Ink som gått sönder och blöder???

Alexandra_W

Trådstartare
Höll på att sätta andan i halsen bigtime när jag var ut och fodrade här. Lillens bakkotor var alldeles röda av blod, och jag hann tänka att shit han måste fastnat i staketet eller något och gjort illa sig rejält. Började kolla men hittade inget sår etc, men såg att han slog med bakbenen mot skapet, och att NU har knotten kommit. Okej, därför blodigt.

Tog in, och skulle torka av skapet efter betten, och inser vad blodet kommer från. Han har en ink som han haft i flera år, precis framför skapet/vid naveln. Den har gått sönder (kanske när han sparkat mot knotten) och det är därifrån blodet kommer. Ville inte peta så mycket, vet inte om det är massa virus i det där blodet, men det är som ett 'tomt hål' bara och så kanterna på inken som är intakta. Tänk man drar en kork ur en flaska, och trasar sönder flasköppningen lite.

Han verkade inte jätteöm eller så, men petade inte så mycket. Men vad gör man, jag har aldrig sett det blir såhär förr, och är det bara försöka (fin årstid för det) hålla rent så gott det går, eller bör man ringa veterinären?

(Givetvis kan jag ringa veterinären och fråga, men känns hysteriskt att innan ens kolla här ringa jourvet och störa med att bara fråga. Ringer givetvis om det behövs)

Sv: Ink som gått sönder och blöder???

jag hade en häst som jag hade hand om som hade en ink på utsidan av hasen, den tog mycket stryk och blödde titt som tätt, men jag höll bara rent och så får man ha koll på tecken på infektion bara.

Hur stor var den? Den här är ju typ 2-3 cm 'hög', och nu som det ser ut så 'tomt inuti'. Ska gå ner och tvätta och se om jag kan ta en bild och kika lite mer nu, ville han skulle få äta lite och 'lugna sig' först (han var rejält varm, så tror han varit väldigt störd på insekterna)

Jag hade bara tvättat rent det, och försökt pilla så lite så möjligt på det. för att undvika att sprida viruset... Är ju så med inkarna att dom tyvärr kan spricka och ha sig och brukar då blöda en massa tyvärr... Men vet kan med största trolighet inte göra något mer än det du kan själv, så jag hade inte ringt ens...

/Camilla

Jag fick en liknande på mitt då 5 åriga fölsto förra sommaren, damerna hade som de gör titt som tätt rykt ihopa och jag hittade henne med en hel del blod på bakbenen och hittade först inte alls var det kom ifrån. Till slut hittade jag ett "sår" som en femkrona ungefär med samma placering som din, anade redan från början att det kunde vara en ink då det var just den skrovliga ytan som en ink brukar ha (har icke tänkt på att hon hade en ink där innan så tror att den var ganska ny), den höll sedan på och klyddade med att blöda i månader till och från. När vet var ute i annat ärende så tittade hon på den och jag fick xxterra (dyyyyyyyrt) att behandla med för att få till en avstötning och få bort inken, dock efter att ha läst hur man skulle behandla så valde jag att vänta tills fölis var avvand med tanke på att han var där under och buffade och riskerade att få smörjan på sig. Dock valde inken då att för första gången läka ihop helt och har dessutom dragit ihop sig och blivit mkt mindre (plattink) så har aldrig brytt mig om att behandla den onödigt att trigga igång den när den håller sig så fin.

Glömde jag sprejade hennes med tarplåster omväxlat med blåsprej dock var det ju insektsperiod när hon hade mest problem.

Det här är ju en sån där öh, gud jag KAN ju det här efter Keles ink, men som bortblåst, men en sån som växer 'på höjden', sådana man kan prova snöra av.

Har tvättat rent nu iaf, och det ser inte så farligt ut som det verkade först. Däremot skulle det känns det som varit himla behändigt om man bara kunnat lokalbedöva och 'skära bort' den bit som inken sitter kvar i. För den har som inte bara spruckit utan 'slitit loss' med typ, och sitter med ungefär 1/4 av tidigare yta mot huden. Vet dock inte om det bara riskerar att reta den än mer.

Men frågan är om inte det kan vara ide med Xxterra nu, vet inte om man kan ha det på så irriterad/blödande dock. Men ska prata med hemmavet imorgon, förra året iaf hade han Xxterra hemma, så fick man köpa 'lite av burken' sas, dvs man behövde inte köpa svindyra burken. Jag har funderat på att försöka behandla bort den innan, samtidigt har den ju aldrig stört annat än ögat. Men kanske ska passa på nu när den är som den är redan. För jag är rädd vi får SVÅRT få det läka, eksemtäckets 'bakre maggjord' hamnar precis där =/

Lite bilder, då de är lite blodiga och jag vet vissa tycker det är otäckt så länkar jag. Det är absolut ingen massaker eller blodbadsvarning dock, men så ingen slipper få se ngt de velat slippa.

De två första är innan tvätt men efter lite slarvig avspolning för att se. Den sista är efter tvätt och 'klapptork'

Stackars hästen, inte hans dag alls idag. Insekterna lär ha exploderat och ansatt honom hårt, hade ett igenmurat öga med. Spolade rent och sen hade han det öppet iaf, får kolla sen ikväll så det går bort helt eller blir vet (Han brukar LÄTT bli irriterad av insekterna, samtidigt kan ju även han få ett hornhinnesår och då är det ju vet). Och alldeles tvärslut, stod och såg i kors när jag kom ner. Vilket iofs väckte fångnojan med..

http://img88.imageshack.us/img88/6764/spruckenink9maj1.jpg
http://img297.imageshack.us/img297/1529/spruckenink9maj2.jpg
http://img709.imageshack.us/img709/3008/spruckenink9maj4.jpg

Jag hade nog provat att snöra den nu, en ordentlig åtsnörning på den nu så tror jag du blir av med den iom att den är så skadad innan så har du ju en stor bit gratis

Funderade på det, men jag nöp lite i den, för att se om det fanns 'känsel' eller man typ kunde klippa bort, och då gjorde det ont, så rädd orsaka smärta om jag snör nu? (Dålig erf av inkar. V hade en sån här 'svamputåtväxande' i sadelgjordsstaden som 3-4 åring, den snorde jag av med björntråd, försvann helt. Sen Keles nodulära ink på ögonlocket som blev en helvetes historia. Och så den här då, som jag funderat på att snöra men inte gjort. Men nu när den är sönder vetefan?)

Det sörjar en del, typ blodblandad vätska, men verkar inte infekterat (än) iaf.

Tror inte de har någon direkt känsel ute i dem men är de såriga i botten på dem så är det ju att det drar där som gör ont, så kommer ju göra ont medans du snörar åt men när det sedan sitter på plats så tror jag inte de känner något av det. Hade samma visa igår med en söndrig kastanj, de vet man ju med säkerhet att det inte finns någon känsel i men stoet pjallade och klyddade för att det gjorde skitont när jag skulle klippa av den del som hängde och slängde, naturligtvis var det ju för att det drog och kändes i den del som fortfarande satt fast och som var öm för att hon på något sätt dragit/sparkat sönder kastanjen så att hon var öm där.

Jag hade inte snörat den . Utan sett till att få tag i Xx Terran .

Ont upplevde jag att min pålla hade av sin Ink och den snörades och växte av bara den efter det istället .

Xxterran kan ju få inken och blöda annars och spricka så nog borde man kunna ha det i kanterna ?

Tycker det ser svårt ut att överhuvudtaget snöra inken som den ser ut på kortet .

Det svåra är ju att man inte vet hur dom reagerar ? om dom växer av bara den eller om den tom förvinner redan pga av det man ser av hålet ?

Lycka till Mia

Det man kan snöra är den 1/4 av basen som fortfarande sitter fast. Var himla svårt få bra bild, men 'runt om' så har den lossnat till 3/4-delar. Därför det kändes som man skulle vilja bara 'klippa bort' den så hela utstickande delen försvinner, för den är nästan loss redan och sitter som i en 'flärp' bara.

Han verkar inte ha ont av den som den är nu, jag fick ju tvätta osv. Däremot när jag utan att dra eller ngt 'nöp om' flärpen, för se om det fanns känsel eller jag bara kunde ta en sax, så kände han av det och trampade lite, så känns som snöra av där ger 'stadigvarande' smärta.

Och ja, är ju just det, tänker den dö och ramla bort nu, eller blir det en explosion med nya inkar nu - de är ju otäcka så inkarna, kan ju bli aggressivare former av inkar med om de 'retas'. Men, jag hoppas att vet har Xxterra i år med så man kan köpa 'så mkt man behöver'. (Och slipper köpa hel burk) om det nu går att använda.

Annars undrar jag om inte det bästa ÄR att bedöva och 'klippa bort', känns som det bara kommer bli smuts och infektion och skav av täcket som det är nu, men vet verkligen inte, det här är helt nytt.

ja min häst hade ju en ink på en fyra cm som gick sönder och geggade rätt ofta, så länge han inte var halt gjorde de inget åt den, det var tal om att tillverka vaccin men det blev aldrig av, den hästen hade ju en del andra problem också som var viktigare att ta itu med.

*KL*

Nu har jag pratat med både hemmavet och DV. Hemmavet tyckte att det borde ju gå att gå på xxterra, men att frågan var om man inte skulle försöka få bort den först, men det ju var svårt att säga utan att titta. Och han åker ju eg bara på häst 1 dag/v, men hade fullt nu och är ledig på fredag (då han åker på häst) iom klämdag. Så om DV kunde kolla först kanske, så ngn bedömde om man skulle bedöva och ta bort eller ej.

DV var det den utmärkt rutinerade som svarade, som dock åkt på såpass mycket stryk och varit med såpass många år så att hon konstaterade att under magen på en D-ponny kunde hon nog inte utan mycket besvär och smärta knöla in sig för att ev ta bort den. Men hon tyckte att man skulle prova torka ut den först och sen snöra av den. Och annars kunde vet imorgon (som är yngre, mindre och smidigare *s*) kolla om jag ville. Jag jobbar dock 8-18 imorgon och än ser det ju fint ut, dvs ingen infektion etc, så känns sådär att ta ledigt en dag från jobbet för det (lite typiskt, eg är jag ledig imorgon men bytt till mig pass. Å andra sidan hade jag då jobbat igår och inte upptäckt det hela förrän 20, så hugget som stucket tror jag).

Så vi enades om att de samarbetar lite. Jag åker förbi hemmavet och får lite lotagen och provar badda på. Om det lyckas torka upp ska jag prova snöra av, och tillåter Lillen det så ser vi om den trillar av då, sen på med xxterra efteråt.

Om den inte torkar upp eller det blir sämre alt jag inte får snöra av, så ringer jag DV igen och så kommer de ut och drogar och kikar på det och endera snör eller skär bort. + då ev xxterra.

Har man tur tänker den ju försvinna, har man otur så... DV sa dock en sak jag inte visste som var intressant, att det ändå är lite bra att han haft den något/några år innan det blev så¨här, för det är bra om de bygger upp lite immunitet. Ökade tydligen chansen den skulle döden dö isf att 'ta om', även om inga garantier finns. Så hoppas kan man ju =) (Och som sagt, V hade en ink från ungefär samma ålder till 4 års ålder, som snörts av ett par ggr innan men kommit tillbaka, men när han var ungefär jämngammal med Lillen så snörde vi av igen, den trillade av och man kunde aldrig mer ens se det varit en ink. Så hoppas Lillen gör lika, och så försöker vi att inte tänka på Keles ink *s*)

Liknande trådar

Hästvård Hej! I stallet står en 17 årig stor halvblodsvalack. Han är normalt sett snällheten själv med ett förflutet på bland annat ridskola...
2
Svar
21
· Visningar
2 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka