekomenderar i denna bok att man ska kontakta veterinären om de orsakar hästen besvär, sitter ivägen för seldon, sadlar, operera väck de, för exakt diagnos av de, genom hudprov. Denna bok kostar ca 50kr och är mycket bra.
Har med problem med ink på min nordis. Han har 2 mellan frambenen. Tyvärr så verkar ink vara jättesvårt att bli av med. Man kan operera bort de men risken är stor att de återkommer. Man kan knyta tråd runt de för då ramlar de bort så småningom, (men det är inte alltid lätt) :cry: . Risken är stor att ink kan återkomma. I apotekets hälsoråd för häst står det att man kan tvätta inken med nelex lösning för desinfikation. Hoppas du får andra bra svar ska hålla koll vill nämligen med ha svaret på hur man kan få väck inkar. Enligt veterinären så finns det inget att göra. Men har hört på ryktes väg att det ska finnas nåt man sprutar in i inken och att den dör ut på ett par dagar, men vet tyvärr inte vad det är för ett medel. Yrbin

Senast ändrad:

JAg vet inte om du syftar på att man kan spruta in vaccin i inkarna.
Min häst har fått den behandlingen tre ggr med två veckors mellanrum. Tyvärr verkar inte det ha någon effekt på min häst men veterinären sa att om det hjälper så är det det mest effektiva sättet att få bort dom.

Tycker du ska ringa vet. om det. Mitt sto har haft inkar, 2 små och dom opererade vet. bort, sedan brände han bort andra gången, och nu har dom varit borta och tror inte att dom kommer tillbaka. Ink är en slags tumör och ska tas på allvar även om dom är små, de kan precis som på människor vara godartade eller elakartade.

Senast ändrad av en moderator:

Hejsan! Har opererat bort Ink förut och vet sa att det kan komma tillbaka men oftast efter nåt år och då kan det behövas en operation till men sedan är dom oftast borta, är dom elakartad vet jag inte hur dom gör men antar att dom gör lika, jag chansade och det lyckades efter en operation och en bränning tre år efter, sedan var dom borta.

Lånar knapp

Hej!

Har en liten fråga om detta med inkar.. Har ett sto (skimmel, har hört att dessa drabbas mer av inkar, sant?) som har vad jag tror är en ink. Har aldrig varit med om detta förut så jag är lite osäker. Men har tänkt ringa vet då hon besväras så av flugorna som sätter sej på den "utväxt" jag tror är en ink. Annars stör den inte i övrigt. Men vad jag egentligen undrar över är vad det kostar att få den bortopererad? Måste detta ske på klinik och vet någon om det är billigare att åka till klinik än att ta ut distriktsvet?

Jag har mkt nära till en vetklinik och vet att där jag bor kostar det nästan 1000;- bara att vet kommer och konstaterar vad det är för fel på hästen, sedan tillkommer förstås kostnad för behandling.

Det kan hjälpa att smörja in inkarna med Thujaolja. Jag har testat det och inkarna har gått tillbaka på min häst.

Eftersom det är ett virus så finns det ju inte så mycket att göra än att operera om inken sitter illa till. Men inken kan komma tillbaka trots operation.

Till alla!
Såg att min gamla tråd vaknat..

Pratade med en veterinär på en tävlingsplats om inkarna. Han tyckte att jag bara skulle låta dom va o inte bry mej så mkt om att dom fanns där. Dom sitter bra till eller ja bro o bra.. i skapet o på magen. Han kommer nog alltid o ha dom tyvärr.. :cry: Synd på en så vacker häst. Men de finns nog alltid värre saker o oroa sig för.. :angel:

Inkar kommer av ett virus som kan ligga latent i kroppen, blir hästen nedsatt på något sätt ev. i immunförsvaret kan dessa blomma upp.

Man bör inte operera bort inkar (då kan de komma tillbaka i en elakare form)men det finns ett ört preparat som man kan smeta på ungefär som ett vårtmedel. man kan även ge hästen grapefruktskärn extrakt i mkt. liten dos för att bekämpa viruset. Har köpt Grapefruktkärnextraktet av vår equiterapeft.

Min häst har sin ink under magen den blev stor som ett litet plommon, för några dagar sedan sprack den och idag har han tappat den. det blev ett sår som ser ut som en krater, har bilder på det i telefonen. klippte rent i kanterna och sprutade på väteperoxid, nu får det vara ifred lite och torka, sen tänkte jag spraya på blåspray för att skydda såret. Såret är ungefär lika stort som en femkrona.
Inkar trivs om hästarna har surt ph värde också, detta är vanligt på lite äldre hästar. För att neutralisera surheten kan man ge vanlig äppelcidervinäger i fodret också.

mvh
ciaAn

Här kommer bilderna på den "bortramlade" inken:

ink1.JPG

bilden ovan är på ink-kratern, innan jag gjort något åt den, det är liksom lite konstiga kanter på kratern.

ink2.JPG

bilden ovan är när jag sprutat rent med väteperoxid och klippt rent lite i kanterna, samt klippt bort "navelsträngen" som inken hängde i och fick sin näring genom, den satt ju fast i skinnet också så klart.

ink3.JPG

Bilden ovan är en rengjord inkkrater med ett slags såpulver för att det vätskade sig så mkt och för att det ska torka upp.

Jag hade turen att komma och ta hand om detta direkt när han hande spräckt inken och den hade "ramlat loss", då är det alltid lättare att göra rent och fixa till eftersom kroppens endorfiner bedövar lite när det är "nyskadat". sen har jag en SNÄLL häst som ofta gör vad han blir tillsagd när det väl gäller och det underlätar.

Så här gjorde jag, det finns säkert andra sätt att behandla saker på. viktigast är att hålla rent och skydda.
Senare i kväll blir det blåspray på åxå.

Är det någon annan som har några fler inktips att komma med, så är det alltid välkommetmvh:bow:

"ört preparatet" jag skrev om ovan är Thujaolja, det hade någon annan redan skrivit om. Var får man tag i det??

mvh
CiaAn

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
606
Senast: Bamburine
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
720
Senast: ylvali2
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 675
Senast: Freazer
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 947
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka