Inhoppning!

Donnatello

Trådstartare
Hur mkt brukar ni hoppa era unghästar innan ni ger er ut på första terrängträningen? Jag är bra sugen men håller fortfarande på att hoppa in lille pållen på små hinder. Men snart så ;)

Sv: Inhoppning!

Jag hoppade de första sprången på terrängbanan som 3-åring, privat träning. Sedan ngt skutt på bana samma sommar.

Som 4-åring inledde vi med en terrängträning på våren, själv/liten skara på min unghästs premisser. Sedan hoppades han in 4 ggr på bana, gjorde 2 träningshoppningar (2 starter på varje) och en terrängträning i grupp på slutet av sommaren. Sedan hoppades han inte mer det året.

Men min lille fis är en sen, övervuxen ponny. Nu som 5-åring känns det mer ok att börja hoppa "på riktigt" både på bana och i terräng. Nu växer han inte så fasligt längre utan börjar växa i sig själv. Så träningarna tidigare har snarare varit "ut o se världen" och introducera. Men som sagt, jag började i terrängen. Men då är han vettig i huvudet som få.

Ja en del säger ju att det kan vara bättre att börja i terrängen, jag ska nog ringa en tränare och kolla om man får vara med o skutta några små språng snart jag är så sugen ;)

Det är ju bra om du har konstaterat att hästen på något vis kan få över er som ekipage över rivningsbara hinder som motsvarar de lägsta ponnyhindrena på terrängbanan innan ni ger er ut i terrängen :angel: :p

Närå.. men min 4-åring är inhoppad för några månader sedan och har hoppat små banor och övningar på 90-100 cm (hoppad uppsutten kanske 12 gånger) och jag tänkte ta ut henne så fort banan öppar för träningar igen efter midsommartävlingen :)

Haha jo där har du en poäng ;)
Än så länge är han bara hoppad 4 ggr uppsuttet, lätta grejer på kanske max 70-80 cm men han gör det väldigt enkelt för sig. Tänkte åka iväg med honom på vanlig hoppträning först så får vi se hur han beter sig och sen så småningom blir det terräng.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: zarmino
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Sirap
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 012
Senast: Nova123
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
564
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka